V jednom případě volala paní na linku 158, že jí někdo neustále zvoní na zvonek. Policisté se rozhodli pro klid duše její požadavek prověřit a na místě se nestačili divit.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: "Při příjezdu hlídky nikdo na místě nebyl, až na opravdu většího brouka, který lezl po zvoncích. Situace vyřešena, paní poděkovala."
V dalším případě zavolal na linku 158 muž, který tvrdil, že má problém s autem a stojí přímo ve vjezdu do nemocnice, který blokuje.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: "Prostě urgent. Poprosil, zdali by hlídka nemohla přijet, a pokud možno, i s klíčem č. 17. Policisté na místě zjistili, že muž nestojí s autem u nemocnice, ale na protějším běžném parkovišti. A taky se osvětlila žádost o klíč – auto bylo porouchané."
Častěji ale oznamují lidé závažné věci, kdy je pomoc policistů nezbytná. Jedná se o události spojené také s ohrožením života a zdraví, někdy i se zbraní, jde o ohlášené fyzické útoky, narušení veřejného pořádku, dopravní nehody a obdobně.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: "Denně (za 24 hodin) přijmou operátoři linky 158 zhruba 700 až 900 hovorů, nejvytíženější jsou v pátky a soboty."
V Moravskoslezském kraji fungují operační důstojníci od roku 2011 v Ostravě Integrované bezpečnostní centrum. Jde o společné dispečerské pracoviště policistů, hasičů a zdravotníků, kteří jsou v těsném kontaktu s Městskou policií Ostrava.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: "Občanům je tak 24/7 poskytován maximální servis, ať „vytočí“ jakoukoliv tísňovou linku, vč. 112. Svědčí o tom koordinace sil a prostředků při mimořádných nejen bezpečnostních událostech týkajících se široké veřejnosti. Jednalo se třeba i o zásahy a pomoc složek IZS při loňských povodních anebo připravenost operačního řízení u MSLH IIHF 2024, které se konalo loni také v Ostravě."
Všechny hovory z linky 158 míří z pohledu Policie ČR k téměř 90 operačním důstojnicím a důstojníkům.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: "Ti musí být profesně velice znalí především širokospektrální policejní činnosti, nesmí jim chybět rozhodnost, musí umět pracovat „pod tlakem“, současně je zapotřebí empatie, vnímavosti a citlivosti. Policisté musí na jedné straně umět komunikovat s oznamovateli, a to i ve vypjatých a krizových situacích, dále shromáždit potřebné informace a v co nejkratším čase se v nich rychle zorientovat. Na druhé straně je na jejich bedrech efektivní řešení situace, zajištění následné pomoci, zpravidla koordinací a v součinnosti s kolegy v terénu. Každou událost sledují a končí až jejím vyřešením, zpětnou vazbou. Věřte, práce je to náročná, ale pocit, že jste pomohli, nic nenahradí."
Jen za rok 2024 vyřídili operátoři linky 158 v Moravskoslezském kraji na 170 tisíc hovorů.