Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Trať do Hostašovic zřejmě zanikne

Nový Jičín |

Nový Jičín zřejmě přijde o český železniční unikát v podobě dvou nepropojených nádraží. Radní změnili své stanovisko a souhlasí s likvidací povodněmi těžce poškozené tratě do Hostašovic. Místo ní by rádi viděli cyklostezku.

V srpnu roku 2005 se 700 párů rukou pokusilo vytvořit to, co se našim předkům nikdy nepodařilo, tedy propojit obě novojičínská vlaková nádraží. Blesková povodeň v červnu 2009 ale udělala zřejmě navždy těmto snům čáru přes rozpočet. Vyplavený štěrk, pražce ve vzduchu a zohýbané kolejnice dosud zůstaly jako smutná připomínka řádění přírodní katastrofy. Novojičínští zastupitelé se už v červenci shodli na tom, že budou trvat na opravě trati. Radní teď ale otočili.

Milan Šturm (ODS), místostarosta Nového Jičína: "Po vyhodnocení všech podkladů, jako počtů přepravených cestujících, počtů tun přepraveného zboží, které se de facto rovná nule a tak dále, jsme došli k jednoznačnému, jednohlasnému stanovisku, že nebude vhodné trvat na znovuuvedení trati do provozu. Naopak by bylo velmi vhodné hledat jiný způsob využití pro ty pozemky."

Místo kolejí by tak podle představ mohla vyrůst cyklostezka. Na ní pomýšlí i obce Hodslavice, Hostašovice a Mořkov, které už dříve oficiálně souhlasily s likvidací. Novojičínští radní vidí i další možné využití drážního tělesa. V místní části Bludovice by se využilo pro vedení kanalizace a vodovodu.

Jsou ale i hlasy proti. Bývalá zaměstnankyně drah Vlasta Rýdlová bydlí v Hodslavicích v dřívějším dražním domku hned u tamní zastávky. Pokud se před ní zmíní zrušení trati, okamžitě se rozčílí.

Vlasta Rýdlová, obyvatelka Hodslavic: "No ne, v žádném případě ne. Jednou se to zruší a víc se to zpátky nedá. Ty koleje vyškubou a pak co? Cyklostezka nebude, ne, v žádném případě, my s tím nesouhlasíme. A je nás tady víc. Celá tato ulička, můžete se jít zeptat, všichni jsou pro to, aby jezdil vlak."

Václav Rasl, obyvatel Hodslavic: "Využívají to lidi. Možná i do budoucna by to bylo dobré, protože opravdu nevíme, co bude dál. I děcka s tím jezdily a věříme, že by to mohlo být."

Milan Šturm (ODS), místostarosta Nového Jičína: "Pravdou je, že jeden soukromý subjekt rovněž projevil zájem o opravu a provozování té trati. Samozřejmě i tyto úvahy jsme brali v úvahu. Opravit tu trať znamená řádově osmdesát až sto milionů, a tak i tento subjekt po seznámení se se všemi podklady od toho projektu ustoupil."

Trať využívalo zhruba 300 cestujících týdně. Cenu za rekonstrukci tratě odhadli odborníci na až na sto milionů korun. Vlastníkem dráhy je státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Rozhodnutí obcí bude respektovat.

Pavel Halla, mluvčí SŽDC: "Nijak nás to netěší, naším hlavním posláním je tratě udržovat a spíše se ještě zasazovat o vznik nových, ale samozřejmě tady v tomto případě by bylo opravdu nerentabilní ten přibližně desetikilometrový úsek obnovovat, to znamená investovat téměř sto miliónů korun, přičemž tam není zas až tak velká a frekventovaná osobní železniční doprava."

Nové stanovisko radnice musí ještě v listopadu potvrdit zastupitelé. Formální zastavení provozu a zrušení dráhy může trvat až několik let. Teprve poté mohou nastoupit stavební stroje a odstranit železniční svršek a spodek. Náklady na likvidaci ve výši zhruba 10 milionů ponese stát. Kraj, na který stát pozemky převede, je následně předá do správy obcím.

Nahlásit chybu


ON-LINE: Povodně v Moravskoslezském kraji ustoupily, obnova postižených oblastí ale bude trvat dlouho

Včera 23:22, vydáno 13. září 2024 12:25 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj se potýká s následky ničivých povodní. Situace se sice uklidňuje, ale mnoho lidí stále řeší problémy s bydlením a zničeným majetkem, stejně jako firmy, samosprávy a instituce v regionu. V tomto infoservisu přinášíme na jednom místě aktuální informace, fotografie, reakce politiků i osobností Moravskoslezského kraje.

