Festivalová dramaturgie se již od svého vzniku necentralizuje pouze na Ostravu, zasazuje koncerty do specifické akustiky různých sakrálních prostor celého Moravskoslezského kraje, čímž napomáhá provázání společenské sítě regionu a oživení kvalitní kultury pomocí prvotřídních projektů klasické hudby i v těch nejmenších obcích. „Festival naplňují velké vokálně-instrumentální koncerty, programy zaměřené na tzv. poučenou interpretaci staré hudby a komorní a sólové projekty, které jsou každoročně doplňovány netradičními či crossoverovými projekty. V letošním roce to bude nový úžasný projekt Dana Bárty společně s Robert Balzar Triem a Filharmonií Brno. Novinkou letošního festivalu je rozšíření doprovodného programu, který oživí nejen festivalovou nabídku, ale také ostravské centrum. Promítání filmů s muzikologickými úvody v Minikině, edukativní workshopy pro děti v kostele svatého Václava, besedy s umělci v Knihcentru či výstavy fotografií jistě obohatí festivalovou nabídku a přiblíží návštěvníkům nádherný svět hudby“ uvádí dramaturg a ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák.
Programová nabídka je srovnatelná s největšími festivaly evropských parametrů. „Úvodním Německým rekviem Johannese Brahmse oslavíme skladatelovo jubileum společně s 500. výročím reformace, na závěrečném koncertě se představí na dvě stovky hudebníků v jedné z nejrozsáhlejších duchovních skladeb Hectora Berlioze Dětství Ježíšovo.Přineseme i několik sólových recitálů nejpozoruhodnějších talentů současnosti, mezi něž bezesporu patří mladá houslistka Esther Yoo nebo cembalista Mahan Esfahani. Nebudou chybět ani soubory specializující se na tzv. poučenou interpretaci staré hudby, duo Barthold Kuijken a Ewald Demeyere či věhlasné Collegium 1704 a Collegium Marianum. O znovuoživení neprávem opomíjených děl hudební historie se zasadí hned několik unikátních projektů. Na letošní rok jsme připravili celkem 74 koncertů. Z toho 35 koncertů zazní v rámci 14. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu a zbývajících 39 zaznělo, nebo bude realizováno v průběhu celoročního koncertního cyklu Čtvero ročních období“ přibližuje festivalový program Františák. Již vloni festival představil nový koncept komunikace festivalu, který se setkal s velkým ohlasem. Podařilo se oslovit širokou veřejnost, zaujmout mladé publikum a výrazně zviditelnit festival. V rámci grantových řízení Ministerstva kultury navíc získal vysoké bodové ohodnocení, což svědčí o jeho kvalitních přípravách i realizaci.
14. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu:
Čtvrtek 30. 9. 2017, 17:00 hodin
Ostrava - centrum – Knihcentrum
KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ – soprán
BESEDA – Kateřina Kněžíková
Pátek 1. 9. 2017
Ostrava - centrum – Katedrála Božského Spasitele
VÝSTAVA FOTOGRAFIÍ – Koncert v kostele je zážitek
Zahajovací koncert SHF
J. Brahms – Německé requiem
Pondělí 4. 9. 2017, 19:00 hodin
Ostrava-centrum – katedrála Božského Spasitele
Filharmonie Brno
Ondřej Vrabec – dirigent
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Sólisté: Kateřina Kněžíková – soprán
Rudolf Rosen – baryton (Švýcarsko)
Program:Johannes Brahms (1833–1897): Německé requiem, op. 45
Nejrozsáhlejší duchovní dílo německého romantika zazní v chrámové monumentalitě katedrály Božského Spasitele. Rekviem není psáno na tradiční římskokatolický text. Sestavil ho sám skladatel z Lutherova překladu bible a soustředil se při tom na myšlenku útěchy a lidské opory těm, již truchlí. Vzniklo tak dílo srovnatelné s Händelovým Mesiášem s velkým obsazením a efektní instrumentací. Interpretace rozsáhlých sborových pasáží se zhostí jeden z celosvětově nejuznávanějších sborů Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy.
Roman Patočka a jeho přátelé
Úterý 5. 9. 2017, 18:00 hodin
Dětmarovice – kostel sv. Maří Magdalény
Roman Patočka – housle
Libor Mašek – violoncello
Filip Dvořák – cembalo
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta č. 3 E dur, BWV 1016
Václav Vodička (1715–1774): Sonáta G dur op. 1, č. 3
Jan Václav Stamic (1717–1757): Sonáta G dur op. 6, č. 1
Alfred Schnittke (1934–1998): Suita ve starém stylu
Giuseppe Tartini (1692–1770): Sonáta g moll „Ďáblův trylek“
Ďábelsky elegantní hra houslového mága Romana Patočky zasáhne festivalové chrámy. Mladý virtuóz je vítězem mnoha mezinárodních soutěží, zastával pozici koncertního mistra Německého symfonického orchestru v Berlíně, v současnosti je členem věhlasného Talichova kvarteta. Nyní v doprovodu bassa continua (cembala a violoncella) předvede svůj vrcholný tah provedením houslových sonát 18. století. „Šach králi“ prohlásí nad Schnittkeho Suitou ve starém stylu (1972/1987), kterou se skladatel poklonil barokním mistrům, kteří jej v Patočkově programu obklopují.
W. A. Mozart – Requiem
Středa 6. 9. 2017, 17:00 hodin
Ostrava-Mariánské Hory – kostel Panny Marie Královny
Collegium 1704, Collegium Vocale 1704
Václav Luks – dirigent
Sólisté: Olga Jelínková – soprán, Aneta Petrasová – alt
Václav Čížek – tenor, Jaromír Nosek – bas
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Adagio a fuga c moll, KV 546
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Requiem d moll, KV 626
Slavnostní zádušní mše geniálního skladatele zazní v dokonalé virtuozitě pražského barokního souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse, který je již pravidelným hostem Svatováclavského hudebního festivalu. Již několik let patří mezi elitní světová tělesa věnující se uvádění hudby 17. a 18. století. Rekviem vzniklo v posledních dnech Mozartova života, kdy pracoval na třech velkých zakázkách zároveň – korunovační opeře La clemenza di Tito, fascinující Kouzelné flétně a právě na anonymně zadané mši, kterou však již nedokončil. Přesto jeho Rekviem patří mezi nejpůsobivější duchovní skladby hudební historie.
