Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků

Frýdlant nad Ostravicí |  | Frýdlantský miniexpres

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Nahlásit chybu


K tématu

Piloti kluzáků několik dnů soutěžili v přeletu vytyčených tratí

7. července 2024 12:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Letiště ve Frýdlantě patřilo velké drakiádě, některé si děti vyrobily

15. října 2023 10:08 | Frýdlant nad Ostravicí | Libor Běčák

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konala tradiční Drakiáda. Samotnému pouštění draků předcházela ruční výroba draků v rámci tvořivých dílen v Kulturním centru.

Mošnovský JOB AIR získal zakázku na opravy letadel Eurowings

2. listopadu 2023 17:54 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Třináct Airbusů Eurowings dorazí do mošnovského hangáru JOB AIR Technic k údržbě během letošní zimní sezóny. Zástupci obou společností se na tom dohodli na akci MRO Europe v Amsterdamu. Součástí kontraktu je i zimní sezóna 2024/2025, kdy hangáry JOB AIR Technic přivítají další letouny.


ON-LINE: Povodně v Moravskoslezském kraji ustoupily, obnova postižených oblastí ale bude trvat dlouho

Včera 23:22, vydáno 13. září 2024 12:25 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj se potýká s následky ničivých povodní. Situace se sice uklidňuje, ale mnoho lidí stále řeší problémy s bydlením a zničeným majetkem, stejně jako firmy, samosprávy a instituce v regionu. V tomto infoservisu přinášíme na jednom místě aktuální informace, fotografie, reakce politiků i osobností Moravskoslezského kraje.

MSK poskytne finanční dar osmnácti postiženým obcím, peníze by měly mít na účtech do pátku

Moravskoslezský kraj daruje nejvíce povodněmi postiženým obcím jako bezprostřední pomoc devět milionů korun. Hejtman kraje Josef Bělica to oznámil na čtvrteční tiskové konferenci.

Evakuovaní psi z karvinského útulku jsou zpátky

Karvinský magistrát ještě v době před záplavami zajistil preventivní odvoz psů z útulku v Darkově. Nebylo jasné, zda se voda dostane až do areálu a ohrozí jejich životy. Nyni jsou už psi zpátky v kotcích.

Krnovská nemocnice byla povodní zcela ochromena, musela řešit dodávky vody i elektřiny

S velkými následky povodně se potýká také krnovská nemocnice. Velká voda zatopila sklepní prostory s technologiemi a ambulance ve sníženém přízemí. Nemocnice byla zcela ochromena bez elektřiny a vody. Materiální škody škody i nánosy bahna jsou obrovské.

MHD ve Frýdku-Místku má nově 12 nejmodernějších elektrobusů

Poskytovatel městské hromadné dopravy ve městě pořídil do výbavy 12 nejmodernějších elektrobusů. Zcela bezemisní vozy nahradí původní autobusy s pohonem na naftu a CNG. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun. Velkou část ale zaplatila evropská dotace.

V Palkovicích po povodních řeší sesuvy svahů, které ohrožují domy

Hned několik sesuvů podmáčených svahů řeší v Palkovicích na Frýdecko-Místecku. Tuny ujíždějící zeminy tam ohrožují rodinné domy a hledá se řešení, jak sesuvy zastavit.

Začala oprava protržené hráze na soutoku Odry a Opavy. Zatím půjde jen o dočasné řešení

Hned po opadnutí vody u soutoku Opavy a Odry začaly práce na opravě hráze, kterou voda protrhla. Zatím jde pouze o provizorní a hlavně rychlé řešení, které by mělo ochránit obyvatele v případě dalšího výrazného stoupnutí hladiny řeky.

Lidé z Charity jezdí pomáhat na Krnovsko a Bohumínsko, potřeba jsou elektrocentrály

Velká voda přímo v Novém Jičíně výraznou škodu nenapáchala, pomoc zdejší Charity tak směřuje do oblasti Krnovska a Bohumína. Lidem vezou potraviny, čistící prostředky, ale i slova útěchy a podpory.

Nemocnice v Havířově otevřela Kavárnu života Jany Feberové, která byla dlouholetou dobrovolnicí

Nadační fond Pavla Novotného společně s havířovskou nemocnicí otevřel pro onkologické pacienty Kavárnu života Jany Feberové. Dcera zesnulé bývalé náměstkyně primátora věří, že její maminka, která nemocným pomáhala, by z toho měla radost.

V Porubě uklízí důsledky povodní. Radnice už je v provozu

Důsledky povodní jsou odklizeny a Úřad městského obvodu Poruba je tak opět přístupný lidem. Vrátila se sem i matrika, která se musela dočasně přestěhovat do informačního centra na Hlavní třídě.

Frýdek-Místek i další města pomáhají zasaženým povodněmi

Povodně strhly obrovskou vlnu solidarity. Pomoc nabízejí lidé, firmy i města. Frýdek-Místek například vyčlenil 200 tisíc korun, za které nakoupil nejnutnější potřeby pro Krnov a Opavu.

Vytopená dětská školička ve Frýdku-Místku vysouší zdi fény na vlasy

Spodní voda vyplavila ve Frýdku-Místku i malou dětskou školičku. Ta je nyní mimo provoz, sčítá škody a řeší opravy. Kvůli nedostatku vysoušečů si ženy ve skupině poradily jinak. Zároveň vyhlásily netradiční sbírku na novou dlažbu.

Voda poškodila atletický stadion i Domov Přístav ve Frýdku-Místku

Vyplavený atletický stadion i Domov Přístav Armády spásy ve Frýdku-Místku. Škody nezpůsobila vylitá řeka, ale velké množství vody z přívalových dešťů, a hlavně spodní voda. Náklady na opravy se zatím nedají vyčíslit, nyní probíhá hlavně úklid.

Výtvarnou výchovu zpestřil čeladenským školákům workshop s malířem

17. září 2024 14:00 | Čeladná | Petra Dorazilová | Čeladenský miniexpres

Školáci z Čeladné si klasické hodiny výtvarné výchovy zpestřili workshopem kresby vedeným místním rodákem, malířem Zdeňkem Kurečkou. Konal se v prostorách staré školy v památníku Josefa Kaluse.

Frýdek-Místek pomáhá hledat pěstouny pro opuštěné děti

Frýdek-Místek hledá zájemce o pěstounskou péči. Cílem je zajistit plnohodnotný rodinný život dětem, které jsou opuštěné nebo z různých důvodů bez rodičů. Pěstouni mohou být i dočasní a starat se o děti různých věkových skupin.

Velká voda řádila i ve Frýdku-Místku, město řeší následky

Velká voda se převalila i přes Frýdek-Místek. Díky vodní nádrži Šance ale nebyly následky katastrofální. Město řeší hlavně odklízení povodňového odpadu z cyklostezky a zatopené kolektory. Evakuace obyvatel nutná nebyla.

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků
Vydáno 7. července 2024 12:27, Frýdlant nad Ostravicí, Libor Běčák
Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/frydeckomistecko/frydlant-nad-ostravici/11000043926/ve-frydlante-nad-ostravici-se-konal-16-rocnik-zavodu-bezmotorovych-kluzaku