Novojičínské stanoviště pro celorepublikovou preventivní kampaň “Na kole jen s přilbou” zvolili policisté a zástupce BESIPU u startu cyklostezky Koleje. Lidem, kteří tudy na kole projížděli, vysvětlovali, jak jim přilba může pomoci ochránit zdraví.
Marika Jeličová, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Cyklisté do 18 let mají povinnost nosit cyklistickou přilbu ze zákona. Ale my se touto kampaní snažíme upozornit i dospělé cyklisty, jaký velký význam má ta přilba v případech různých kolizí a nehod.”
Podle statistik při pádu z kola právě nejčastěji dojde i k poranění hlavy. Pro představu tak policisté cyklistům přirovnávali následky takové nehody ke zranění hlavy při přímém pádu na beton z různé výšky.
Marika Jeličová, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Například při rychlosti cyklisty 15 kilometrů v hodině, když cyklista při této rychlosti spadne, tak se to přirovnává k pádu z výšky jednoho metru. Když se rychlost cyklisty zvyšuje například na 25 kilometrů v hodině, tak ten pád z kola přirovnáváme už k pádu z výšky dvou a půl metru, hlavou na nějakou tvrdou podložku, například na beton, a ty následky jsou pak tragičtější.”
Přilbu i u dospělých jako automatickou výbavu propagovali policisté i v souvislosti s dopravními nehodami cyklistů versus vozidlo.
Marika Jeličová, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Tady bych také přirovnala, když cyklista jede rychlostí 15 kilometrů v hodině a vozidlo jede rychlostí 35 kilometrů v hodině, tak se nám ty rychlosti sčítají. Pro toho cyklistu je ten náraz do vozidla už za rychlosti 50 kilometrů v hodině a přirovnáváme to k pádu z výšky deseti metrů.”
cyklisté:
“Jednou jsem jel na kole, nedal jsem pozor, ohlédl jsem se dozadu a narazil jsem do sloupu. Hned na druhý den jsem šel kupovat přilbu.”
“Prověrka dopadla dobře, nedostal jsem pokutu, tak je to v pořádku. Přilba je pro mně povinná výbava, kdysi mě srazilo auto a dost mi to pomohlo.”
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “V rámci naší kontaktní kampaně se snažíme cyklisty upozornit i na nutnost povinné výbavy při pohybu na cyklostezkách. Často se stává, že mají nová moderní kola, která mnohdy nebývají vybavena odrazkami. Spousta cyklistů má pocit, že ta odrazka je zpomaluje nebo hyzdí design toho kola, tak tu pro ně máme i nálepky, které si mohou umístit na ten rám.”
V rámci prevence si také cyklisté mohli vyzkoušet díky speciálně upraveným brýlím, jaké to je, když sednou na kolo hodně unaveni nebo s jednou promile alkoholu v krvi.