Roman Patočka a jeho přátelé
Středa 6. 9. 2017, 18:00 hodin
Velká Polom – kostel sv. Václava
Roman Patočka – housle
Libor Mašek – violoncello
Filip Dvořák – cembalo
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta č. 3 E dur, BWV 1016
Václav Vodička (1715–1774): Sonáta G dur op. 1, č. 3
Jan Václav Stamic (1717–1757): Sonáta G dur op. 6, č. 1
Alfred Schnittke (1934–1998): Suita ve starém stylu
Giuseppe Tartini (1692–1770): Sonáta g moll „Ďáblův trylek“
Ďábelsky elegantní hra houslového mága Romana Patočky zasáhne festivalové chrámy. Mladý virtuóz je vítězem mnoha mezinárodních soutěží, zastával pozici koncertního mistra Německého symfonického orchestru v Berlíně, v současnosti je členem věhlasného Talichova kvarteta. Nyní v doprovodu bassa continua (cembala a violoncella) předvede svůj vrcholný tah provedením houslových sonát 18. století. „Šach králi“ prohlásí nad Schnittkeho Suitou ve starém stylu (1972/1987), kterou se skladatel poklonil barokním mistrům, kteří jej v Patočkově programu obklopují.
Pärt – Liszt
Čtvrtek 7. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-centrum – Evangelický Kristův kostel
Lukas Geniušas – klavír (Rusko)
Koncertní sbor Permoník, Eva Šeinerová – umělecká vedoucí
Martina Juríková – sbormistr
Janáčkova filharmonie Ostrava
Risto Joost – dirigent (Estonsko)
Program:
Arvo Pärt (1935): Lamentate pro klavír a orchestr
Franz Liszt (1811–1886): Dantovská symfonie, S. 109
Estonský hudební minimalismus a uherská programní symfonie se zde snoubí pod taktovkou mladého estonského dirigenta Rista Joosta. Lamentace Arva Pärta je psána v jeho meditativním stylu – oblasti, v níž hledal odpovědi na své životní, hudební i pracovní otázky. Podobně filozoficky prochází i Liszt napříč Dantovou Božskou komedií – peklem (Inferno lento) a očistcem(Purgatorio andante con motto) až k branám ráje (Magnificat). Společníkem na cestě poznání se stane expresívní ruský pianista Lukas Geniušas v doprovodu JFO a karvinského Koncertního sboru Permoník.
J. S. Bach a jeho synové
Čtvrtek 7. 9. 2017, 18:00 hodin
Dolní Benešov – kostel sv. Martina
Barthold Kuijken – flauto traverso (Belgie)
Ewald Demeyere – cembalo (Belgie)
Program: „J. S. Bach a jeho synové”
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta e moll, BWV 1034 (cca 1726) pro flétnu a basso continuo
Bach (?): Sonáta g moll, BWV 1020 / H 542.5 (před 1763) pro flétnu a obligátní cembalo
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784): Sonáta e moll, BR WFB B 17 (cca 1745) pro flétnu a basso continuo
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788): Sonáta a moll, Wq 132 (1747) pro flétnu sólo
Johann Sebastian Bach: Sonáta h moll, BWV 1030 (cca 1736–1737) pro flétnu a obligátní cembalo
Belgický průkopník ve hře na barokní příčnou flétnu Barthold Kuijken je jedním ze zakladatelů tzv. poučené interpretace staré hudby na dobové nástroje. Jeho žáci nyní patří mezi světovou elitu. Společně se svými bratry, violoncellistou Wielandem a houslistou Sigiswaldem, založil ansámbl La Petite Bande, s nímž natočili od roku 1973 řadu fantastických alb (Bach, Mozart, Haydn ad.). Jedním z novodobých členů této skupiny se stal cembalista Ewald Demeyere, se kterým Kuijken v roce 2003 nahrál flétnové sonáty J. S. Bacha.
J. S. Bach a jeho synové
Pátek 8. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-Plesná – kostel sv. Jakuba staršího
Barthold Kuijken – flauto traverso (Belgie)
Ewald Demeyere – cembalo (Belgie)
Program: „J. S. Bach a jeho synové”
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta e moll, BWV 1034 (cca 1726) pro flétnu a basso continuo
Bach (?): Sonáta g moll, BWV 1020 / H 542.5 (před 1763) pro flétnu a obligátní cembalo
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784): Sonáta e moll, BR WFB B 17 (cca 1745) pro flétnu a basso continuo
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788): Sonáta a moll, Wq 132 (1747) pro flétnu sólo
Johann Sebastian Bach: Sonáta h moll, BWV 1030 (cca 1736–1737) pro flétnu a obligátní cembalo
Belgický průkopník ve hře na barokní příčnou flétnu Barthold Kuijken je jedním ze zakladatelů tzv. poučené interpretace staré hudby na dobové nástroje. Jeho žáci nyní patří mezi světovou elitu. Společně se svými bratry, violoncellistou Wielandem a houslistou Sigiswaldem, založil ansámbl La Petite Bande, s nímž natočili od roku 1973 řadu fantastických alb (Bach, Mozart, Haydn ad.). Jedním z novodobých členů této skupiny se stal cembalista Ewald Demeyere, se kterým Kuijken v roce 2003 nahrál flétnové sonáty J. S. Bacha.
Mozart, Dvořák – dechové serenády
Sobota 9. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-Michálkovice – Husův sbor
Philharmonia Octet a jejich hosté:
Vilém Veverka, Monika Boušková – hoboje
Karel Dohnal, Irvin Venyš – klarinety
Lukáš Daňhel, Igor Františák – basetové rohy
Martin Petrák, Ondřej Šindelář – fagoty
Ondřej Vrabec, Hana Šuková, Adéla Triebeneklová, Eliška Adamová – lesní rohy
Alžběta Vlčková – violoncello
Pavel Nejtek – kontrabas
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Serenáda B dur “Gran Partita”, KV 361
Antonín Dvořák (1841–1904): Serenáda pro dechové nástroje, violoncello a kontrabas d moll, op. 44
V exkluzívním složení českého PhilHarmonia Octetu a jejich hostů zazní ve špičkové interpretaci dvě nejzásadnější skladby dechového repertoáru. Slavná Mozartova Gran Partita se blíží svým rozsahem symfonii (50 minut), kdy je dechový soubor posílen tehdy módními basetovými rohy a kontrabasem. V roce 1878 se jí tak nechal okouzlit Antonín Dvořák, že během dvou týdnů zkomponoval její formou i obsahem silně inspirovanou „klasicistní“ serenádu, v jejichž lahodných tónech se proplétá pozoruhodný violoncellový part.