MSK poskytne finanční dar osmnácti postiženým obcím, peníze by měly mít na účtech do pátku

Moravskoslezský kraj daruje nejvíce povodněmi postiženým obcím jako bezprostřední pomoc devět milionů korun. Hejtman kraje Josef Bělica to oznámil na čtvrteční tiskové konferenci.

Evakuovaní psi z karvinského útulku jsou zpátky

Karvinský magistrát ještě v době před záplavami zajistil preventivní odvoz psů z útulku v Darkově. Nebylo jasné, zda se voda dostane až do areálu a ohrozí jejich životy. Nyni jsou už psi zpátky v kotcích.

Krnovská nemocnice byla povodní zcela ochromena, musela řešit dodávky vody i elektřiny

S velkými následky povodně se potýká také krnovská nemocnice. Velká voda zatopila sklepní prostory s technologiemi a ambulance ve sníženém přízemí. Nemocnice byla zcela ochromena bez elektřiny a vody. Materiální škody škody i nánosy bahna jsou obrovské.

MHD ve Frýdku-Místku má nově 12 nejmodernějších elektrobusů

Poskytovatel městské hromadné dopravy ve městě pořídil do výbavy 12 nejmodernějších elektrobusů. Zcela bezemisní vozy nahradí původní autobusy s pohonem na naftu a CNG. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun. Velkou část ale zaplatila evropská dotace.

V Palkovicích po povodních řeší sesuvy svahů, které ohrožují domy

Hned několik sesuvů podmáčených svahů řeší v Palkovicích na Frýdecko-Místecku. Tuny ujíždějící zeminy tam ohrožují rodinné domy a hledá se řešení, jak sesuvy zastavit.

Začala oprava protržené hráze na soutoku Odry a Opavy. Zatím půjde jen o dočasné řešení

Hned po opadnutí vody u soutoku Opavy a Odry začaly práce na opravě hráze, kterou voda protrhla. Zatím jde pouze o provizorní a hlavně rychlé řešení, které by mělo ochránit obyvatele v případě dalšího výrazného stoupnutí hladiny řeky.

Lidé z Charity jezdí pomáhat na Krnovsko a Bohumínsko, potřeba jsou elektrocentrály

Velká voda přímo v Novém Jičíně výraznou škodu nenapáchala, pomoc zdejší Charity tak směřuje do oblasti Krnovska a Bohumína. Lidem vezou potraviny, čistící prostředky, ale i slova útěchy a podpory.

Nemocnice v Havířově otevřela Kavárnu života Jany Feberové, která byla dlouholetou dobrovolnicí

Nadační fond Pavla Novotného společně s havířovskou nemocnicí otevřel pro onkologické pacienty Kavárnu života Jany Feberové. Dcera zesnulé bývalé náměstkyně primátora věří, že její maminka, která nemocným pomáhala, by z toho měla radost.

V Porubě uklízí důsledky povodní. Radnice už je v provozu

Důsledky povodní jsou odklizeny a Úřad městského obvodu Poruba je tak opět přístupný lidem. Vrátila se sem i matrika, která se musela dočasně přestěhovat do informačního centra na Hlavní třídě.

Zámek Nová Horka připomněl, že v něm žily i mentálně postižené ženy

Zámek Nová Horka u Studénky připomněl, že tu dříve bývalo nejen šlechtické sídlo, ale také ústav pro mentálně postižené ženy, a to až do roku 2016. Od jeho zřízení uplynulo šedesát let.

Stovky lidí ve Studénce zachránily suché poldry, poslední byl vybudován před třemi lety

18. září 2024 17:31 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Studénku po víkendových silných deštích a větru trápil nejvíce výpadek dodávek elektrické energie. Ve městě byly ještě i v úterý některá místa bez elektřiny. Navíc jsou tu desítky vyvrácených podmáčených stromů.

Letošní Deskohraní nabídlo i hry, které se teprve tvoří

18. září 2024 14:52 | Nový Jičín | Petra Dorazilová | Novojičínský expres

Nový Jičín patřil fanouškům deskových her. Ti na čtyři dny obsadili Středisko volného času Fokus. Konalo se tu jedno z největších Deskohraní v České republice.

Startovala Studénecká pětka, vzdala hold svému zakladateli

18. září 2024 12:02 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

U zahrady Dělnického domu odstartoval 13. ročník Studénecké pětky. Na start se postavila více než stovka běžců, která tak vzdala i hold jeho zakladateli.

Novojičínská Charita naplní kufr a jezdí pomáhat na sever regionu

Velká voda přímo v Novém Jičíně výraznou škodu nenapáchala, pomoc zdejší Charity tak směřuje do oblasti Krnovska a Bohumína. Lidem vezou potraviny, čistící prostředky, ale i slova útěchy a podpory.

