Petra Janoušková, která má vazby na Nový Jičín, kde prožila část svého života, a Magda Jochcová žijící ve Zlíně se potkaly v dílně uměleckého smaltu ve Frýdku-Místku. Shodly se na tom, že jejich tvorba má jisté průsečíky a připravily společnou výstavu na Staré poště s názvem Amorfa identity a Místo vzniku.
Petra Janoušková, výtvarnice: “To téma je amorfní tvary, beztvarovost, doplnila jsem to i takovým pocitem jako místo vzniku, protože všechno je první jakoby rozpadlé a až potom se to skládá dohromady. A je tam i téma přeměny, třeba přeměna motýla, že se z té larvy stává v té kukle beztvará hmota a potom z té kluky vzniká motýl. A všechno to chce svůj čas a všechno má své etapy.”
Srdečním tématem této výtvarnice jsou také ptáci, které zobrazuje různými výtvarnými technikami.
Petra Janoušková, výtvarnice: “Tady je máme smaltu, jsou tu racci, kteří pro mě jsou symbolem té dálky toho oceánu, jsou to hodně chytří až drzí ptáci a to mně na nich baví. A pak mě baví v Česku pozorovat ty drobné ptáčky, jako brhlíky, vrabce. A ještě mě baví havrani, vrány a sovy a ta mytologická zvířata.”
Magda Jochcová je primárně sochařkou, ale na Staré poště pro společné téma výstavy dala také přednost smaltům.
Magda Jochcová, výtvarnice: “Většina mých věcí vychází z architektury a nebo právě z přírody a z různých zajímavých jevů. Já chodím ráda s foťákem, něco zachytím a potom se to snažím zpracovat a dostat do toho tu barvu. A ten smalt vám krásně pomůže, protože ty věci, když vyjdou z pece, tak jsou barevně úplně jiné, než když pracujete s tím práškem. Mnohdy to vyjádří to, co chcete, třeba za vás.”
Příkladem uměleckých proměn v její tvorbě je třeba příběh tohoto obrazu, který byl inspirován její fotografií uřezaného kusu trámu, který trčel ze starého domu z vepřovic.
Magda Jochcová, výtvarnice: “Já jsem si potom s tou fotkou hrála a překreslovala jsem ji, až mi zo toho vznikl tento tvar, který mi paradoxně evokuje hudbu. Prostě ze staré věci vzniklo úplně něco jiného, co původně nebylo, Taky jsem to nazvala Studie v zeleném měla by to být jako hudební studie.”
Smalty tedy tvoří většinu výstavy, jsou zde ale také grafiky Petry Janouškové, převážně monotypy inspirované holotropním dýcháním, dále sklo a alespoň jedna plastika Magdy Jochcové. To vše bude v novojičínské galerii k vidění do 31. května.