J. S. Bach – G. Ph. Telemann
Neděle 10. 9. 2017, 15:00 hodin
Hlučín – kostel sv. Jana Křtitele
{oh!} Orkiestra Historyczna (Polsko), Martyna Pastuszka – umělecká vedoucí, housle
Sólista: Michaela Kušteková – soprán (Slovensko)
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Koncert a moll pro housle, smyčce a basso continuo, BWV 1041
Georg Philipp Telemann (1681–1767): Kantáta Ew'ge Quelle, milder Storm, TWV 1:546 (ze sbírky Harmonischer Gottes-Dienst pro soprán, housle a basso continuo)
Johann Sebastian Bach: Koncert d moll pro dvoje housle, smyčce a basso continuo, BWV 1043
Georg Philipp Telemann: Kantáta Ach Herr, strafe mich nicht in deinem Zorn, TWV 7:1
Mladý polský soubor {oh!} Orkiestra Historyczna je veden fenomenální houslistkou Martynou Pastuszkou. Zaměřuje se na interpretaci tzv. staré hudby a má odhodlání rozvíjet hudební dění ve slezském regionu zcela novým směrem. Svým účinkováním na Svatováclavském hudebním festivalu umělecky utužuje spojení partnerských měst Katovic a Ostravy a představuje program, který v kombinaci s půvabnými Bachovými koncerty oslavuje výročí Georga Philippa Telemanna.
Mozart, Dvořák – dechové serenády
Neděle 10. 9. 2017, 17:00 hodin
Bílovec – kostel sv. Mikuláše
Philharmonia Octet a jejich hosté:
Vilém Veverka, Monika Boušková – hoboje
Karel Dohnal, Irvin Venyš – klarinety
Lukáš Daňhel, Igor Františák – basetové rohy
Martin Petrák, Ondřej Šindelář – fagoty
Ondřej Vrabec, Hana Šuková, Adéla Triebeneklová, Eliška Adamová – lesní rohy
Alžběta Vlčková – violoncello
Pavel Nejtek – kontrabas
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Serenáda B dur “Gran Partita”, KV 361
Antonín Dvořák (1841–1904): Serenáda pro dechové nástroje, violoncello a kontrabas d moll, op. 44
V exkluzívním složení českého PhilHarmonia Octetu a jejich hostů zazní ve špičkové interpretaci dvě nejzásadnější skladby dechového repertoáru. Slavná Mozartova Gran Partita se blíží svým rozsahem symfonii (50 minut), kdy je dechový soubor posílen tehdy módními basetovými rohy a kontrabasem. V roce 1878 se jí tak nechal okouzlit Antonín Dvořák, že během dvou týdnů zkomponoval její formou i obsahem silně inspirovanou „klasicistní“ serenádu, v jejichž lahodných tónech se proplétá pozoruhodný violoncellový part.
J. D. Zelenka – Psalmi Vespertini
Neděle 10. 9. 2017, 17:00 hodin
Ostrava-Svinov – kostel Krista Krále
Ensemble Inégal, Adam Viktora – dirigent
Sólisté: Gabriela Eibenová – soprán, Markéta Cukrová – alt
Tobias Hunger – tenor (Německo), Lukáš Zeman – bas
Program:
Jan Dismas Zelenka (1679–1745): Psalmi Vespertini II
Ensemble Inégal získal evropské renomé jako soubor, který oživuje dílo jednoho z nejvýznamnějších českých barokních skladatelů Jana Dismase Zelenky. Ponořil se do interpretačně nejméně prozkoumané oblasti Zelenkova díla, fascinujícího světa jeho večerních žalmů. Na minulém ročníku Svatováclavského hudebního festivalu byla provedena první část z nich, letos se téměř 300 let starý zápis znovu rozezní v provedení druhého cyklu, jehož nahrávka získala nejvyšší ocenění prestižního francouzského časopisu Diapason d’Or. Příští rok SHF chystá uvedení posledního třetího dílu, čímž se stane jediným festivalem, na kterém bylo kompletní žalmové dílo v podání tohoto ansámblu uvedeno.
J. S. Bach – G. Ph. Telemann
Pondělí 11. 9. 2017, 18:00 hodin
Bystřice n. Olší – Evangelický kostel
{oh!} Orkiestra Historyczna (Polsko), Martyna Pastuszka – umělecká vedoucí, housle
Sólista: Michaela Kušteková – soprán (Slovensko)
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Koncert a moll pro housle, smyčce a basso continuo, BWV 1041
Georg Philipp Telemann (1681–1767): Kantáta Ew'ge Quelle, milder Storm, TWV 1:546 (ze sbírky Harmonischer Gottes-Dienst pro soprán, housle a basso continuo)
Johann Sebastian Bach: Koncert d moll pro dvoje housle, smyčce a basso continuo, BWV 1043
Georg Philipp Telemann: Kantáta Ach Herr, strafe mich nicht in deinem Zorn, TWV 7:1
Mladý polský soubor {oh!} Orkiestra Historyczna je veden fenomenální houslistkou Martynou Pastuszkou. Zaměřuje se na interpretaci tzv. staré hudby a má odhodlání rozvíjet hudební dění ve slezském regionu zcela novým směrem. Svým účinkováním na Svatováclavském hudebním festivalu umělecky utužuje spojení partnerských měst Katovic a Ostravy a představuje program, který v kombinaci s půvabnými Bachovými koncerty oslavuje výročí Georga Philippa Telemanna.
Úterý 12. 9. 2017, 17:00 hodin
Ostrava - centrum – Knihcentrum
TOMÁŠ KRÁL – baryton
BESEDA – Tomáš Král
Úterý 12. 9. 2017, 19:30 hodin
Ostrava - centrum – Minikinokavárna
KINO – Farinelli: Il Castrato (Gérard Corbiau, 1994, d. 111 min.)
