Na magistrátu v Havířově se sešla komise BESIP a Rozvojová komise. Členové si vyslechli výsledky studie plánu městské mobility. Šetření se mimo jiné zaměřilo také na to, kolik městem projede automobilů.
Petr Pšenička, jednatel společnosti City Traffic: "Přišli jsme na velmi zajímavé věci, a to, že polovina aut, která městem projíždí, vůbec do Havířova nepatří, pouze městem projedou a jedou dále. Jinými slovy, zde je asi silný důvod k tomu uvažovat o nějaké jiné infrastruktuře obchvatu města, který by tyto auta převedl a odtáhl z centra města, které je zbytečně zatížené tím, že ta auta jen projíždí.”
Zpracovatel studie tvrdí, že data jsou téměř stoprocentní.
Petr Pšenička, jednatel společnosti CityTraffic: "Děláme to vědeckou a dost transparentní metodou, kdy na všechny vjezdy, které jsou smysluplné do města instalujeme kamery, které načítají SPZ a z těch obrovských statisíců dat potom automatickým zpracováním vyčteme, které značky registrační kde vjely a kudy vyjely. Takže je to naprosto transparentní a přesná metoda, kdy úspěšnost tohoto čtení je 98%. Takže se dá říct, že to je pravda. Nejčastější transit probíhá po ulici Hlavní třída, od vjezdu od Ostravy směrem pak na Těrlicko, ale, co bylo překvapivé, že ta trasa je nejen nejvíce zatížená, ale více než 50% aut po té trase vůbec nemusí jet. Pouze projedou Hlavní třídou a způsobují nehody, což je ta ulice Hlavní ze statistiky PČR ta nejnehodovější ulicí v Havířově vůbec.”
Plán městské mobility ve městě neslouží jen k tomu, aby radnice věděla, kolik aut městem projede.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Havířov má 70 tisíc obyvatel a statutární města tohoto formátu tuto studii, která řeší jak pěší dopravu, cyklo dopravu, statickou dopravu, dynamickou dopravu, tak musí mít, aby mohla žádat o různé dotace. Ta studie je potřebná ne jen pro umístění parkovišť, pro plánování cyklostezek, ale právě pro dopravu pro různé směry dopravy intenzity tak, abychom s tím mohli pracovat do budoucna.”
Překvapila vás určitá data?
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Některá data nás překvapila, některá ne. My jsme tušili, že po Hlavní třídě, Národní třídě, Dlouhé třídě jezdí velmi hodně automobilů. Překvapila nás třeba doprava z Životic do Horních Bludovic. Tam ty intenzity jsou vysoké a tak vysoké jsme je nečekali a překvapila nás ta tranzitní doprava, protože jsme tady dlouho vedli polemiky, zda Havířov je, nebo není tranzitním městem a z toho, co nám vypadlo z těch dat, tak nám říká, že do půl hodiny tím Havířovem projede polovina dopravy. Jedna část projede na Těrlicko, druhá část na Horní Suchou a můžeme říct, že polovina z poloviny projede Těrlickem.”