Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • OPAVA SE PYŠNÍ PRVNÍ INTEGRAČNÍ HOUPAČKOU V ČESKU PRO TĚLESNĚ POSTIŽENÉ
  • MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ PODPORUJE PROGRAMY OBCÍ NA OBNOVU VENKOVA
  • DOPRAVNÍ PODNIK OSTRAVA PRVNÍ V ČR ZAVÁDÍ ELEKTRONICKÉ DOHODY O POKUTÁCH
  • REKONSTRUKCE VENKOVNÍHO BAZÉNU V NOVÉM JIČÍNĚ ZAČÍNÁ, FIRMA MÁ NA PRÁCE ROK
  • ŘSD OPRAVÍ 11 PROPUSTKŮ V OKRESE OPAVA A BRUNTÁL
  • POLICIE A ÚŘADY NADÁLE ŠETŘÍ ÚHYN RYB V RYBNÍKU MÍČOVEC
  • TECHNICKÉ SLUŽBY V HAVÍŘOVĚ POŘÍDILY DEFIBRILÁTORY, ZAMĚSTNANCI PROŠLI ŠKOLENÍM
  • CENY STARŠÍCH BYTŮ V MS KRAJI MEZIROČNĚ VZROSTLY NEJVÍCE ZE VŠECH KRAJŮ
  • V NEMOCNICI KARVINÁ-RÁJ OTEVŘELI KURZY PRVNÍ POMOCI ZAMĚŘENÉ NA MALÉ DĚTI
  • RADNICE V HAVÍŘOVĚ ROZDÁVÁ OPĚT NÁDOBY NA BIOODPAD
  • KARVINÁ CHYSTÁ PROMĚNU AREÁLU LODIČKY V PARKU BOŽENY NĚMCOVÉ
  • FRÝDEK-MÍSTEK PŘIPRAVUJE ARCHITEKTONICKOU SOUTĚŽ NA ČESKÝ DŮM
  • OBVOD SLEZSKÁ OSTRAVA SHÁNÍ VYUŽITÍ PRO BUDOVU NA CHITTUSSIHO ULICI
  • PODLE POVODÍ ODRY BYL BŘEZEN Z HYDROLOGICKÉHO POHLEDU SPÍŠE PODPRŮMĚRNÝ

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků

Frýdlant nad Ostravicí |  | Frýdlantský miniexpres

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Video Přehravač se načítá.
Aktuální čas 0:00
Doba trvání -:-
Načteno: 0%
Typ streamu ŽIVĚ
Zbývající čas 0:00
 
1x
    • Kapitoly
    • Bez popisů, vybráno
    • Bez titulků, vybráno

      Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

      Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
      Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
      Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

      Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

      Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

      Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

      Nahlásit chybu


      K tématu

      Piloti kluzáků několik dnů soutěžili v přeletu vytyčených tratí

      7. července 2024 12:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

      Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

      Letecká havárie na Opavsku byla námětem cvičení složek IZS

      29. května 2024 18:21 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

      Letadlo mělo po startu z letiště technické potíže, vzápětí se zřítilo a narazilo do stroje, který se zrovna chystal na start. V obou strojích bylo 20 lidí, kteří utrpěli různá zranění. Na místě byli i mrtví. Takový byl námět taktického cvičení složek integrovaného záchranného systému na Opavsku.

      Únik radioaktivní látky na ostravském letišti byl námětem cvičení hasičů

      19. dubna 2024 18:49 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

      Při nakládání do auta došlo k poškození balíčku, který přepravoval radioaktivní materiál. To byl námět mimořádného cvičení hasičů v areálu letiště Leoše Janáčka Ostrava.


      Výstavba obchvatu Havířova budí v obcích velké emoce

      Ředitelství silnic a dálnic předalo krajskému úřadu dokumentaci EIA k obchvatu Havířova. Na to nyní reagují okolní obce, kterých se stavba bezprostředně týká. Debata s občany se konala už v Těrlicku i v Horní Suché.

      Moravskoslezský kraj podporuje programy obcí na obnovu venkova

      Také v letošním roce dostanou obce v Moravskoslezském kraji finanční podporu svých projektů, kterými chtějí zvelebit veřejná prostranství, školy nebo silnice. Na podporu obnovy venkova kraj vyčlenil 30 milionů korun.

      CirkArena v Třinci se zaměří na energetické zpracování odpadů

      10. dubna 2025 17:48 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Moravskoslezský expres

      Unikátní projekt CirkAreny v Třinci se blíží ke své realizaci. V místě bývalé hokejové arény tak vznikne výzkumně vývojové centrum pro cirkulární ekonomiku, které se zaměří na výzkum odpadů. Hotovo by mělo být v roce 2028.

      Ironman má nový cíl, motivovat ke splnění výzev studenty

      Extrémní sportovec Jurij Tarča ze Studénky je třicetinásobným Ironmanem. Patří mezi nejlepší vytrvalce světa. Motivovat mladé lidi k dosažení cílů se teď snaží i formou besed ve školách.