Nebeská růže – ranně barokní hudba wroclawského archívu
Středa 13. 9. 2017, 18.00 hodin
Ostrava-centrum – kostel sv. Václava
Tomáš Král – baryton
Judith Pacquier – cink a zobcová flétna (Francie)
Maximilian Ehrhardt – trojřadá harfa (Německo)
Jan Krejča – theorba, Massimiliano Toni – cembalo, varhanní positiv (Itálie)
Program: “Rosa del Ciel”
Nebeská růže – raně barokní hudba vratislavského archivu
Johann Hermann Schein (1586–1630): Banchetto Musicale, 22. Padouana
Claudio Monteverdi (1567–1643): Rosa del Ciel (z opery L’Orfeo, 1615, Benátky)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594) / Giovanni Bassano (cca 1561–1617): Tota pulchra est
Giovanni Felice Sances (cca 1600–1679): Chi nel regno almo d’Amore (ze čtvrté kniky Kantát a árií, 1636, Benátky)
Giovanni Antonio Rigatti (cca 1613–1648): La mia Fillide e brunetta (ze sbírky Musiche diverse a voce sola, 1641, Benátky)
Maurizio Cazzati (1616–1678): Amor Costante - první část: Ti giurai la mia fede (Árie a kantáty, 1649, Benátky)
Girolamo Frescobaldi (1583–1643): Toccata Ottava (z první knihy Toccaty a partity, 1615/1637, Řím)
Domenico Obizzi (cca 1611–1630): Madrigali et aire a voce sola (1627, Benátky)
Giovanni Girolamo Kapsperger (cca 1580–1651): Toccata a passacaglia a moll
Giovanni Antonio Rigatti: Filli mia vita – Dialogo a Doi (ze sbírky Musiche diverse a voce sola, 1641, Benátky)
Bernardo Storace (cca 1637–1707): Ciaccona
Claudio Monteverdi: Vi ricorda o boschi ombrosi (z opery L’Orfeo, 1615, Benátky)
Mladý barytonista Tomáš Král představí jím znovuobjevené skladby v archivu polské Vratislavi. Některé z nich zazní v doprovodu tradičních barokních nástrojů na Svatováclavském hudebním festivalu v novodobé premiéře. Název projektu Nebeská růže upomíná na část z vůbec první dochované opery Orfeus Claudia Monteverdiho (1607), ve které se Král před dvěma lety představil v roli Apollona ve francouzské Opéra de Dijon. Vybrané části z této opery rámují program pohybující se v perspektivě hudebního obrazu první poloviny 17. století.
Mozart, Haydn, Ryba – flétnové kvartety
Čtvrtek 14. 9. 2017, 18:00 hodin
Paskov – kostel sv. Vavřince
Jan Ostrý – flétna
Členové Škampova kvarteta: Helena Jiříkovská – housle, Martin Stupka – viola, Lukáš Polák – violoncello
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Předehra k opeře Kouzelná flétna (dobová úprava J. Vent 1745–1801)
Jakub Jan Ryba (1756–1815): Flétnový kvartet C dur
Franz Schubert (1797–1828): Smyčcové trio č. 1 B dur, D. 471
Joseph Haydn (1732–1809): Flétnový kvartet A dur
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Flétnový kvartet D dur, KV 285
Perly klasicistního repertoáru pro flétnu a smyčcové trio předvede jeden z nejvýznamnějších českých flétnistů Jan Ostrý, který se nezapomenutelně vryl do paměti posluchačů již v roce 2015, kdy se na Svatováclavském hudebním festivalu představil s barokním repertoárem společně se svým učitelem Philippem Bernoldem. Vedle proslulého Mozartova flétnového kvartetu budou představena šperkařská díla jeho oblíbenců Haydna a Schuberta, ale i český granát v podobě kvartetu Jakuba Jana Ryby, jehož souborné dílo Ostrý zaznamenal pro společnost Naxos.
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
Pátek 15. 9. 2017, 18:00 hodin
Frýdek-Místek – kostel sv. Jana a Pavla
Komorní orchestr L’armonia terrena, Zdeněk Klauda – dirigent
L’armonia terrena vocale, Zdeněk Klauda – sbormistr
Sólisté: Simona Šaturová – soprán, Markéta Cukrová – mezzosoprán
James Kryshak – tenor (USA), Roman Hoza – bas
Program:
Joseph Haydn (1732–1809): Symfonie f moll č. 49 „Pašijová“
Jakub Jan Ryba (1756–1815): Stabat Mater
Joseph Haydn se u Pašijové symfonie nechal unášet tzv. citovým proudem Sturm und Drang a dal vzniknout osobité dramatické kompozici nabité kontrastními motivy, která se intenzitou výrazu blíží romantickému stylu. Nyní stojí v konfrontaci s dílem Haydnova současníka Jakuba Jana Ryby, jednoho z nejpopulárnějších českých klasicistních skladatelů. Jeho vrcholné Stabat Mater se stalo objevem roku 2016 prostřednictvím Klaudovy nahrávky, která získala ocenění prestižního francouzského časopisu Diapason d’Or. Jedná se o rozsáhlé dílo se sólovým uplatněním dechových nástrojů, nyní interpretované v klasicistním pojetí na moderní nástroje.
Mozart – Beethoven / Yoo – Jamník – Koenig
Pátek 15. 9. 2017, 19:00 hodin
Opava – kostel sv. Václava
Czech Virtuosi, Robert Kružík – dirigent
Sólisté: Esther Yoo – housle (Belgie, USA)
Tomáš Jamník – violoncello
Robert Koenig – klavír (Kanada)
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Symfonie č. 40 g moll, KV 550
Ludwig van Beethoven (1770–1827): Trojkoncert pro housle, violoncello, klavír a orchestr C dur, op. 56
Zjitřeně chromaticky bolestná, vznešeně melodicky odříkavá i tvrdě tematicky zápasivá dramatičnost Mozartovy symfonie v sobě nese spojení nejvyšší bachovské logiky s vysloveně beethovenovským typem výrazové expanzity. Nyní zazní v provedení „mozartovského“ souboru Czech Virtuosi pod taktovkou mladého dirigenta Roberta Kružíka, který na SHF debutuje. Výrazné talenty mladé generace se snoubí s klasicistní čistotou i v Beethovenově pompézně napoleonském trojkoncertu, kterého se zhostí mezinárodně uznávaná virtuózní houslistka Esther Yoo v doprovodu kanadského pianisty Roberta Koeniga. Sekundovat jí bude v obtížném violoncellovém partu Tomáš Jamník.
