Napíše za vás článek, přeloží text, vygeneruje obrázek, nebo rovnou video, zpracuje tabulky a grafy, opraví chyby. Zdá se, že umělá inteligence dokáže pomoct téměř se vším. Využití našla i ve školství a zkušenosti s ní mají taky na Základní škole Bohumínská ve Slezské Ostravě.
Roman Volný, učitel informatiky a 1. stupně: „Můžeme využívat fotografie dětí a umělá inteligence nám to předělá do nějaké animované formy, což pro ty menší děti je obrovský zážitek, když mají diplom, na kterém jsou opravdu oni. Zároveň je to určitě velká časová pomoc pro učitele, z toho důvodu, že nám dokáže určitým způsobem třeba přizpůsobit některé aktivity pro děti.“
Jana Konkolská, učitelka matematiky a informatiky: „Občas ji využívám pro inspiraci, že mám, dejme tomu, nějakou myšlenku a chci to rozvést, takže kouknu, co mi navrhne AI, a pak to doupravím. A v hodinách se snažím občas zapojovat AI, aby se žáci naučili hlavně kriticky myslet. Takže jsme, dejme tomu, zkoušeli i nachytat AI.“
Umělou inteligenci ale využívají taky žáci, a to nejen v rámci školy. Výjimkou není ani první stupeň.
Radim Zomber, žák 5. třídy ZŠ Bohumínská: „Občas ji používám. ‚A k čemu třeba?‘ K zodpovězení různých otázek. Naposledy jsem se jí ptal, kolika let se dožívají krávy.“
Laura Ekhartová, žákyně 5. třídy ZŠ Bohumínská: „Když jsme třeba měli nějaký jazyk a měli jsme za úkol něco vyhledat, no tak jsem něco vyhledávala.“
Agnes Klímová, žákyně 8. třídy ZŠ Bohumínská: „Hlavně ve škole, nebo ke škole. Třeba když píšeme druhý den test, tak si na tom vyhledám informace, a potom se z toho učím. Nebo taky v osobním životě. Když mi třeba někdo hacknul mobil, tak jsem se zeptala, co mám dělat a tak.“
Samuel Škerko, žák 8. třídy ZŠ Bohumínská: „Může pomoct profesím, které se dají nahradit umělou inteligenci, v jejich rozvoji třeba. Nebo může nahradit některé pracovníky v některých třeba kancelářských profesích. ‚Nebojíš se, že v budoucnu může nahradit třeba taky tebe?‘ Je tam to riziko, ale úplně si to nemyslím.“
Redakční tým Základní školy Bohumínská poprvé vytvořil s pomocí umělé inteligence taky školní časopis.
Michaela Prokopová, vedoucí školního časopisu: „Velká změna byla v tom, že jsme vlastně celý ten časopis vytvářeli v Canvě. ‚V čem vám konkrétně pomohla ta umělá inteligence?‘ Pomohla s tím, že nám vlastně i navrhla tu titulní stránku časopisu, a my jsme to už potom jen dotvářeli.“
Podle učitelů slezskoostravské základní školy je umělá inteligence zkrátka dobrý sluha, ale zlý pán. Naučit se s ní pracovat ale bude pravděpodobně minimálně pro budoucí pracovní život žáků nezbytné.