Slezské divadlo v Opavě vstoupilo do své jubilejní 220. sezóny. Slavnostní galakoncert připomněl bohatou historii i současnou pestrost repertoáru a stal se skutečnou kulturní událostí města.
Petr Kazík, ředitel SDO: “V roce 1805 ani ne rok a půl po poklepání základního kamene se tady začalo hrát a hraje se tu 220 let v kuse. Jenom Brno, Reduta a Nosticovo divadlo, čili dneska Stavovské, hraje déle než my. Jsme třetí nejdéle hrající divadlo v celé zemi, takže obrovský svátek. Samozřejmě do roku 45 to v podstatě bylo německé divadlo, hrála se tu jenom činohra, ale po roce 45 tedy už se objevila opera, opereta."
Dramaturgie slavnostního večera byla záměrně multižánrová.
Miloslav Oswald, šéf opery SDO: “Jsou tam známé ukázky z oper, z operet a je tam zároveň i muzikál, kterému se věnujeme. Tím, že to divadlo bylo z velké míry německé kdysi, tak jsem tam dal číslo od Richarda Wagnera pro dohru k mistrům, pěvcům Norimberským. Budou tam čísla z Nabucca Verdiho, potom je tam Šumař na střeše, jedna z árií tohoto muzikálu. Dále Země úsměvů, známá árie Su Čonga."
Nechyběl ani Mozart a Janáček. A také árie z připravované Carmen či slavného muzikálu Šumař na střeše. V duchu slavnostní atmosféry se nese i činoherní repertoár.
Michal Spišák, šéf činohry SDO: “V rámci koncepce celé sezóny jako slavnostní, tak už jsme jednu premiéru měli. To byla komedie Odpočívej ve svém pokoji pro naše dvě skvělé herečky Hanu Baňkovou a Ivanu Lebedovou. No a připravujeme další inscenaci v činohře, která se jmenuje Kniha velkého barda. A celá hra je vlastně takovým holdem divadlům, že je důležité, když existuje divadlo, jak je důležité pro také město, jako například je Opava."
Slavnostního galakoncertu se zúčastnili také představitelé města a mezi čestnými hosty nechyběl generální ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Popřál bych minimálně dalších 220 let, aby se lidem nadále líbilo, protože je tady skutečně úžasné představení od činohry, baletu, muzikálu, opery. Máme skvělý orchestr. No a naší vizitkou jsou i ceny, které se nám podařilo za ta léta získat. Divadlo na této úrovni se může rovnat i s těmi největšími a je to určitě díky práci všech, kteří tady pracují. Takže přeju, aby se dál líbilo, aby bylo plné, ať to naše účinkující baví a stále zvedají tu laťku, která už je dnes vysoko nastavena.”
Pavel Meletzký (ANO), náměstek primátora Opavy: “Já jim chci moc poděkovat, protože už vlastně v loňské sezóně to, co vlastně kolegové vytvářeli ve Slezském divadle, bylo vysoce hodnoceno napříč celou Českou republikou i v rámci kritiků, poměrně tvrdých kritiků a obstáli jsme. Takže z mého pohledu vykonávají skvělou práci. No a teď se musíme snažit ještě zajistit financování do dalších let.”
Jan Burian, generální ředitel, Národní divadlo v Praze: “Je to vlastně první měšťanské divadlo, které doteď pracuje. Ta kontinuita je důkazem toho, že i když dochází k velkým změnám společenským, národnostním, politickým, že kultura kontinuálně přetrvává, to je nejen poučení, ale taky radost. Miluji lokální, regionální divadla. Když herci žijí v nějakém místě, vědí, jak lidé myslí, cítí rytmus toho města a společně s těmi svými diváky si tvoří nějaký názor třeba na svět, krásu a radost.”
Opava si tak znovu potvrdila, že její divadlo patří k nejvýznamnějším kulturním institucím v zemi a že tradice i moderní tvář umění mohou jít ruku v ruce.