Studénka vzdorovala vodě i větru, desítky domácností byly bez elektřiny

17. září 2024 12:50 | Studénka | Petra Dorazilová | Regionální zprávy POLAR

Studénku po víkendových silných deštích a větru trápil nejvíce výpadek dodávek elektrické energie. Ve městě byly i v úterý některá místa bez elektřiny. Navíc jsou tu vyvrácené podmáčené stromy, lidé by měli být opatrní.

Trať do Hostašovic zřejmě zanikne
Vydáno 1. ledna 2008 0:00, Nový Jičín, Michal Polášek
Nový Jičín zřejmě přijde o český železniční unikát v podobě dvou nepropojených nádraží. Radní změnili své stanovisko a souhlasí s likvidací povodněmi těžce poškozené tratě do Hostašovic. Místo ní by rádi viděli cyklostezku.

V srpnu roku 2005 se 700 párů rukou pokusilo vytvořit to, co se našim předkům nikdy nepodařilo, tedy propojit obě novojičínská vlaková nádraží. Blesková povodeň v červnu 2009 ale udělala zřejmě navždy těmto snům čáru přes rozpočet. Vyplavený štěrk, pražce ve vzduchu a zohýbané kolejnice dosud zůstaly jako smutná připomínka řádění přírodní katastrofy. Novojičínští zastupitelé se už v červenci shodli na tom, že budou trvat na opravě trati. Radní teď ale otočili.

Milan Šturm (ODS), místostarosta Nového Jičína: "Po vyhodnocení všech podkladů, jako počtů přepravených cestujících, počtů tun přepraveného zboží, které se de facto rovná nule a tak dále, jsme došli k jednoznačnému, jednohlasnému stanovisku, že nebude vhodné trvat na znovuuvedení trati do provozu. Naopak by bylo velmi vhodné hledat jiný způsob využití pro ty pozemky."

Místo kolejí by tak podle představ mohla vyrůst cyklostezka. Na ní pomýšlí i obce Hodslavice, Hostašovice a Mořkov, které už dříve oficiálně souhlasily s likvidací. Novojičínští radní vidí i další možné využití drážního tělesa. V místní části Bludovice by se využilo pro vedení kanalizace a vodovodu.

Jsou ale i hlasy proti. Bývalá zaměstnankyně drah Vlasta Rýdlová bydlí v Hodslavicích v dřívějším dražním domku hned u tamní zastávky. Pokud se před ní zmíní zrušení trati, okamžitě se rozčílí.

Vlasta Rýdlová, obyvatelka Hodslavic: "No ne, v žádném případě ne. Jednou se to zruší a víc se to zpátky nedá. Ty koleje vyškubou a pak co? Cyklostezka nebude, ne, v žádném případě, my s tím nesouhlasíme. A je nás tady víc. Celá tato ulička, můžete se jít zeptat, všichni jsou pro to, aby jezdil vlak."

Václav Rasl, obyvatel Hodslavic: "Využívají to lidi. Možná i do budoucna by to bylo dobré, protože opravdu nevíme, co bude dál. I děcka s tím jezdily a věříme, že by to mohlo být."

Milan Šturm (ODS), místostarosta Nového Jičína: "Pravdou je, že jeden soukromý subjekt rovněž projevil zájem o opravu a provozování té trati. Samozřejmě i tyto úvahy jsme brali v úvahu. Opravit tu trať znamená řádově osmdesát až sto milionů, a tak i tento subjekt po seznámení se se všemi podklady od toho projektu ustoupil."

Trať využívalo zhruba 300 cestujících týdně. Cenu za rekonstrukci tratě odhadli odborníci na až na sto milionů korun. Vlastníkem dráhy je státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Rozhodnutí obcí bude respektovat.

Pavel Halla, mluvčí SŽDC: "Nijak nás to netěší, naším hlavním posláním je tratě udržovat a spíše se ještě zasazovat o vznik nových, ale samozřejmě tady v tomto případě by bylo opravdu nerentabilní ten přibližně desetikilometrový úsek obnovovat, to znamená investovat téměř sto miliónů korun, přičemž tam není zas až tak velká a frekventovaná osobní železniční doprava."

Nové stanovisko radnice musí ještě v listopadu potvrdit zastupitelé. Formální zastavení provozu a zrušení dráhy může trvat až několik let. Teprve poté mohou nastoupit stavební stroje a odstranit železniční svršek a spodek. Náklady na likvidaci ve výši zhruba 10 milionů ponese stát. Kraj, na který stát pozemky převede, je následně předá do správy obcím.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/2069/trat-do-hostasovic-zrejme-zanikne