Jak zahnat ďábla do pekla, Němý zahradník, Slavík, Parohy za parohy, Tři sta lir. Pět ze sta příběhů v nové hudební inscenaci na motivy vrcholného díla Giovanniho Boccaccia. Milostné příběhy Dekameronu podávají s lehkou nadsázkou obraz o způsobu myšlení a mravech lidí renesanční Itálie i dnešní doby. Milenecká láska, touha, nevěra, zrada, pomsta i odpuštění ve víru vtipných událostí, které mají často lehký erotický nádech. Jsou podány humornou a hravou formou hudebního divadla. Zpěvnou hudbu P. Helebranda inspirovanou renesanční melodikou přednesou sopranistky Veronika Holbová a Simona Mrázová, tenorista Petr Němec, basista Juraj Čiernik a herec Michal Sedláček. Komorní orchestr ve složení housle, flétna, violoncello a kytara řídí Vladimír Liberda. Z hlediska poznávání doporučené literatury je inscenace vhodná také pro studenty středních škol.
Představení je bez přestávky, trvá 75 minut a je určeno široké veřejnosti od 15 let.
Předprodej vstupenek Ostravský informační servis s.r.o., Multižánrové centrum Cooltour
Cena vstupenek 130 a 80 Kč senior, student a ZTP
Obsah
I. Den třetí / příběh desátý / Jak zahnat ďábla do pekla
Mladičká pohanka Alibech se stane poustevnicí a otec Rustico ji učí, jak zahánět ďábla do pekla. Když po několika týdnech učení otce Rustica úplně schvátí, Alibech od něj uteče a vdá se za Neerbala.
II. Den třetí / příběh první / Němý zahradník
Massetto z Lamporecchia se staví němým a stane se zahradníkem v jednom malém ženském klášteře, kde se jedna řeholnice přes druhou snaží, aby s ním ležela.
III. Den pátý / příběh čtvrtý / Slavík
Neoblomný messer Lizzio da Valbona drsně odhání od své dcery nemilého a nežádaného nápadníka Riccarda. Když ho však přistihne, jak s ní leží, přinutí ho, aby si ji vzal za manželku, a žije s ním pak
v dobré shodě.
IV. Den osmý / příběh osmý / Parohy za parohy
Dva muži se přátelsky stýkají. Jeden z nich obcuje s manželkou svého druha. Ten druhý to zjistí
a s pomocí své nevěrné manželky dosáhne toho, že jeho přítel je zavřen do truhlice. Zatímco je pak jeho přítel uvnitř, obcuje na truhlici s jeho manželkou.
V. Den devátý / příběh třetí / Tři sta lir
Dottore mistr Simon na naléhání Calandrinovy ženy a Pietra namluví při vyšetření lakotnému Calandrinovi, že je těhotný. Ten mu dá v zoufalství všechny zděděné peníze, aby dostal od doktora zázračný elixír. Když ho vypije, uzdraví se bez porodu. Callandrinově ženě Tesse se zatím narodí chlapeček!
Pavel Helebrand (* 1960 v Opavě) je hudební skladatel a libretista žijící v Ostravě. Hlavním polem jeho působnosti jsou autorské hudebně dramatické projekty (Jesličky svatého Františka, Čarodějnice z Babí hůry, Evangelium podle houslí, Ngoa-É, Balady, Eia Gaia!, Kytice, Jezulátko), při jejichž realizaci často spolupracuje s umělci působícími v tomto městě. Tak se seznámil i se čtyřmi herecky nadanými pěvci a jedním pěvecky nadaným hercem, které si vybral do projektu Dekameron. Je také autorem baletů Cibuláček a Malá mořská víla. Z jeho instrumentálních děl se nejčastěji uvádějí Svity pro sólové violoncello, svita pro komorní smyčcový orchestr Z drva i krvi a Svita pro sólovou flétnu.
Pro dětské muzikanty napsal Malé písničky (zpěv a klavír), Sen slečny Terezky (svita pro violoncello a klavír), Vrabci letí do světa a O vláčku Náklaďáčku (klavírní svity).
Veronika Holbová (* 1989 v Karviné) vystudovala sólový zpěv na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě u Evy Dřízgové-Jirušové. Pod jejím vedením nyní rozvíjí svůj talent na Ostravské univerzitě. Od počátku studia se účastnila domácích i mezinárodních pěveckých soutěží, ve kterých získala významná ocenění. Například cenu za nejlepší provedení barokní árie na soutěži konzervatoří v Pardubicích, první místo v soutěži Janáčkovy Hukvaldy, druhé místo v soutěži Iuventus Canti na Slovensku, a především třetí místo v soutěži Musica Sacra v Římě. Od roku 2009 hostuje v opeře Národního divadla moravskoslezského, kde ztvárnila Barbarínu ve Figarově svatbě, Anninu v La Traviatě, Annu v Nabuccovi, Esmeraldu v Prodané nevěstě a Rowen v Kominíčkovi. Ve Státním divadle v Košicích zpívala jako Hraběnka ve Figarově svatbě, Concepcie ve Španělské hodince a Kuchtík v Rusalce. Na prknech Slezského divadla v Opavě ztvárňuje roli Rosiny v Lazebníku sevillském. V Helebrandových Jesličkách sv. Františka vytvořila roli Svaté Kláry.
