Toto mimořádné hlášení do rozhlasu k 17. listopadu a Sametové revoluci připravili žáci 9. ročníku na Základní škole Františka Hrubína v Havířově. A nejen to. Vytvořili pro ostatní děti klasickou nástěnku a nebo kvízy k danému období. V hodinách dějepisu pak mohli žáci shlédnout krátký film a povídali si o svobodě a demokracii. A hlavně, že to není jen výsada, ale také zodpovědnost.
Zuzana Hranická, učitelka ZŠ F. Hrubína Havířov: “Dětem pojmy svoboda atd., tak my se nad tím zamýšlíme, ale jim to přijde běžné. Ony si nedokáží představit vlastně život v komunismu. Ani já ne. Narodila jsem se, ale nezažila ho, byla jsem hodně malé dítě. Nedokážou si představit, že bychom na ně třeba psali ve škole posudky a podle toho by se dostávaly na střední školy, že by se musely účastnit prvomájových průvodů a takových věcí. Takže zkoušíme si to vysvětlovat, aby si to dokázaly představit a je to pro ně těžké. Proto se je snažíme spíš dovést na myšlenku, že ta svoboda je opravdu nejdůležitější.”
anketa: “Bylo to hodně špatné. Studenti protestovali ohledně komunismu. Je to hodně důležité si to připomínat, protože se tam dělo hodně špatných věcí, ale neříkám, byly i dobré vlastnosti toho komunismu celkově, třeba každý měl práci, ale zároveň byla cenzura, nemohl nikdo nic říct, bylo to hodně špatné. A kdybych si mohl vybrat, tak asi tuhle dobu raději, než ten komunismus.”
anketa: “Já si myslím, že bylo lepší, když byl komunismus.” Proč? “Bylo všechno zadarmo, mohlo se chodit do školy, nemuselo se nic platit.” Ale také se nemohl říkat vlastní názor. “To se nemohlo, ale taková byla doba.”
anketa: “Já to úplně nedokážu posoudit, protože jsem v té době nežil, ale asi to nebyla dobrá doba, když byl ten komunismus. Nemohl se říct třeba na veřejnosti svůj názor.”
anketa: “My jsme dostali za úkol napsat, co je svoboda. Tak mě prvně napadlo svobodné volby, že můžeš říct svobodně svůj názor, pak můj kamarád, který se jmenuje Svoboda, ale to je jedno. Raději bych žil v této naší době, protože mi to tady přijde celkově lepší. Máme dobrého prezidenta, vládu a všechno dobré.” A co neměli oni tenkrát? “Oni měli ten svůj komunismus, neříkám, že to bylo úplně špatné, ale nemohli říkat svůj názor.”
Učitelé vhodnou formou seznámili s událostmi Sametové revoluce i žáky prvního stupně.