Zatím rozhodně největší návštěva mladých lidí na přednášce pořádané jediným střediskem Europe Direct na severní Moravě. Studenti vyšších ročníků gymnázia, Mendelovy střední školy a Střední školy přírodovědné a zemědělské ze Žiliny, se tentokrát, místo vyučování, dozvěděli o institutu evropského veřejného ochránce práv.
Simona Hofrová, Ekonomická fakulta VŠB-TUO: "Lidé se s evropským ombudsmanem samozřejmě setkat mohou, ale vztah mezi českým a evropským ombudsmanem není žádný. Na českého ombudsmana se lidé obracejí, když mají problémy právě se správou, veřejnou správou na území České republiky, na toho evropského ombudsmana se obrací, zjistí-li nějakou neefektivnost, neúčinnost, neprůhlednost nebo diskriminace na úrovni evropských orgánů."
Modelovými případy jsou třeba zpoždění nejrůznějších institucí při vydávání svých vyjádření, diskriminace nebo špatné procedury, podle kterých určitá instituce postupuje. Lidé si nejvíce stěžují na Evropskou komisi a Úřad pro zaměstnávání personálu. Jedním z nejznámějších případů byla stížnost uchazečky o zaměstnání v Unii, které tento úřad odmítl vypsat náhradní termín přijímacího testu, přestože den před zkouškou porodila.
Simona Hofrová, Ekonomická fakulta VŠB-TUO: "Česká republika za rok 2007 podala k evropskému ombudsmanovi něco přes 50, téměř až k 60 stížnostem, ale je pravda, že takové Německo podalo 507 stížností a Estonsko pouze 4, takže jsme někde níže u středu, ale zase otázka je, kolik nás je a kolik je občanů v Německu."
Evropským ombudsmanem je od roku 2003 Řek Nikiforos Diamandouros. Stížnost k němu může podat kdokoliv, a to třeba i prostřednictvím internetových stránek v češtině.