Tohle je Aleš Mendlík, profesionální řidič a také vášnivý pilot paraglidingu. Společně s dalšími 13 lidmi ve volném čase přijíždí na louku do Petrovic, aby odtud vzlétli nad město.
S létáním začal Aleš před 14 lety. Začínal na volno na Javorovém vrchu, teď už nějaký čas létá na paraglidingové tříkolce s motorem.
Aleš Mendlík, pilot paraglidingu: "Já třeba lítám na tříkolce, protože se mi už nechce běhat, kluci létají na strojích, co mají na zádech, je to trošku složitější."
Složitější start neodradil například Dariusze Koprase, podle něj je takový start pocitově krásnější.
Dariusz Kopras, pilot paraglidingu: "Pro mě je to lepší, protože ze startu po nohách můžu trochu blbnout, na tříkolce už to není ono. Už není cítit ten bezprostřední kontakt s motorem."
Ať už je způsob startu jakýkoliv, nahoře mezi oblaky je to stejně jedno. Pohled na krajinu pod sebou, překrásné scenérie přírody a města jako na dlani je pro paraglidisty zážitkem k nezaplacení.
Aleš Mendlík, pilot paraglidingu: "Nejkrásnější je let nad Javorový, do Beskyd, tam se to dá zaletět za nějakých 40-50 minut, zpátky to samé. Jinak směr na Jeseníky, kde je větrná elektrárna, Ostrava, Orlová, Havířov, Těrlicko, Žermanice, nádherné záběry jsou tady, je se kde koukat."
Dariusz Kopras, pilot paraglidingu: "Je to příjemné, můžete na všechno zapomenout, na starosti všedních dnů a létat s ptáky."
Na chvíli se vrátíme zpátky na zem a prohlédneme si výbavu pilotů. Třeba tahle paraglidingová motorová tříkolka má nádrž, která vydrží až na tři hodiny letu, za ní je připevněný ochranný rám a padákový kluzák.
Aleš Mendlík, pilot paraglidingu: "Potom jsou tam přístroje, podle kterých si pilot určuje polohu, kde se zrovna nachází, jaké výšce, protože tady je určité omezení kvůli letišti Mošnov, takže tady je oblast, kde se může lítat jen do určitých výšek."
Výšky se musí dodržovat i při letu nad městem a ta je minimálně 150 metrů. Samozřejmě nejdůležitější je bezpečnost. Před startem sledují piloti všechny důležité podmínky k letu.
Aleš Mendlík, pilot paraglidingu: "Může se obrátit vítr, tak je třeba se proti tomu větru postavit, aby se dalo lehce odstartovat, pak, jak se odstartuje, tak už jen většinou ty důležité věci jako jsou stromy, které mají turbolenci za sebou, když je silnjěší vítr tomu se vyhýbat a dávat pozor na ptáky, na cokoliv."
Ve vzduchu se Aleš Mendlík pohybuje kolem 50 až 60 kilometrů za hodinu, piloti se závodními padáky mají rychlost vyšší. Než ale poprvé vzlétl, musel stejně jako ostatní projít několika kurzy a zkouškami a vlastní také licenci, která ho opravňuje létat. Své nadšení a vášeň pro létání přenesl i na své kamarády a rodinu.
Aleš Mendlík, pilot paraglidingu: "Nejvíc to chytlo mého syna, který čeká až dovrší 15 let a může jít do vzduchu, tak i udělá kurz a budeme létat spolu."
Prozatím létá dvanáctiletý Daniel s otcem, rád pozoruje krajinu a svět pod ním.
Daniel Mendlík, syn pilota: "Asi nad městem je to nejhezčí. Mám několik hodin nalétaných, třeba jak je ta selfie tyč tak natáčím nebo různě fotím."
Létání v tichých nekonečných nebesích je koníčkem na celý život, proto tyto nadšence uvidíte a uslyšíte nad sebou ještě mnohokrát.