Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků

Frýdlant nad Ostravicí |  | Frýdlantský miniexpres

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Nahlásit chybu


K tématu

Piloti kluzáků několik dnů soutěžili v přeletu vytyčených tratí

7. července 2024 12:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Pobeskydský aviatický klub otevřel hangár veřejnosti, představili se i modeláři

15. července 2024 13:43 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Prohlídka ultralehkých letadel nebo let na leteckém simulátoru. Ale i letové ukázky modelářů. Letiště v Místku – Bahně má za sebou tradiční letní akci Den otevřeného hangáru. Událost přilákala davy návštěvníků.

Letecká havárie na Opavsku byla námětem cvičení složek IZS

29. května 2024 18:21 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letadlo mělo po startu z letiště technické potíže, vzápětí se zřítilo a narazilo do stroje, který se zrovna chystal na start. V obou strojích bylo 20 lidí, kteří utrpěli různá zranění. Na místě byli i mrtví. Takový byl námět taktického cvičení složek integrovaného záchranného systému na Opavsku.


Střelba uvnitř soudu v Novém Jičíně spustila policejní cvičení

V budově soudu v Novém Jičíně bylo dnes dopoledne slyšet střelbu a volání o pomoc, ovšem jako součást taktického cvičení policie a dalších složek integrovaného záchranného systému. Střelce se během simulace podařilo eliminovat do dvou hodin.

Anketu Hasič roku ovládl Karel Žilinský z Vítkova, náš kraj byl úspěšný i v dalších kategoriích

O tom, že hasiči z MS kraje patří dlouhodobě k nejlépe vycvičeným z celé země není pochyb, což dokazují každoročně v rámci ankety Hasič roku. Za loňský rok bodovali v několika kategoriích, ale Karel Žilinský ze stanice Vítkov ovládl i prestižní anketu Hasič roku.

Policisté z celého kraje darovali krev. Po víkendu a volných dnech se zásoby značně snížily

Pomáhat a chránit nejsou pro policisty z Moravskoslezského kraje jen prázdná slova. Dokazují to každodenně nejen v ulicích měst, ale i ve chvílích, kdy vyhrnují rukávy uniformy a usedají do křesla v Krevním centru Ostrava. Z dárcovství se už stala tradice.

Havířov investoval 15 milionů do obnovy školního hřiště, bude sloužit i veřejnosti

Žáci ze Základní školy Mládežnická v Havířově se mohou těšit na hodiny tělocviku. Sportovat budou na zcela novém multifunkčním hřišti, které bude v odpoledních hodinách k dispozici i široké veřejnosti.

Perun maraton opět potvrdil pověst nejnáročnějšího běžeckého závodu v Česku

12. května 2025 13:00 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Beskydský expres

Skutečně až na dno svých sil si sáhli účastníci jednoho z nejnáročnějších maratonů pořádaných v České republice. Perun Sky Marathon se letos kolem Javorového vrchu v Beskydech běžel už podesáté.

Obnovené hřiště u ZŠ Mládežnická bude sloužit i veřejnosti

Žáci ze Základní školy Mládežnická v Havířově se mohou těšit na hodiny tělocviku. Sportovat budou na zcela novém multifunkčním hřišti, které bude v odpoledních hodinách k dispozici i široké veřejnosti.

Experti: Bez jaderné energie to nepůjde!

12. května 2025 12:32 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Regionální zprávy POLAR

Jaderná budoucnost – to bylo hlavní téma konference Efektivní energetika v Ostravě. Zaměřila se na budoucnost jaderné energetiky v energetickém mixu České republiky, potažmo MS kraje.

Frýdek-Místek koupil strategické pozemky v centru města

Frýdek-Místek koupil od společnosti Slezan Holding strategické pozemky u stadionu TJ Slezan. Scelením vlastnictví tak město získalo pod svou kontrolu rozlehlé území v samotném centru a otevřelo si cestu k jeho rozvoji ve veřejném zájmu. Pro kulturu, budoucí infrastrukturu nebo sport, či relaxaci.

