Je to už více než rok, kdy žáci vyměnili školní prostředí za internet. Na distanční výuku formu výuky poprvé přešli 11. března loňského roku. Výchovnou poradkyni stonavské základní školy Marii Huplíkovou proto zajímalo, jak ji školáci zvládají. V pololetí proto připravila anketu pro žáky druhého stupně.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta anketa měla tři body. První bod byl, co jim vlastně v té distanční výuce nejvíce chybí. Druhý bod byl, co je nejvíce trápí a třetí bod zase naopak, co jim nejvíce vyhovuje. No a v tom prvním bodě, tam to byla klasika, tzn. školní prostředí, kamarádi, ale také učitelé. Potom přišel ten druhý bod - Co je nejvíce trápí. Tam se objevovalo, že jim vadí, že jsou hodně sami, že si nemají s kým povídat, že třeba celé dny tráví sami, ale bylo tam i velké procento dětí, které začaly psát, že se bojí, že mají strach, že se v noci budí a nemůžou spát. Když jsem potom rozebírala tu anketu, tak jsem se jich ptala, co vlastně stojí za tím strachem, nebo čeho se bojí. Dozvěděla jsem se, že se vlastně bojí, jestli doženou to, co zameškali, co bude do budoucna, co bude s jejich vzděláním a co se vlastně stane. Třetí bod ankety, tak už byl takový, co jim vlastně vyhovuje. Tam jednoznačně, protože měli na výběr, tak vybrali to, že mohou déle spát. Není divu, protože v zimě nemuseli za tmy vstávat a někam se štrachat.“
Školáci taky měli možnost napsat své přání a tam jednoznačně uvedli, že jim chybí kamarádi, povídání si s učiteli a třídnické hodiny.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Tak jsme si říkali co s tím, protože to byl takový nějaký sběr dat. Já jsem vycházela z toho, že vlastně ten život se přesunul do toho virtuálního světa. Tehdy mi přišla na ruku Česká televize, která chystala premiéru filmu „V síti“, takže my jsme tomu udělali takovou dost velkou osvětu, aby viděli i ti rodiče, že i když ty děti jsou v bezpečí doma, tak v tom virtuálním světě na ně může číhat nějaké nebezpečí.
Spolupráci škola navázala také s Policií ČR, které v rámci distanční výuky umožnila besedovat se školáky. Založeny byly facebookové stránky školy, kde se rozjela soutěž pro žáky druhého stupně „Plán aktivit“. Aktivity jsou rozděleny do tří částí. První je zaměřena na pohyb, druhá na zdravou stravu, třetí pak na radosti, ale i povinnosti běžného života.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta soutěž je určena třídním kolektivům. Děti si vyberou nějakou aktivitu, splní ji, třeba jdou na procházku, nebo uvaří nějaké dobré jídlo pro rodinu, nebo někoho obejmou. Tu aktivitu nám zdokumentují a pošlou nám to na email. Výherce na konci dubna dostane pekáč plný buchet a jiných dobrot, takže doufejme, že je to trošku motivuje.“
V rámci distanční výuky umožnila stonavská škola vstup do virtuální třídy také středním školám, které tak mohly žáky seznámit s nabídkou svých vzdělávacích aktivit. Přijímací zkoušky na střední školy letošní deváťáci budou absolvovat počátkem května.