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
Sobota 16. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-Mariánské Hory – kostel Panny Marie Královny
Komorní orchestr L’armonia terrena
L’armonia terrena vocale
Zdeněk Klauda – dirigent
Sólisté: Simona Šaturová – soprán, Markéta Cukrová – mezzosoprán
James Kryshak – tenor (USA), Roman Hoza – bas
Program:
Joseph Haydn (1732–1809): Symfonie f moll č. 49 „Pašijová“
Jakub Jan Ryba (1756–1815): Stabat Mater
Joseph Haydn se u Pašijové symfonie nechal unášet tzv. citovým proudem Sturm und Drang a dal vzniknout osobité dramatické kompozici nabité kontrastními motivy, která se intenzitou výrazu blíží romantickému stylu. Nyní stojí v konfrontaci s dílem Haydnova současníka Jakuba Jana Ryby, jednoho z nejpopulárnějších českých klasicistních skladatelů. Jeho vrcholné Stabat Mater se stalo objevem roku 2016 prostřednictvím Klaudovy nahrávky, která získala ocenění prestižního francouzského časopisu Diapason d’Or. Jedná se o rozsáhlé dílo se sólovým uplatněním dechových nástrojů, nyní interpretované v klasicistním pojetí na moderní nástroje.
Koncert k výročí reformace
Neděle 17. 9. 2017, 17:00 hodin
Český Těšín – evangelický kostel
Janáčkova filharmonie Ostrava
Heiko Mathias Förster – dirigent
Sólista: Henryk Böhm – baryton (Německo)
Program: „Oslavy 500. výročí publikace Lutherových 95 tezí”
Johann Sebastian Bach (1685–1750) arr. Stokowski: Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659
Johannes Brahms (1833–1897) arr. Raphael: Vier ernste Gesänge, op. 121 / Čtyři vážné zpěvy
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847): Symfonie č. 5 „Reformační"
Slavnostní koncert je sestaven z kompozicí, kterými se vlivní skladatelé veřejně přihlásili k odkazu německého církevního reformátora Martina Luthera. Jeho poselství bude předáno ústy vynikajícího berlínského barytonisty Henryka Böhma za doprovodu ostravské JFO. Na Brahmsovo Německé rekviem v rámci zahajovacího koncertu SHF nyní naváží jeho čtyři písně na texty Starého a Nového zákona. Novogotickými klenbami chrámu se následně ponese protestantský chorál „Náš Bůh je pevný hrad“ Mendelssohnovy Reformační symfonie.
Houslový recitál Esther Yoo
Neděle 17. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-centrum – Evangelický Kristův kostel
Esther Yoo – housle (Belgie, USA)
Robert Koenig – klavír (Kanada)
Program: Houslový recitál
Edvard Grieg (1843–1907): Sonáta č. 3 c moll pro housle a klavír, op. 45
Ralph Vaughan Williams (1872–1958): Lark Ascending pro housle a klavír
Alexander Glazunov (1865–1936): Grand Adagio z baletu Raymonda op. 57
Petr Iljič Čajkovskij (1840–1893): Valse-Scherzo op. 34
Korea Folk Song: Milyang Arirang (arr. Jung-Ghyu Park)
Půvabná geniální houslistka Esther Yoo se objevuje již na třetím ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, letos dokonce na dvou samostatných koncertech. Stala se jednou z vůbec nejmladších vítězek Sibeliovy mezinárodní houslové soutěže v Helsinkách a soutěže královny Alžběty v Bruselu. Honosí se oceněním Umělec nové generace pro období 2014–2016 (BBC Radio 3), spolupracuje s renomovaným vydavatelstvím Deutsche Grammophon i s fenomenálním dirigentem Vladimirem Ashkenazym. Její neobyčejně sestavený recitál zazní na nástroji z dílny slavného Stradivariho „Princ Obolensky“ z roku 1704.
Pondělí 18. 9. – neděle 24. 9. 2017
Ostrava centrum – kostel sv. Václava
Workshop: Koncert v kostle je zážitek
Téma unikátních workshopů, určených pro děti ve věku od 6 do 10 let, je neseno v duchu festivalového motta „koncert v kostele je zážitek“. Během hodinového workshopu budou děti provedeny sakrálním prostorem a poutavou formou seznámeny s historií duchovní hudby i dobovými hudebními nástroji. Zábavnou součástí workshopu se stane poslech hudby i muzicírování.
Jak se na koncert obléknout? Jak koncert probíhá a jakou roli má dirigent a orchestr? Kdy se tleská a proč? To všechno se děti dozví hravou edukativní formou, kterou vytvoří hudební pedagožka a muzikoložka Nikola Illeová.
Školy/děti: 6–10 let
po – pá 9 – 13 hod. (hodinový workshop – objednávka času)
Vstupné:
30,- Kč Jednotná cena (doprovod zdarma)
Děti a rodiče:
čt – pá 15 – 17 hod., so–ne 10 – 17 hod. (workshop začíná vždy v celou hodinu)
Vstupné:
100,- Kč Rodinné vstupné
80,- Kč Plná cena
30,- Kč Děti do 15 let
Dan Bárta, Robert Balzar trio & Filharmonie Brno
Pondělí 18. 9. 2017, 19:00 hodin
Ostrava-centrum – Evangelický Kristův kostel
Dan Bárta – zpěv
Robert Balzar Trio:
Robert Balzar – kontrabas
Jiří Levíček – klavír
Kamil Slezák – bicí nástroje
Filharmonie Brno, Pavel Šnajdr – dirigent
Program: Dan Bárta, Robert Balzar trio & Filharmonie Brno
Jiří Levíček: Fall Impressions
Jamiroquai: To Young To Die
Ian Astbury, Billy Duffy (arr. Jiří Levíček): Brother Wolf, Sister Moon
Jiří Levíček/Dan Bárta (arr. Jiří Levíček): Lady Fault
Robert Balzar/Dan Bárta (arr. Jiří Levíček): Mayday
Dan Bárta, Jiří Levíček/Alžběta Plívová: Fadeaway
Led Zeppelin: No Quarter
Joe Zawinul (arr. Jiří Levíček): Do You Want Some Tea, Grandpa?
Björk Gudmundsdóttir (arr. Robert Balzar): Isobel
Robert Balzar/Dan Bárta (arr. Robert Balzar): Dua
Jiří Levíček, Dan Bárta/Alžběta Plívová (arr. Jiří Levíček): Martin's Eden
Charlie Chaplin (arr. Jiří Levíček): Smile
Robert Balzar/Dan Bárta (arr. Robert Balzar): Stmívání
Anonym z 13. století (arr. Robert Balzar): O Maria, o felix puerpera
Joni Mitchell (arr. Robert Balzar): Last Chance Lost
Charismatický zpěvák Dan Bárta, věnující se mimo kreativní soul i ekologii a fotografování vážek, je hudebně spjat se skupinou J.A.R. a jazzovým projektem Illustratosphere. Dlouhodobě spolupracuje také s přední formací české jazzové scény Robert Balzar Trio, s nímž v doprovodu filharmoniků vytvořili tento mimořádný crossoverový projekt. Většina unikátních skladeb z jejich desky Theyories (2010) a původních songů od zpěváků a skupin, jako jsou Joni Mitchell, Led Zeppelin, Björk nebo Jamiroquai, nyní zazní v pozoruhodných aranžích klavíristy Jiřího Levíčka.
