Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků

Frýdlant nad Ostravicí |  | Frýdlantský miniexpres

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Nahlásit chybu


K tématu

Piloti kluzáků několik dnů soutěžili v přeletu vytyčených tratí

7. července 2024 12:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Ostravské letiště čekají podle ministra financí investice ve výši až osmi miliard korun

25. ledna 2024 17:45 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravskému letišti se v posledních letech docela daří. Loni odbavilo 342 932 cestujících. Letos začne létat do nových destinací. A podle ministra financí ho v příštích letech čekají velké investice ve výši až osmi miliard korun.

Z ostravského letiště letos můžete na dovolenou do 29 destinací

14. února 2024 16:26 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravské letiště zahájilo sezónu charterových letů. Dostupných bude celkem 29 destinací ve 12 zemích. Nově je možné letět například do italské Lamezie, na Fuerteventuru, do Albánie, Černé Hory, španělské Malagy, a dalších šesti destinací.


Na Rudné ve Svinově postupně zdemolují mosty, provoz bude sveden vždy na druhou polovinu

Dnes 8:24 | Ostrava-město | Libor Běčák

V úterý 26. listopadu 2024 začne rekonstrukce mostů na Rudné ulici v Ostravě-Svinově. Oba mosty silnice I/11 budou zdemolovány a do roku 2026 nahrazeny novými konstrukcemi. Po dobu prací bude zachován obousměrný provoz v jednom pruhu pro každý směr. Projekt za 95,6 milionu Kč slibuje životnost nových mostů minimálně 100 let.

Pytláci mořských želv byli odsouzeni díky spolupráci Zoo Liberec a ZOO Ostrava

Dnes 8:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pytláci mořských želv v Indonésii byli odsouzeni na dva a půl roku vězení díky zásahu ochránců přírody, na kterém se podíleli i zoologové z českých zoologických zahrad v Liberci a Ostravě. Zásah proběhl v souostroví Pulau Banyak, kde čeští odborníci dlouhodobě spolupracují s indonéskými kolegy na ochraně ohrožených mořských želv.

Archeologové v Opavě objevili středověké sídliště i velmi vzácnou poutní láhev

Včera 19:13 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Na budoucí stavbě jižního obchvatu Opavy od léta probíhal archeologický výzkum. A přinesl vzácné objevy. Vedle velmi dobře dochovaných pozůstatků germánského osídlení z mladší doby římské byl velkým překvapením objev středověkého sídliště.

V centru Ostravy už stojí vánoční strom. Má 11 metrů a přijel ze Svinova

Vánoční strom, který se letos stane ozdobou Ostravských Vánoc to měl tentokrát jen kousek. Darovala ho totiž rodina, která žije v ostravském obvodu Svinov. Na jeho usazování na Masarykovo náměstí se pyšný majitel přišel osobně podívat.

Město pořídilo nové kotce do orlovského psího útulku

Orlovský útulek dokončuje realizaci nových moderních kotců v místním útulku, které výrazně zlepší podmínky pro toulavé a opuštěné psy.

Obce ovlivněné těžbou získaly od Nadace OKD 20 milionů korun

Společnost OKD poskytla už podruhé své nadaci mimořádný finanční dar ze svého zisku. I tentokrát si peníze rozdělí sedm měst a obcí na Karvinsku, které jsou ovlivněny těžbou. Patří mezi ně opět i Karviná nebo Stonava.

Novojičínské podnikatele podpořila roadshow CzechInvestu, informovala o dotačních programech

Agentura CzechInvest představila v Novém Jičíně aktuální možnosti v oblasti podpory podnikání. V jeden okamžik, na jednom místě tak mohli podnikatelé konzultovat své záměry a získat informace o dotačních programech a dalších možnostech financování.

Nadaní prvňáčci na ZŠ Šalounova ve Vítkovicích budou chodit do Třídy vzdělání

Třídy Světa vzdělání jsou součástí vybraných základních škol v ČR. Žáci se v nich už od 1. třídy učí angličtinu, systematicky rozvíjejí své logické myšlení, matematiku, informační technologie a s pomocí učitele pracují na zdravém rozvoji celé své osobnosti i na budování pozitivních vztahů ve třídě.

Slezská nemocnice slavnostně otevřela nové nadzemní koridory. Zvýšily komfort pacientům i zaměstnancům

Slezská nemocnice v Opavě slavnostně otevřela nadzemní tubusové koridory. Jejich stavba trvala déle než rok a přinesla zejména komfort jak zaměstnancům, tak pacientům a návštěvníkům tohoto zdravotnického zařízení.

Adventní bezpečnostní akce v Ostravě nabízí rady, dílničky i vánoční tramvaj

Včera 11:36 | Ostrava-město | Libor Běčák

Tradiční akce Bezpečnější nakupování, parkování a cestování odstartuje i letos v Ostravě. Projekt zaměřený na prevenci krádeží a zvyšování bezpečnosti pořádá Magistrát města Ostravy ve spolupráci s policií, hasiči a dopravním podnikem. Součástí jsou preventivní aktivity v obchodních centrech, na trzích i ve vánoční tramvaji.

Zvuk bubnů v Čeladné burcoval k ochraně dětí před násilím

Čeladenskou mateřskou školou se nesl hlasitý zvuk bubnů, který upozornil na Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. K projektu Bubnovačka se tu připojili v rámci pravidelné lekce muzikoterapie.

Děti z česko-polského pohraničí v Jablunkově soutěžily, jak ovládají své nářečí

19. listopadu 2024 10:07 | Jablunkov | Libor Běčák | Jablunkovský miniexpres

Děti žijící na českém i polském břehu řeky Olše se v Jablunkově účastnily soutěže, ve které prokazovaly, jak ovládají své nářečí.

Lidé se složili na nové varhany pro kostel v Chlebovicích u Frýdku-Místku

18. listopadu 2024 15:37 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Kostel v Chlebovicích získal nové varhany. Jejich výroba trvala 4 roky a náklady na majestátní nástroj dosáhly téměř čtyř milionů korun. Finance získala farnost převážně z darů veřejnosti a přispělo i město a kraj. Nové varhany jsou nejen hudebním, ale i uměleckým přínosem pro celý kostel.

Knihovna Frýdek-Místek zve na nový festival hudby, literatury i umění

18. listopadu 2024 13:32 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Frýdek-Místek bude centrem literatury, hudby a divadla díky novému festivalu LiMiTy. Knihovna připravila čtyřdenní program plný besed, koncertů a workshopů na různých místech města. První ročník unikátního projektu slibuje mimořádné kulturní zážitky.

Složky IZS cvičily ve Frýdku-Místku zásah proti aktivnímu střelci

18. listopadu 2024 11:21 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Záchranné složky mají za sebou velké cvičení proti aktivnímu střelci. Hlavním cílem akce bylo ověření vzájemné spolupráce a postupů. Mimo jiné také procvičení poskytování přednemocniční neodkladné péče velkému množství zraněných.

Palkovice letos získaly řadu prestižních ocenění

15. listopadu 2024 12:39 | Palkovice | Libor Běčák | Palkovický miniexpres

Po úspěchu v soutěži Vesnice roku získaly Palkovice další významná ocenění. Ta souvisí se stavbou nového Domu služeb s radnicí.

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků
Vydáno 7. července 2024 12:27, Frýdlant nad Ostravicí, Libor Běčák
Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/frydeckomistecko/frydlant-nad-ostravici/11000043926/ve-frydlante-nad-ostravici-se-konal-16-rocnik-zavodu-bezmotorovych-kluzaku