Nejvíce stížností na reklamace, ať už na nákupu zboží nebo služeb, řeší živnostenský úřad v Novém Jičíně v letním období a pak především v lednu a únoru, tedy po Vánocích.
“Vždycky říkáme tu důležitou poučku, vždy si vyžádat doklad o jakékoliv službě, o jakémkoliv prodeji,” upozornil Stanislav Bartoň z Obecního živnostenského úřadu Nový Jičín.
Zatímco v kamenném obchodě dostáváme ve valné většině případů doklad od zboží do ruky zcela automaticky, při nákupu na trzích a jarmarcích je na nás, abychom si o něj sami řekli.
“Podle zákona si musíme vyžádat doklad o koupi. Není to samozřejmostí, že by ho museli dávat, je to na vyžádání, spousta lidí si to neuvědomuje, a hlavně, aby tam byla vždy adresa, kdo prodává,” uvedla Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení na obranu spotřebitelů Moravy a Slezska
Další věc, na kterou se lidé na semináři v aule novojičínské radnice nejvíce ptali, bylo to, kdy a na co uplatnit možnost vrátit zakoupené zboží, v případě, že se jedná o nevhodný dárek.
“Pokud kupujete něco v kamenném obchodě a nevykazuje to jakoukoliv vadu, nemáte právo do 14 dnů odstoupit tak, jak nám to umožňuje například nákup přes internet,” zdůraznila
Marcela Reichelová.
Vánoční nákupy mají v tomto směru přece jen určitou výhodu. Řada prodejců, zejména větší obchodní řetězce, umožňují určitý nadstandard - nechtěný dárek do určité doby přece jen bez problémů vrátit nebo vyměnit.