Francouzská barokní hudba
Úterý 19. 9. 2017, 18:00 hodin
Orlová – kostel Narození Panny Marie
Ensemble Tourbillon
Petr Wagner – viola da gamba, umělecký vedoucí
Program:
François Couperin (1668–1733): Les Nations / Národy
Král Slunce Ludvík XIV. nechává nahlédnout do svých komnat, kde se poprvé provozoval Couperinův čtyřdílný cyklus triových suit Národy. Vznikl jako vrcholná přehlídka barokních dvorských tanců, kompozičně inspirovaná dílem Corelliho a Lullyho. Couperinovi se zde podařilo skloubit charakteristickou hudbu jednotlivých zemí s vybroušenou formou – elegantní kombinací virtuózní italské triové sonáty a velké francouzské taneční suity. Couperin tímto dílem noblesně oslavuje katolické velmoci tehdejší barokní Evropy: Francii, Španělsko, Svatou říši římskou a Savojsko. Na Svatováclavském hudebním festivalu bude „tančit“ král violy da gamba Petr Wagner.
Dvořák, Brahms – smyčcové sexteta
Úterý 19. 9. 2017, 19:30 hodin
Ostrava-Poruba – kostel sv. Mikuláše
Talichovo kvarteto a jejich hosté
Jan Talich, Roman Patočka – housle
Martin Stupka, Josef Klusoň – viola
Petr Prause, Štěpán Doležal – violoncello
Program:
Antonín Dvořák (1841–1904): Smyčcový sextet A dur, op. 48
Johannes Brahms (1833–1897): Smyčcový sextet G dur č. 2, op. 36
Brahms se prý tímto dílem osvobodil od své lásky, jejíž jméno propůjčil hlavnímu hudebnímu tématu: a – g – a – (t)h – e. A byl to právě on, kdo doporučil vlivnému hudebnímu vydavateli Simrockovi mladého Dvořáka, který v reakci na Brahmsovy úspěšné Uherské tance zkomponoval své Slovanské tance. Zakrátko nato vznikl i Dvořákův „slovanský“ sextet s dumkou a furiantem. Když jej slyšel slavný dirigent Václav Talich, prohlásil: „To je krása! Krása hudebních myšlenek, krása stavby i krása zvuku!“ Nechte se i vy uchvátit dvěma zásadními smyčcovými sextety romantismu v podání členů dvou zásadních českých kvartet.
Dvořák, Brahms – smyčcové sexteta
Středa 20. 9. 2017, 18:00 hodin
Frýdlant n. Ostravicí – kostel sv. Bartoloměje
Talichovo kvarteto a jejich hosté
Jan Talich, Roman Patočka – housle
Martin Stupka, Josef Klusoň – viola
Petr Prause, Štěpán Doležal – violoncello
Program:
Antonín Dvořák (1841–1904): Smyčcový sextet A dur, op. 48
Johannes Brahms (1833–1897): Smyčcový sextet G dur č. 2, op. 36
Brahms se prý tímto dílem osvobodil od své lásky, jejíž jméno propůjčil hlavnímu hudebnímu tématu: a – g – a – (t)h – e. A byl to právě on, kdo doporučil vlivnému hudebnímu vydavateli Simrockovi mladého Dvořáka, který v reakci na Brahmsovy úspěšné Uherské tance zkomponoval své Slovanské tance. Zakrátko nato vznikl i Dvořákův „slovanský“ sextet s dumkou a furiantem. Když jej slyšel slavný dirigent Václav Talich, prohlásil: „To je krása! Krása hudebních myšlenek, krása stavby i krása zvuku!“ Nechte se i vy uchvátit dvěma zásadními smyčcovými sextety romantismu v podání členů dvou zásadních českých kvartet.
Francouzská barokní hudba
Středa 20. 9. 2017, 18:00
Rychvald – Husův sbor
Ensemble Tourbillon
Petr Wagner – viola da gamba, umělecký vedoucí
Program:
François Couperin (1668–1733): Les Nations / Národy
Král Slunce Ludvík XIV. nechává nahlédnout do svých komnat, kde se poprvé provozoval Couperinův čtyřdílný cyklus triových suit Národy. Vznikl jako vrcholná přehlídka barokních dvorských tanců, kompozičně inspirovaná dílem Corelliho a Lullyho. Couperinovi se zde podařilo skloubit charakteristickou hudbu jednotlivých zemí s vybroušenou formou – elegantní kombinací virtuózní italské triové sonáty a velké francouzské taneční suity. Couperin tímto dílem noblesně oslavuje katolické velmoci tehdejší barokní Evropy: Francii, Španělsko, Svatou říši římskou a Savojsko. Na Svatováclavském hudebním festivalu bude „tančit“ král violy da gamba Petr Wagner.
J. S. Bach – Goldbergovské variace
Čtvrtek 21. 9. 2017, 18:00
Ostrava-Zábřeh – kostel sv. Ducha
Mahan Esfahani: cembalo (Irán / Anglie)
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Goldbergovské variace, BWV 988
Bachova genialita, tedy maximální matematicky proporční a hudebně technická dokonalost, se projevuje v jednom z nejtěžších a zároveň nejkrásnějších děl svého druhu, ve třiceti variacích na danou árii, které napsal pro svého žáka Goldberga. Byly objednány na zakázku knížete von Keyserlinga, kterému je Goldberg hrával za bezesných nocí na cembalo. Nyní je rozezní oduševnělé prsty „nejlepšího barokního instrumentalisty“ dle prestižní soutěže Gramophone Awards, „objevu roku 2015“ dle magazínu BBC, exkluzívního sólisty Deutsche Grammophon, íránského cembalisty Mahana Esfahaniho.
Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
Pátek 22. 9. 2017, 18:00
Jablunkov – kostel Božího Těla
Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala (Slovensko)
Ewald Danel – umělecký vedoucí, housle
Program: „Osm ročních období”
Antonio Vivaldi (1678–1741): Čtvero ročních období, op. 8
Astor Piazzolla (1921–1992): Čtvero ročních období v Buenos Aires
Proměny krajiny i lidského života se nyní zrcadlí v barokní italské zvukomalebnosti i argentinském tangu. Pučící květy a piruety opeřenců na vodní hladině, bouřící rozčeřené vlny a vzedmutí vichru, bujaré dožínkové veselí ve spadaném listí i ledové démanty sněhové královny, to je Vivaldiho variace roku. Jeden z nejpopulárnějších hitů, kterým se po dvou staletích nechal inspirovat Piazzolla ke stvoření svého vášnivě rytmického jihoamerického protějšku. Na Svatováclavském hudebním festivalu zazní v interpretaci virtuózního houslisty Ewalda Danela, rodáka z Horní Suché, a jeho komorního orchestru
Pátek 22. 9. 2017, 19:30
Ostrava - centrum – Minikinokavárna
KINO – Mahler (Ken Russell, 1974, d. 115 min)
Beethoven – Bruch
Sobota 23. 9. 2017, 18:00
Ostrava-Pustkovec – kostel sv. Cyrila a Metoděje
Filharmonie Bohuslava Martinů
Vojtěch Spurný – dirigent
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Sólisté: Kristina Fialová – viola, Igor Františák – klarinet
Andrea Široká – soprán, Jana Sýkorová – alt
Tomáš Černý – tenor, Martin Gurbal´ – bas
Program:
Max Bruch (1838–1920): Dvojkoncert e moll pro violu, klarinet a orchestr, op. 88
Ludwig van Beethoven (1770–1827): Mše C dur, op. 86
Beethoven složil za svůj život 138 větších děl, ale jen dvě mše: monumentální Slavnostní mši (Missa solemnis) a neprávem opomíjenou Mši C dur. Ta vznikla pro uherského knížete Esterházyho a zakrátko po premiéře se dočkala uvedení v Opavě za skladatelova pobytu v Hradci nad Moravicí. Výrazně expresívní mše bude provedena špičkovým Českým filharmonickým sborem Brno a kvartetem operních sólistů pod taktovkou šéfdirigenta zlínské filharmonie. V první části koncertu se po boku temperamentní divy Kristiny Fialové na jediném koncertě SHF jako sólista představí i jeho ředitel, ostravský virtuózní klarinetista Igor Františák.
Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
Sobota 23. 9. 2017, 18:30
Albrechtice – kostel Svatých apoštolů Petra a Pavla
Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala (Slovensko)
Ewald Danel – umělecký vedoucí, housle
Program: „Osm ročních období”
Antonio Vivaldi (1678–1741): Čtvero ročních období, op. 8
Astor Piazzolla (1921–1992): Čtvero ročních období v Buenos Aires
Proměny krajiny i lidského života se nyní zrcadlí v barokní italské zvukomalebnosti i argentinském tangu. Pučící květy a piruety opeřenců na vodní hladině, bouřící rozčeřené vlny a vzedmutí vichru, bujaré dožínkové veselí ve spadaném listí i ledové démanty sněhové královny, to je Vivaldiho variace roku. Jeden z nejpopulárnějších hitů, kterým se po dvou staletích nechal inspirovat Piazzolla ke stvoření svého vášnivě rytmického jihoamerického protějšku. Na Svatováclavském hudebním festivalu zazní v interpretaci virtuózního houslisty Ewalda Danela, rodáka z Horní Suché, a jeho komorního orchestru
Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
Neděle 24. 9. 2017, 17:00
Kopřivnice – kostel sv. Bartoloměje
Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala (Slovensko)
Ewald Danel – umělecký vedoucí, housle
Program: „Osm ročních období”
Antonio Vivaldi (1678–1741): Čtvero ročních období, op. 8
Astor Piazzolla (1921–1992): Čtvero ročních období v Buenos Aires
Proměny krajiny i lidského života se nyní zrcadlí v barokní italské zvukomalebnosti i argentinském tangu. Pučící květy a piruety opeřenců na vodní hladině, bouřící rozčeřené vlny a vzedmutí vichru, bujaré dožínkové veselí ve spadaném listí i ledové démanty sněhové královny, to je Vivaldiho variace roku. Jeden z nejpopulárnějších hitů, kterým se po dvou staletích nechal inspirovat Piazzolla ke stvoření svého vášnivě rytmického jihoamerického protějšku. Na Svatováclavském hudebním festivalu zazní v interpretaci virtuózního houslisty Ewalda Danela, rodáka z Horní Suché, a jeho komorního orchestru
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
Neděle 24. 9. 2017, 17:00
Sudice – Farní kostel sv. Jana Křtitele
Schola Gregoriana Pragensis
David Eben – umělecký vedoucí
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Program:
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
Schola Gregoriana Pragensis se soustřeďuje na interpretaci gregoriánských chorálů i zpěvů vlastní české chorální tradice včetně rané polyfonie. První část koncertu je věnována francouzské hudbě doby Karla IV., světskému dílu Guillauma de Machauta, jakož i lyrickým německým, českým a latinským písním. Ve druhé polovině zazní části z officií českých patronů sv. Václava a sv. Ludmily, ale také hudební plody pozdně středověké mariánské zbožnosti. Mimořádně vystoupí hvězdná Hana Blažíková, jejíž hlas se objevuje na více než 30 CD včetně kompletního vydání Bachových kantát se souborem Bach Collegium Japan.
