Jak rozpoznat nadané děti a jak jejich schopnosti dále rozvíjet - to je cílem pěti seminářů, které pro učitele základních i mateřských škol zprostředkovala novojičínská radnice. Využila tak možnosti být prvním městem, které se zapojilo do společného projektu Ostravské univerzity a Mensy.
“V rámci centra pro výzkum vzdělávání v přírodovědných oborech a Talent Managementu, které máme na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity, jsme akreditovali kurz, který zajišťuje proškolení školních koordinátorů péče o nadané,” informovala Jana Škrabánková, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita.
“Inkluze se všeobecně považuje za způsob, jak začlenit do vyučování handicapované žáky, ale v podstatě by to mělo zahrnout i ty talentované, na to se často zapomíná.Takže proto jsme rádi, že i tato kategorie žáků bude do té inkluze u nás začleněna,” uvedl Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína.
Na každé základní a mateřské škole ve městě tak budou jeden až dva učitelé, kteří mohou práci s nadanými šířit mezi svými kolegy.
“Zatím jsme hodně pomáhali těm slabým žákům a tady na to jsem se ještě nespecializovali, ale už máme nějaké plány na příští školní rok,” sdělila Iva Benčáková, učitelka ZŠ Jubilejní.
“Ještě pořád nevíme, jak přesně uchopit práci s nadanými žáky. Máme je vyhledané, ale úplně není jasné, jakým způsobem s nimi budeme pracovat,“ reagovala Zuzana Jandlová, učitelka ZŠ Jubilejní.
“Ten potenciál, který máme v nadaných dětech, je velmi důležitý a pokud ho nerozvíjíme, tak bývá častokrát zmařen navždy. Takže pokud si to nějaké město uvědomí a už od toho raného dětství začne děti rozvíjet, tak si tím zakládá velmi dobře do budoucna na lidský potenciál ve firmách, který potom bude ten region živit,” míní Tomáš Blumenstein, místopředseda Mensy ČR.
Za nadané je považováno zhruba 10 procent populace, mimořádně nadané jsou dvě procenta.