Stovky lidí si nenechaly ujít slavnostní zahájení provozu historických vlaků na železniční trati Bruntál Malá Morávka. Na jednokolejné trati, která do roku 2009 spojovala okresní město s rekreační oblastí v Jeseníkách, budou jezdit o prázdninách každý víkend a taky o svátcích.
Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: “Vlaky způsobují v lidech emoce pozitivní a právě proto jsme se rozhodli podpořit tyto vlaky, protože je to pěkné, když člověk jede do hor vlakem. Já jsem se svezl dokonce na mašině a bylo to zajímavé. Běhali tam zajíci, srnky, takže takový zvláštní pohled, který člověk z auta nezažije,”
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: “Všecko hraje, je to perfektní, lidi s náma jezdí. Celá souprava pochází z produkce Tatry Kopřivnice. Je to vlastně mašinka s vagónkem od mých kamarádů, kteří ji postavili prakticky z popela od znova.“
V Malé Morávce byl připraven i doprovodný program, Lidé se tu například mohli svézt unikátní 8x zmenšenou parní lokomotivou.
Pavel Sovička, strojvedoucí: “Je to model parní lokomotivy 310, plně funkční parní stroj, takže se můžete podívat, jak mi to tu hoří hezky v topeništi a vlastně postavil to pan Sýč před asi 45 lety.“
Břetislav Lepík, strojvedoucí: “Jezdíme Slovensko, Maďarsko, Polsko prostě s tím a jsou všude lidi z toho unešeni, že to nikde neviděli.“
Slavnostní zahájení si nenechala ujít ani rodačka z Malé Morávky, která v nádražní budově kdysi bydlela. A na nádraží zahrála i harmonikářka
Marie Kolaříková, harmonikářka: „Nebydlelo se nám tady špatně, jenomže to bylo drahý trošku.“
Na historické vlaky navazovaly retro autobusy, které jezdily z Malé Morávky do Karlova a Karlovy Studánky
Anketa, účastníci akce: “Bylo to prima.”
“My jsme třeba z Brna a tady toto vůbec nemáme. Tohle je něco fakt fantastickýho.”
“Já jsem tady jezdil jako dítě lyžovat, tak si vzpomínám, že jsme jezdívali jako studenti do Malé Morávky a pěšky do Karlova. Dneska to bylo ještě vylepšené tím autobusem, takže to bylo bezvadné.”
“Líbí se mi v Malé Morávce hezky.”
“Je to pro nás milé překvapení, jsme rádi, že se tady v létě bude něco dít.”
A vlaky lákají turisty dál. Po 17ti-kilometrové trati jezdí stále plné i po slavnostním zahájení. Dopoledne vyjíždí z Bruntálu co dvě hodiny. Celý jízdní řád najdete na stránkách Slezského železničního spolku.
Vladimír Procházka, vedoucí Odboru životního prostředí MěÚ Bruntál: „Železniční trať Bruntál Malá Morávka je unikátní svým převýšením 40 promile, které bylo údajně považováno za největší převýšení ve střední Evropě.“
Železniční trať Bruntál Malá Morávka je unikátní svým převýšením 40 promile, které bylo považováno za největší převýšení ve střední Evropě.