J. S. Bach – violoncellové sonáty
Pondělí 25. 9. 2017, 19:00 hodin
Bruntál – Evangelický kostel
Michal Sťahel – violoncello piccolo (Slovensko)
Mahan Esfahani – cembalo (Irán / Anglie)
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáty pro violoncello a cembalo, BWV 1027 – 1029
Michal Sťahel, bratislavský talent koncertující s předními vídeňskými ansámbly, a Mahan Esfahani, „objev roku“ dle BBC a exkluzívní sólista Deutsche Grammophon, se mimořádně setkají na Svatováclavském hudebním festivalu. Charisma a mistrovství dvou specialistů na tzv. autentický provoz staré hudby udají směr klidným a vyrovnaným proudům Bachova vrcholného kontrapunktu. Ve spojení se sametově hebkými tóny vzácného barokního violoncella a něžným trsáním cembala jeho sonáty na chvíli zastaví čas…
„Když hraji na violoncello, cítím se jako pěvec. Mám jedinečný hlas, nejkrásnější, jaký mohu mít. Rozsah tónů tu je mnohem větší než dejme tomu na houslích. A violoncello má nejblíže k lidskému hlasu.“ Mstislav Rostropovič (1927–2007), světoznámý virtuózní violoncellista
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
Pondělí 25. 9. 2017, 18:00 hodin
Třinec – Evangelický kostel
Schola Gregoriana Pragensis
David Eben – umělecký vedoucí
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Program:
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
Schola Gregoriana Pragensis se soustřeďuje na interpretaci gregoriánských chorálů i zpěvů vlastní české chorální tradice včetně rané polyfonie. První část koncertu je věnována francouzské hudbě doby Karla IV., světskému dílu Guillauma de Machauta, jakož i lyrickým německým, českým a latinským písním. Ve druhé polovině zazní části z officií českých patronů sv. Václava a sv. Ludmily, ale také hudební plody pozdně středověké mariánské zbožnosti. Mimořádně vystoupí hvězdná Hana Blažíková, jejíž hlas se objevuje na více než 30 CD včetně kompletního vydání Bachových kantát se souborem Bach Collegium Japan.
Ostrava Youth Orchestra – G. Rossini
Úterý 26. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-Mariánské Hory – kostel Panny Marie Královny
Ostrava Youth Orchestra
Paolo Gatto – dirigent
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Sólisté:
Veronika Holbová – soprán
Ewa Kalwasiñska – mezzosoprán (Polsko)
Aleksander Kruczek – tenor (Polsko)
Damian Suchozebrski – bas (Polsko)
Program:
Gioacchino Rossini (1792–1868): Stabat Mater
Italský operní gurmán Gioacchino Rossini zhudebnil Stabat Mater na tradiční text středověké náboženské sekvence. Zcela netradičně se ovšem rozhodl propojit dva odlišné hudební světy: renesanční chrámovou hudbu Palestriny a Pergolesiho a belcantové operní árie. I Svatováclavský hudební festival dal vzniknout pro provedení tohoto díla neobvyklému svazku: nově založený ostravský studentský orchestr spojil s celosvětově nejuznávanějším českým sborem. Pod taktovkou italského dirigenta Paola Gatta se představí mimořádně talentovaní mladí polští pěvci společně s ostravskou operní nadějí Veronikou Holbovou.
Labyrint Lásky
Úterý 26. 9. 2017, 18:00 hodin
Ostrava-Stará Bělá – kostel sv. Jana Nepomuckého
Hana Blažíková – soprán
Collegium Marianum
Jana Semerádová – flétny, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen a Vojtěch Semerád – housle
Hana Fleková – violoncello
Jan Krejča – teorba
Marek Čermák – cembalo, varhany
Program: Labyrint Lásky
Adam Michna z Otradovic (1600–1676): „Ach, ach, nevím kudy kam“ (Svaté lásky labirynth z České Mariánské muziky, Praha 1647)
Adam Michna z Otradovic: „Z celého srdce miluji, tebe, Maria, miluji“ (Mariánský rytíř z České mariánské muziky)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704): Růžencová sonáta („Annuntiatio“)
Stefano Landi (1587–1639): Passacaglia delle Vita „Homo fugit velut umbra“
Vincenzo Albrici (1631–1690/96): Sonata a due violini in D
Claudio Monteverdi (1567–1643): „O Mario Virgo“ (Salve Regina primo, Selva morale 1641)
Giovanni de Macque (1548/50–1614): Consonanze Stravaganti
Adam Michna z Otradovic: „Stála Matka litující“ (Utrpnost křesťana s Rodičkou Boží pod křížem z České Mariánské muziky)
Adam Michna z Otradovic: „Maria, Boží Matičko“ (Mariánský milovník)
Giovanni Girolamo Kapsperger (1580 –1651): „Figlio mio“ (Libro secondo di Villanelle, Řím 1619)
Giovanni Battista Fontana (1571-1630): Sonata 16 a 3 (1641)
Adam Michna z Otradovic: „Poslyšte a podivte se, jaké jest to veselí“ (Archanjelské Ave z České Mariánské muziky)
Nový projekt se souborem Collegium Marianum uvede mezinárodně uznávaná sopranistka Hana Blažíková. Proslulá sbírka Adama Václava Michny z Otradovic Loutna česká tvoří páteř programu, v němž duchovní láska prochází zkouškami a nástrahami tohoto světa, aby konečně spočinula v konečném a pravém „veselí“. Cyklus písní popisujících mystický sňatek lidské duše (symbolizovaný Pannou Marií) s božským Ženichem (Ježíšem Kristem) je významný nejen z pohledu hudebně-literárního, ale je též výjimečný i obsahově, neboť text je nesen zvláštním erotickým mysticismem s prvky lidovosti.
Středa 27. 9. 2017 , 17:00 hodin
Ostrava - centrum – Knihcentrum
Beseda: Paolo Gatto – Veronika Holbová – Eva Dřízgová – Igor Františák
PAOLO GATTO (Itálie) – dirigent
VERONIKA HOLBOVÁ – soprán
IGOR FRANTIŠÁK – ředitel SHF, klarinetista
H. Berlioz – Dětství Ježíšovo
Závěrečný koncert: Čtvrtek 28. 9. 2017, 17:00 hodin
Ostrava-Mariánské Hory – kostel Panny Marie Královny
Filharmnoie Brno
Philippe Bernold – dirigent (Francie)
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Sólisté:
Marie: Yumiko Tanimura – soprán (Francie)
Josef: Ronan Nédélec – baryton (Francie)
Herodes: Frédéric Caton – baryton (Francie)
vypravěč: Sébastien Droy – tenor (Francie)
domovník a Polydorus: Martin Gurbaľ – bas baryton
Program:
Hector Berlioz (1803–1869): L'Enfance du Christ, Trilogie sacrée / Dětství Ježíšovo, op. 25
Monumentální trojdílné oratorium Dětství Ježíšovo (vraždění neviňátek – Herodův sen, Útěk do Egypta, Příchod do města Saidy) bouřlivého mistra instrumentace Hectora Berlioze uzavírá letošní Svatováclavský hudební festival tak, jako jeho Faustovo prokletí výrazně uzavíralo předminulý ročník. Pod taktovkou fantastického pařížského dirigenta a flétnisty Philippa Bernolda se zrodí jen pro tento okamžik působivá francouzsko-moravská syntéza interpretů zastoupených Filharmonií Brno, Českým filharmonickým sborem Brno a špičkovými francouzskými sólisty.