      Exploze v rodinném domě na Frýdecko-Místecku, hasiči zasahovali u následného požáru sklepa

      10. dubna 2025 16:06 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

      Čtyři jednotky hasičů zasahovaly ve čtvrtek ráno u výbuchu propan-butanové lahve ve sklepě rodinného domu v Nýdku na Frýdecko-Místecku. Exploze způsobila požár, který hasiči rychle lokalizovali. Jeden muž byl zraněn, pět osob stihlo dům opustit ještě před příjezdem jednotek.

      Nicola salon: Kromě pedikúry nyní také laminace obočí a prodlužování řas

      28. března 2025 8:03 | Komerční sdělení

      Nicola salon na místeckém náměstí se specializuje na profesionální pedikúru a nyní rozšiřuje nabídku o laminaci obočí a řas, prodlužování řas.

      Odborníci z celé republiky diskutovali téma transferu technologií

      10. dubna 2025 17:40 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Moravskoslezský expres

      Na VŠB – TU Ostrava se sjeli zástupci veřejných vysokých škol, výzkumných organizací a ministerstev, aby diskutovali problematiku transferu technologií. Tedy přesun výzkumu co nejrychleji a nejefektivněji rovnou do praxe.

      Moravská Ostrava a Přívoz ožije Velikonočním jarmarkem

      Masarykovo náměstí v centru Ostravy ožije velikonočním jarmarkem. Návštěvníci se mohou už od pondělí až do Velkého pátku těšit na tradiční řemesla, regionální speciality, tematickou výzdobu i kulturní program. Akci připravilo Centrum kultury a vzdělávání ve spolupráci s městským obvodem.

      Poruba ocenila své nejlepší pedagogy. Akce se koná každoročně u příležitosti Dne učitelů

      10. dubna 2025 15:05 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská | Expres Ostrava-Poruba

      Poruba opět ocenila své nejlepší pedagogy. Slavnostní setkání se uskutečnilo u příležitosti Dne učitelů v Komunitním centrum Všichni spolu.

      U letního stadionu vzniká tréninková plocha pro fotbalisty, mohou tak pošetřit hlavní trávník

      Bývalé škvárové hřiště u letního stadionu bude opět užitečnou plochou. Návozem hlíny a jednoduchou úpravou tu vznikne tréninkové hřiště, které budou využívat fotbalisté.

      Frýdek-Místek připravuje architektonickou soutěž na Český dům

      Historická budova Českého domu ve Frýdku-Místku se pomalu připravuje na svou novou podobu. O té rozhodne architektonická soutěž, která má být vyhlášena ještě v průběhu dubna. Výsledkem by mělo být nové zázemí pro aktivity dětí a mladých lidí pod Střediskem volného času Klíč.

      Protidrogový vlak varuje před riziky závislostí. Ve Frýdku-Místku měl 500. zastávku

      Interaktivní vlaková expozice Revolution Train opět dorazila do Frýdku-Místku. Školáci si prošli multimediální program zaměřený na rizika závislostí. Frýdek-Místek se zároveň stal už 500. zastávkou projektu od jeho spuštění v roce 2015.

      Policie měřila rychlost na místech vytipovaných lidmi i ve Frýdku-Místku

      Ve středu proběhla na silnicích po Evropě bezpečnostní akce Speed Marathon. Policie se zaměřila především na kontrolu dodržování povolené rychlosti. A měřilo se i na několika místech ve Frýdku-Místku. Tipy na měření v této akci posílá pravidelně hlavně veřejnost.

      Frýdlantští školáci si užili zábavné chemické a fyzikální pokusy

      Zajímavé a netradiční chemické a fyzikální pokusy prováděli přímo ve svých třídách druháci a páťáci ZŠ TGM ve Frýdlantě nad Ostravicí.

      Hasiči z Jablunkova oslavili 30 let činnosti jednotky JPO II, převzali medaile i novou techniku

      9. dubna 2025 10:50 | Jablunkov | Libor Běčák | Jablunkovský miniexpres

      Předání medailí za dlouholetou činnost a také převzetí nové techniky. Tak vypadalo slavnostní setkání u jablunkovských dobrovolných hasičů.

      Participativní rozpočet podpoří ve Frýdlantě nad Ostravicí další zajímavé projekty

      Ve Frýdlantě nad Ostravicí se lidé opět ucházejí o peníze z městského rozpočtu na realizaci vlastních projektů.

      Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků
      Vydáno 7. července 2024 12:27, Frýdlant nad Ostravicí, Libor Běčák
      Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

      Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

      Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
      Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
      Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

      Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

      Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

      Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

      Zdroj: https://polar.cz/zpravy/frydeckomistecko/frydlant-nad-ostravici/11000043926/ve-frydlante-nad-ostravici-se-konal-16-rocnik-zavodu-bezmotorovych-kluzaku