Kamil Kawulok, starosta Horní Lomné: “Projekt Cyklodoprava v obci Horní Lomná je velmi očekávaným projektem v naší obci, ať už co se týče rozvoje obce v rámci cestovního ruchu či bezpečnosti. Bezpečnost je na prvním místě samozřejmě. Máme zvýšený pohyb cyklistů po hlavní silnici. Cyklistů nám přibývá čím dál tím víc hlavně na elektrokolech.”
Anketa: “Je to dobré, že nemusíme jezdit po cestě mezi autama, tak je to dobré. Je to kvůli té bezpečnosti. Je to dobré, no.”
Obce stavbu cyklostezky financují z vlastních rozpočtů a především dotací.
Kamil Kawulok, starosta Horní Lomné: “Největším úskalím bylo sehnat financování na tuto stavbu. Jedná se o 2 kilometry cyklostezky, kde jsou náročné na financování hlavně mostní konstrukce, které víceméně stojí tři miliony, ale když vezmu celý ten projekt, tak celý projekt vychází na 19 milionů, ve finále se dostaneme někde o půl milionu níže.”
Dokončovaný úsek navazuje na již vybudovanou síť cyklostezek na Jablunkovsku a v celém regionu.
Kamil Kawulok, starosta Horní Lomné: “Navazujeme na cyklotrasu z Dolní Lomné, kde už Dolní Lomná končí poslední úsek a tím pádem už se bude jednat o více jak 10 km cyklostezky z Jablunkova, potažmo z Mostů u Jablunkova, napojení přes Dolní Lomnou na Horní Lomnou.”
V Horní Lomné už teď připravují projekt pro další etapu cyklostezky.
Kamil Kawulok, starosta Horní Lomné: “Druhou etapu máme v plánu, ale samozřejmě záleží na financování. Teď jsme čekali čtyři roky, kdy jsme žádali o dotaci a státní fond nás nakonec podpořil finančně necelými 12 miliony a kraj milionem a půl. Bez těchto dotačních příležitostí bychom to určitě nepostavili z vlastního rozpočtu.”
Při stavbě cyklostezky v horách se projektanti a stavbaři museli vypořádat s mnoha úskalími.
Kamil Kawulok, starosta Horní Lomné: “Hlavně zástupci CHKO měli podmínku, že nesmíme vstoupit do toku dříve než v srpnu. To znamená, že stavaři na to měli něco málo přes půl roku, ale z toho 4 měsíce nemohli začít ty nejnáročnější části stavby. A to je ta mostní konstrukce, kdy bylo třeba dělat patky a pak samozřejmě mostní konstrukci na to. A dalším úsekem byla opěrná zeď 50 metrů, která také zasahuje do toku a také tam se stavaři mohli vrhnout až poslední dva měsíce. Takže ty dva měsíce měli opravdu napilno, ale zvládli to.”