Jako předlohu pro svou absolventskou práci na moskevské konzervatoři si vybral 19 letý Rachmaninov romantickou poému Cikáni, kterou napsal Alexandr Sergejevič Puškin. Příběh milostného trojúhelníku šlechtice Aleka, který se rozhodne žít s cikány v tajze končí tragicky. Na konci zabije svou ženu i jejího milence.
„Je to první role, kterou zpívám v ruštině. Zpívá se to krásně, protože ruština je libozvučný, slovanský jazyk, takže je nám hodně blízký,“ říká Pavel Klečka, který se zhostil titulní role.
Zatímco opera Aleko není příliš často uváděna na divadelních prknech, Komedianti Ruggiera Leoncavalla jsou přesným opakem: jde o jednu z nejpopulárnějších zpěvoher vůbec, dodnes hojně zpívanou.
„Ta dvojice titulů je zvolena proto, že mají naprosto stejnou zápletku: jedna žena způsobuje trojúhelník dvěma muži,“ vysvětluje režisérka Jana Andělová Pletichová.
Hlavní postavy v obou představeních ztvárnila Barbora Řeřichová. O roli Nedy říká, že je její životní. Když totiž jako dvanáctiletá slyšela právě operu Komedianti, uzrálo v ní rozhodnutí, že se chce klasické hudbě věnovat profesionálně.
„Neda je víc pokorná. Je to mírnější povaha a je mi bližší. V Zemfiře se zase můžu vyřádit, dává mí to sice zabrat, protože já taková vlastně vůbec nejsem.
Jsou to ženy, které vědí, co chtějí. A obě zemřou kvůli lásce. A nemají to jednoduché. Ani jedna,“ srovnává obě postavy pěvkyně.
Během tohoto měsíce uvede opery Aleko a Komedianti Slezské divadlo ještě dvakrát: a to 21. a 26. února.