Spolupráce bruntálské základní a střední odborné školy
Bruntálská Základní škola Cihelní již několik let úzce spolupracuje se Střední odbornou školou Bruntál. Tato poměrně ojedinělá vzájemná spolupráce je ku prospěchu obou škol.
Žáci základní školy v rámci pracovních činností navštěvují jednou za čtrnáct dnů dílny učiliště.Převažují ti, kteří mají zájem o vyučení některému z řemesel.
Anketa: žáci 9 třídy ZŠ Cihelní:
„No jo, je to dobré. Máme tady dobrého mistra, tak je to pohoda.“
„Tak jako mi hodně pracujeme s dřevem. Hoblujeme to dřevo, dlabeme a takové, takže. S kovem jsme měli jednu praxi nebo dvě. „
„Děláme víc věcí, řezat, hoblovat.“
„První přihlášku jsem si dávala na opravář zemědělských strojů a druhou na tesaře, takže nevím. Uvidím, na co mě vezmou.“
„Já bych chtěl jít tady, na COP, na truhláře.“
Vlastimil Steiner, učitel ZŠ Cihelní: „Ta praxe je pro ně důležitější než teorie. Tady se seznámí se stroji, s nářadím, se kterými ve školních dílnách nepřijdeme do styku. Projdou si všechna stanoviště, která tady místní škola nabízí, a jsou vlastně připraveni na výběr povolání.“
Čas prokázal, že řemeslo má stále zlaté dno. Kvalifikované řemeslníky si dnes zaměstnavatelé
předcházejí.
Vlastimil Steiner, učitel ZŠ Cihelní: „Zde vlastně je spousta oborů od dřeva, od kovu, pokrývači zedníci atd. a během toho celého školního roku si projdou všechny obory a třeba se někdo najde v tom oboru, který ani neví, že tady je.“
Na Bruntálsku je dlouhodobě vysoká nezaměstnanost. Trochu paradoxně je zde ve spoustě oborů nedostatek kvalifikovaných řemeslníků.
Stanislav Joachymstal, učitel odborného výcviku: „Učíme se vlastně práci se dřevem, což je obor tesař, truhlář, velké uplatnění na trhu práce. Zrovna tady tyto obory tady chybí všude a zrovna dělají konstrukční spoj, který už několikrát cvičili, takže teďka chceme to zúročit. Jsou šikovní, zrovna tady mezi tou skupinou je spoustu kluků šikovných, kteří by se toto řemeslo hodili.“
Z kluků, kteří prošli dílnami na střední odborné škole bývají nejlepší učni. Vědí totiž, do čeho jdou.