Návštěva z pěti evropských států přijela do Nového Jičína v rámci projektu, jehož kořeny započaly na společném setkání v Belgii. Hana Zapletalová, koordinátorka projektu, ZŠ Tyršova: "Projekt se jmenuje pokladnice pro Evropu, A Treasure Box for Europe, a my jsme si na první setkání vyrobili jakoby pokladnice a v každé té zemi je naše pokladnice a my ji plníme podle různých témat, třeba jak bydlíme, naše národní jídlo a tak dále. Takže my tam vždycky dovezeme třeba recept na nějaké naše národní jídlo a oni si ho třeba potom uvaří. To dělají děti. No a my učitelé, když už přijedeme na tu návštěvu, tak samozřejmě musíme vždycky se domluvit, co a jak bude dále a jinak poznáváme jak školu, tak kulturu té dané země, poznáváme okolí toho města, ve kterém zrovna jsme, poznáváme to, jak tam žijí, jak tam funguje škola a tak dále."
Skupina zahrnuje školy v anglickém Blackpoolu, italské Padově, belgickém Saint-Truiden, finském Piamio a německém Hermannsburgu. Během dvou let učitelé postupně objedou všechny školy. Znalosti, které děti během návštěv cizích pedagogů získají, mohou využít v celé řadě předmětů. Primárně je ale projekt zaměřen na zlepšení výuky cizího jazyka.
Marc Thouisser, učitel, St. Truiden, Belgie: "Pocházím z Belgie. U nás se žáci učí na školách jako druhý jazyk francoužštinu. Angličtinu se učí až na střední škole. To je hlavní rozdíl mezi námi a touto školou. Jsou ale i další, i když ne tak významné. Máme delší hodiny během vyučování, více domácích úkolů pro žáky a také více prázdnin. Jinak ale máme spoustu společného a právě díky projektu Comenius jsem se o tom mohl přesvědčit."
Návštěva učitelů v Novém Jičíně je třetí v pořadí. Kantoři už viděli školy v Anglii a Itálii. Hana Zapletalová, koordinátorka projektu, ZŠ Tyršova: "Ten systém je trošku jiný. Vyučování začíná v jiné době, ta škola vypadá úplně jinak, než kdekoliv jinde, protože my jsme opravdu velká stará historická budova, oni mají většinou ty školy menší s mnohem méně žáky. Co pro nás byl trošku šok, tak to, že ve třídách je mnohem méně dětí samozřejmě a každý učitel má svého asistenta ve třídě na každou hodinu. To znamená, že opravdu ta výuka vypadá jinak, mohou se víc věnovat individuálně dětem, děti pracují různě ve skupinách a tak dále."
Čtrnáct učitelů dorazilo do České republiky minulou středu. Během čtvrtku a pátku absolvovali dopoledne ve škole a odpoledne prohlídku okolí. Poznávací program pak následoval i v sobotu.