Habemus papam - volbu papeže prožívali i lidé na Karvinsku

12. května 2025 10:45 | Stonava | Jiří Brzóska | Regionální zprávy POLAR

Ve čtvrtek večer se nad Sixtinskou kaplí objevil bílý kouř. Svět se dozvěděl jméno nového papeže. Tato radostná zpráva nezůstala bez odezvy ani na Karvinsku. Víra a tradice promluvily symbolickým jazykem, který je slyšet i bez slov.

Děti z Ostravy znovu vyjedou za horským vzduchem. Ozdravné pobyty jsou oblíbené

12. května 2025 9:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Dýchat čistý vzduch není vždy samozřejmost a obzvláště v Ostravě, i když se to v posledních letech velmi zlepšilo. Už od roku 2010 umožňuje město tisícům školáků uniknout z ovzduší zasaženého smogem do horských oblastí.

Výtvarná soutěž "ovečka" se letos soustředila na české pohádky

Slavnostní ceremoniál provázel vyhlášení výsledků 11. ročníku výtvarné soutěže O pohár čeladenské ovečky. Ta po své první dekádě doznala změny. Dosavadních deset let děti vždy tvořily na téma spojené s Beskydy, tedy třeba hudba a sport nebo zvířata a rostliny v Beskydech.

Muzeum Beskyd se zapojí do Mezinárodního dne muzeí i Muzejní noci

Muzeum Beskyd se během následujících dní chystá na dvě velké akce. Zapojí se totiž do Mezinárodního dne muzeí a o několik dní později i do Muzejní noci. Chystá se tak bohatý program, speciální prohlídky a zážitky i na místech běžně nepřístupných. Otevřené budou i všechny výstavy.

Ve Frýdku-Místku se chystá další oblíbený Pochod pro seniory

Frýdek-Místek zve své seniory na další ročník oblíbeného Pochodu pro seniory. Tentokrát se účastníci projdou okolo přehrady Olešná. Kromě pohybu na čerstvém vzduchu se mohou těšit i na společenské setkání, slevu do aquaparku a možnost dobrého oběda.

V Palkovicích uctili památku padlých vojáků i popravených mladíků

12. května 2025 10:30 | Palkovice | Libor Běčák | Palkovický miniexpres

Na několika místech si obyvatelé Palkovic a Myslíku připomněli výročí osvobození a uctili památku padlých za 2. světové války. Je mezi nimi i několik místních obyvatel. Ještě těsně před osvobozením popravili nacisté 4. května 9 mladých mužů. Ti byli zajati, když z kopce pozorovali boje v okolí.

Polárka ve Frýdku-Místku slavila postup českých házenkářů na ME

Čeští házenkáři ukončili kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy posledním zápasem proti Belgii ve Frýdku-Místku vítězstvím 25:22. Skončili tak ve skupině druzí za Chorvatskem a mohou se radovat z postupu mezi evropskou elitu.

Studenti z Frýdku-Místku si se svou komunikační plechovkou vybojovali evropské finále v Nizozemí

11. května 2025 17:24 | Frýdek-Místek | Libor Běčák

Tým SARFAD ze Střední průmyslové školy ve Frýdku-Místku zvítězil v národním finále prestižní soutěže CanSat 2025 pořádané Evropskou kosmickou agenturou. Jejich "minidružice" v podobě plechovky úspěšně absolvovala testovací let, sbírala vědecká data a přesvědčila odbornou porotu o své kvalitě.

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků
Vydáno 7. července 2024 12:27, Frýdlant nad Ostravicí, Libor Běčák
Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/frydeckomistecko/frydlant-nad-ostravici/11000043926/ve-frydlante-nad-ostravici-se-konal-16-rocnik-zavodu-bezmotorovych-kluzaku