Dlouhá léta úsilí se vyplatila. Už od začátku příštího roku v Ostravě-Porubě vznikne waldorfský kampus. A to spojením základní a střední waldorfské školy na ulici Ľudovíta Štúra v jednu organizaci.
Lucie Baránková Vilamová, starostka MOb Ostrava-Poruba: “Aby se to povedlo, tak tady muselo být souhlasné stanovisko třech subjektů. A to kraje jako zřizovatele střední školy Waldorfské. Jako města, které muselo změnit statut, muselo zastupitelstvo ten statut schválit, aby mohl být i městský obvod zřizovatelem střední školy a samozřejmě městský obvod Poruba, který si bere pod křídla vlastně střední školu.”
Vznik nového subjektu vítá i Waldorfské sdružení Ostrava, které o to usilovalo dlouhých 18 let.
Břetislav Kožušník, ředitel waldorfské střední školy: “Takhle se podaří vlastně naplnit původní koncept Waldorfské školy, která od samého počátku byla vlastně vytvářená jako 12 letá. A jde o to, že Waldorfská škola pracuje vlastně s vývojem žáka, s vývojem dítěte a adekvátním způsobem ho motivuje v určitých dobách. To znamená, že to, co žáci do sebe vstřebají v prvních třídách, se potom nějakým způsobem odráží právě až na té střední škole.”
Spojení přinese i ekonomické výhody, škola bude mít větší šance zapojit se do projektů EU a dočká se i rekonstrukce.
Martin Tomášek, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Spojení škol nám konečně dává možnost investovat i do budov. Jak vidíte za mnou, je třeba tu školu zateplit, zabránit únikům energie a lépe hospodařit s financemi, které pro waldorfské školy máme. Hotové máme střechy, hotová máme okna, ale i tak toho zůstává před námi hodně, aby byla tato škola srovnatelná s ostatními porubskými.”
Waldorfský kampus bude navštěvovat více než 300 žáků a studentů
Břetislav Kožušník, ředitel waldorfské střední školy: “V každém ročníku máme jednu třídu. Takže takhle to i zůstane. Vlastně od té první třídy základní školy až po to lyceum. Zatím to i odpovídá tomu zájmu o tu školu a také prostorovým možnostem.”
Na střední waldorfskou školu se ovšem budou moci hlásit i žáci odjinud. Na tom se nic nezmění.
Břetislav Kožušník, ředitel waldorfské střední školy: “Je to vlastně velmi zajímavé, že ti, kteří přicházejí zvenčí, dokáží možná mnohem lépe než ti, kteří procházejí celým tím vzdělávacím cyklem ocenit, co vlastně jim ta waldorfská škola dává. Jako jednak právě to porozumění věcem, jednak výuku v blocích, jednat to formativní hodnocení a také vztah učitel žák, který je víc partnerský než jakoby nadřízený podřízený. Takže to jsou všechno věci, které se na svých původních školách až v takové míře nesetkali a které velmi oceňují.”
Anketa: studenti střední waldorfské školy: “Já jsem sem přišel z víceletého gymnázia, kde byl takový hodně striktní režim, žádné možnosti nějaké seberealizace, nebyl tam žádný prostor pro nějaké individuální požadavky a tady vlastně jsem schopen najít si s učiteli kompromis. Máme více takovou důvěru ze stran těch učitelů, takže můžeme dělat věci, které bychom normálně dělat nemohli. a to je ten největší rozdíl asi.”
“Když potřebujeme něco, můžeme zajít za paní učitelkou, ona si s námi domluví vlastně hodiny, můžeme si někam i zajít jako sednout, můžeme si s nimi normálně povykládat, když máme nějaké problémy, takže vlastně úplně jiný přístup než na ostatních školách.”
Vedle kampusu je také waldorfská mateřská škola, která nabídne dvě třídy. Děti tak mohou na jedno místo docházet v podstatě od 3 let až do maturity.