Vyšší odborná škola Dakol a střední škola Dakol vznikla v roce 1991 přeměnou ze Středního odborného učiliště Kovony, které v Karviné fungovalo od roku 1983. Škola má v současné době dva zřizovatele - Vladimíra Koldera a Jaroslava Dadoka. Dakol navštěvuje 1200 studentů.
Jaroslav Dadok, ředitel školy Dakol: "Disponujeme třemi lokalitami, kde se realizuje výuka. Tím nosným segmentem jsou Petrovice u Karviné, stejně souměřitelná škola je v Orlové a třetím takovým punktem je bývalá celotýdenní školka v Karviné-Novém Městě. V Petrovicích je hlavním nosným programem hotelnictví, vedle toho obchodník mechanik strojů a zařízení, to jsou maturitní obory, spolu s nástavbovým studiem, které je maturitní a pak jsou to klasické učební obory."
Praxe studentů probíhá na území České republiky ale i v zahraničí. Jaroslava Dadok, ředitel školy Dakol: "Máme spádovou oblast vlastně celou Evropu. Počínaje Chorvatskem, přes Rakousko, Německo, hlavně Francii a z ní Korsiku."
František Smetana, zástupce ředitele: "Dlouhodobě spolupracujeme s projekty Leonardo Da Vinci, projekty mobilit, které nám tyto cesty umožňují finančně podporovat."
Marek Nodžák je studentem, který se zúčastnil tříměsíční praxe na ostrově Martinique v Karibském moři. Marek Nodžák, student: "Já jsem tam byl na postu číšníka. Byla to jedna z nejhezčích zemí, které jsem navštívil. Škole tady za tohle moc děkuji, protože si myslím, že jen tak někdo nemá tu příležitost dostat se někde do Karibského moře, jako student střední školy."
Kromě zahraničních praxí si nabyté znalosti mohou studenti vyzkoušet i přímo v Petrovicích.
Michaela Pacanovská, ředitelka marketingového oddělení: "Velkou výhodou naší školy je, že vlastní také hotel a naši studenti tady vykonávají odbornou praxi. Jsou to praxe v oblasti stolničení, to znamená obsluha hostů, praxe v kuchyni a praxe na recepci."
Oskar Šimčík, student: "Tyto praxe jsou dobré v tom, že vyzkouší mou odbornost v tom, co se vlastně učím ve škole teoreticky."
Michalela Lupáčová, studentka: "O půl dvanácté se tady otevírá, přijdou hosté a normálně pracujeme, jako bychom měli pracovní dobu."
Spokojeni jsou nejen hosté, ale i mistrová za dveřmi kuchyně, kde také probíhají praxe. Alena Hoková, mistrová: "Holky tady mají vynikající praxi, učí se, jsou snaživé, ochotné, milé, vzala bych si je od svojí restaurace určitě."
V době naší návštěvy se ve škole konal jedenáctý ročník celostátní konverzační soutěže hotelových škol. Mluvilo se německy, anglicky a hlavně francouzsky.
Michael Uhlířová, vedoucí soutěže: "Loni náš student, Tomáš Rajskup, v Poděbradech vyhrál ve francouzském jazyce."
Tomáš Rajskup, úspěšný soutěžící: "Teď máme těžší témata, ale to vůbec nevadí. Podle těch témat jsem se podíval na internet, něco jsem se podíval, co se týče těch gastronomických věcí a potom jsem si to vlastně překládal všechno do francouzštiny."
Jaroslav Dadok, ředitel školy Dakol, vysvětluje, v čem spočívá nástavbové studium: "Absolventi klasických učebních oborů můžou denní formou, po dvou letech, získat maturitní vysvědčení a v dálkové formě po třech letech. Navazuje toto naše vzdělání na jejich učební obory a je to koncipováno do oboru, který se jmenuje centrální podnikání."