Simona Mrázová (* 1989 ve Zlíně) vystudovala sólový zpěv u Marianny Pillárové na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě a nyní pokračuje ve studiu na Ostravské univerzitě pod vedením Elišky Pappové. V duetu s V. Holbovou obsadily dvakrát první místo v mezinárodní soutěži pěveckých ansámblů Stonavská Barborka. Simona se stala vítězkou interní pěvecké soutěže a nastudovala hlavní roli Rosiny v Haydnově opeře Lest a láska. Zúčastnila se také soutěže konzervatoří v Pardubicích, kde získala čestné uznání. Od roku 2008 hostuje v Národním divadle moravskoslezském, kde ztvárnila Barbarínu ve Figarově svatbě, Karolku v Její pastorkyni, Minervu v operetě Orfeus v podsvětí a Kocourka Mourka v muzikálu Mrazík. Ve Státním divadle v Košicích si v opeře Figarova svatba zazpívala Cherubína. Spolupracuje se soudobými skladateli Milanem Báchorkem a Pavlem Helebrandem, v jehož projektech vytvořila roli Máří Magdalény (Evangelium podle houslí), Svaté Kláry (Jesličky sv. Františka) a Matky (Vodník z Kytice).
Juraj Čiernik (* 1986 v Považské Bystrici) vystudoval operní zpěv na Ostravské univerzitě pod vedením „Kammersängera" Klemense Słowioczka (Deutschekomischeoper Berlin). Spolupracuje s NDM v Ostravě - opera (Ariadna na Naxu, Kolotoč, Il cavaliere errante), činohra (Amadeus, Oidipus, Donaha), muzikál a opereta (Pardon My English, Mrazík, Polská krev, Guys&dolls, Josef a jeho užasný pestrobarevný plášť, Fantom Londýna, Marguerite, Edith a Marléne). Mimo Ostravu účinkoval v pražské verzi Mary Poppins a v současné době hraje v muzikálu Mauglí Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové v divadle Kalich. Spolupracoval s Czech baroque ensemble vocal quintet a Janáčkovou filharmonií Ostrava. Věnuje se operní tvorbě pro děti (Červená Karkulka, Perníková chaloupka) i pro dospělé (v roce 2014 bude uvedena jeho opera Manči buchta). S Pavlem Helebrandem navázal spolupráci před 6 lety (Jesličky sv. Františka, Balady, Jezulátko, Kytice). Vyučuje zpěv a hudební divadlo na Múzické škole v Ostravě.
Petr Němec (* 1977 v Opavě). Po absolutoriu obchodní akademie nastoupil na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, kde studoval zpěv
u Miroslava Urbánka. Ve studiu zpěvu pokračoval na Institutu
pro umělecká studia Ostravské univerzity nejprve u Sergeje Zubkeviče, poté u Klemense Słowioczka. Už během studia na konzervatoři působil v operetním souboru NDM, poté v operním sboru NDM, jehož členem je dosud. Druhým rokem je pedagogem zpěvu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Věnuje se koncertní činnosti, vede amatérský smíšený sbor, hraje na varhany. Podílel se na nahrávce starých hlučínských lidových písní. Je členem pěveckého sdružení Canticum Ostrava, s nímž provádí hudbu soudobých autorů v rámci festivalu Ostravské dny nové hudby. V dílech Pavla Helebranda ztvárnil role Zákoníka (Evangelium podle houslí), Jana (Mara) a Pastýře Jury (Jezulátko).
Michal Sedláček (* 1991 v Ostravě). Vášnivý sportovec z herecké rodiny, který měl zápal a cit pro geometrii, se nakonec rozhodl vydat
na cestu umění. Vystudoval hudebně dramatický obor na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě a dostal angažmá v Divadle Petra Bezruče, kde účinkuje dodnes. K činoherním rolím, které zde ztvárnil, patří Bianka ve Zkrocení zlé ženy, Edmund v Králi Learovi, Bartley v Mrzáku inishmaanském, Romeo v Romeovi a Julii a Basilio ve Figarově svatbě. Zároveň hostuje v Komorní scéně Aréna (v inscenaci Hamlet) a v Národním divadle moravskoslezkém v inscenacích Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Donaha. V inscenaci Marná lásky snaha uváděné v rámci Letních shakespearovských slavností exceluje na jevišti v roli Smítka, v Helebrandově Jezulátku ztvárnil roli Pastýře. Vystupuje také s vlastní kapelou Apatyka. Jako skladatel spolupracuje s občanským sdružením Bílá holubice, zkomponoval hudbu k jeho projektům Duha, Řeč duše a Tvé světlo.