Zkušení lektoři dětem vysvětlili, které odpady se dají použít jako suroviny pro nové výrobky a jak fungují spalovny.
“Školní program Tonda Obal je zaměřený na to, aby se děti naučily správně třídit odpad. Aby pochopily, co se s těmi odpadky děje, když se potom dále recyklují. A na tom prvním stupni, zvláště pro takhle malé děti, tam jde hlavně o to, aby si osvojily ty základní pojmy jako je recyklace, aby pochopily, co je to plast. I teď při třídění jsme měli problém s tím, že děti si neuvědomují, že igelitová taška je stejný materiál jako pet lahve. Na druhém stupni potom s těmi dětmi do hloubky probíráme to, kde ty odpadky končí. Že častokrát končí na skládkách nebo většinou končí na skládkách, končí ve spalovnách, jaká je výhoda skládek, jaká je nevýhoda skládek, proč jsou spalovny dneska lepší než skládky a diskutujeme o tom, jak bychom mohli předcházet také vzniku odpadu,” řekl lektor programu Tonda Obal Martin Holý.
“Povídáme si o tom, abychom odváželi odpady také do sběrného dvora. Doma totiž třídíme papír, sklo a plasty,” řekl školák Tomáš.
“Dneska si povídáme o skládkách. My doma třídíme odpadky, abychom měli kyslík a nemuseli jsme káceli stromy,” dodal jeho spolužák Dominik.
Podobně odpovídali také dva druháci: “Povídáme si o skládkách. Že v Brně mají velkou skládku a mají na ní i sjezdovkou. Z papíru se dá pětkrát, šestkrát, sedmkrát udělat nový papír. Trochu doma třídíme odpad. Třídíme papír plasty a sklo. Má se třídit, protože se dá recyklovat.”
S osvětou je spokojený i starosta Rychvaldu, který se přišel do školy podívat.
“Jsem překvapen, že děti o tom strašně moc ví a dokáží v první a druhé třídě odpovídat na poměrně složité otázky. My jako Rychvald se v třídění lepšíme a máme samozřejmě nějaké penízky z toho zpátky právě od té firmy EKO-KOM. Myslím si, že tato forma spěje k tomu, že to bude čím dál lepší, protože odpady začínají být problém na celé planetě,” uvedl starosta Rychvaldu Milan Starostka (ANO).
Město Rychvald chce i nadále zvyšovat podíl tříděného odpadu a snižovat odvoz na skládku.