Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Sdílená kola v Ostravě bude provozovat na další dva roky dál Nextbike

Ostrava-město |

Ostrava má provozovatele oblíbené služby sdílených kol na příští dva roky. V rámci vyhlášeného koncesního řízení opět zvítězila tradiční a zažitá kola Nextbike. Stále také zůstane v platnosti prvních 15 minut jízdy zdarma.

Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech, kde jsou umístěny cyklostojany, určené pro odkládání kol a sloužící jak provozovateli služby sdílených kol, tak veřejnosti. Lidé do těchto cyklostojanů mohou kola umístit bez poplatků za jejich užívání. V současnosti provozuje bikesharing v Ostravě společnost Nextbike, díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut pro uživatele zdarma.

Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Služba sdílených kol funguje ve městě již čtvrtým rokem a tento způsob dopravy je velmi oblíbený. V Ostravě je celoročně v provozu přes 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos téměř 72 tisíc. V loňském roce uskutečnili 515 000 výpůjček, při kterých ujeli víc jak 717 000 kilometrů."
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Původní smlouva o poskytování této služby končí v závěru letošního roku. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme- li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy. Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se tedy v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde o navýšení počtu kol o sto kusů."

Základní minimální počet stanic je pro příští dva roky stanoven na 330, nicméně v průběhu provozu se může měnit. Příští provozovatel zahájí službu v lednu roku 2023, nejpozději však k 1. březnu roku 2023, a zajistí ji do konce roku 2024. Provozovatel musí poskytnout v exponovaných měsících roku (červnu až září) minimálně 1 100 jízdních kol, na jaře a na podzim (konkrétně v březnu, dubnu, květnu a pak říjnu a listopadu) 800 kol, v zimě (od prosince do února) minimálně 400 jízdních kol.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO“, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby."

Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava, kdy by se sdílená kola měla zobrazovat ve vyhledávání spojení.

Lukáš Luňák, jednatel společnosti Nextbike: "Ostrava je pro nás doslova srdeční záležitostí, a jsme rádi, že tady budeme pokračovat i nadále, přičemž se budeme společně s městem snažit o to, aby služba sdílených kol byla co nejdostupnější pro občany. Pro následující dva roky je pro nás výzvou i další zlepšení zabezpečení našich kol, přičemž pro této účel vyvíjíme i zcela nové zámky."

V prvním roce v rámci pilotního provozu, tedy v roce 2018, začala v Ostravě provozovat bikesharing společnost Rekola. K dispozici bylo 150 kol a jen v centru Ostravy, ale i přesto začali mít lidé o tuto službu velký zájem. O rok později město vyhlásilo veřejnou zakázku na provozovatele, v soutěži vyhrála společnost Nextbike. 

Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců ujelo v provozu 130 486 kilometrů, v roce 2019 našlapalo za osm měsíců provozu bezmála 35 259 registrovaných uživatelů 521 395 kilometrů. V další veřejné zakázce byla opět vybrána společnost nextbike. V roce 2020 byla sdílená kola v provozu od začátku března a do konce prosince ujela 870 961 kilometrů a v loňském roce zdolali uživatelé sdílených kol víc jak 717 000 kilometrů."

V roce 2019 a 2020, kdy město přispívalo na každou výpůjčku 8,20 korun včetně DPH, uhradilo za bikesharing za oba roky celkem 9,6 milionu korun. Pro sezónu 2021 a 2022 činí příspěvek města 7,10 korun za výpůjčku. Do konce července proplatilo město provozovateli zatím za tuto službu 5,7 milionu korun. Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období 2023 a 2024 je 9,80 korun. Cena zohledňuje inflaci i zvýšené náklady provozovatele v souvislosti s krádežemi i poškozováním kol, se kterými se potýkal v rámci plnění služby hlavně v loňském roce. Město zajistilo řadu opatření, aby takového jevy maximálně eliminovalo.

Nahlásit chybu


K tématu

Sdílená kola startují sezónu i ve Frýdku-Místku. Řeší se i propojení s dalšími městy

Oblíbená modrá sdílená kola se opět vrací do ulic Frýdku-Místku. Letos jich bude k dispozici opět 200. Součástí výpůjčního systému je i šest okolních obcí. A město dál jedná s provozovatelem o možnosti rozšíření dojezdové a výpůjční vzdálenosti i do dalších měst, jako je například Ostrava.

Strážníci zadrželi muže na sdíleném kole. Zámek byl poničený

1. června 2023 12:08 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

V minulých dvou letech řešili provozovatelé sdílených jízdních kol v Ostravě velký problém s vandaly, kteří rozbíjeli zámky a poškozovali GPS moduly, aby mohli jezdit zdarma. Problém vyřešila až kovová ochrana zámku. Přesto se najdou kutilové, kteří je stále rozbíjejí.

Bikesharing funguje v Ostravě už 6 let. Oblíbenost stále roste

25. března 2024 8:39 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Bikesharing neboli sdílení jízdních kol funguje v Ostravě už šestým rokem a za tu dobu si získalo si obrovskou oblibu. Jen za loňský byla kola společnosti Nextbike vypůjčena uživateli téměř v půl milionech případů a většinou svou trasu zvládli do 15 minut.


V porubské ZŠ Dětská proběhla oblíbená interaktivní výstava Svět fantazie z kostek

Už pošesté se v Porubě uskutečnila výstava modelů ze stavebnice Lego nazvaná Svět fantazie z kostek. Probíhala v prostorách Základní školy Dětská a opět byl o ni velký zájem.

Ministerstvo schválilo záměr stavby Severního spoje. Ostrava o propojení Poruby a centra usiluje dlouho

Dobrá zpráva pro Ostravu přišla z ministerstva dopravy. Záměr výstavby tzv. Severního spoje, který propojí Porubu a centrum města je schválen. Investorem stavby je Moravskoslezský kraj.

Policisté se v pátek zaměřili silniční piráty. V MS kraji se měřilo na desítkách silnic

Dnes 10:46 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka

Policisté v pátek provedli v celé naší zemi monstrózní dopravní akci, zaměřenou na silniční piráty, kteří jezdí rychle. V Moravskoslezském kraji měřili například v Petřvaldu na Karvinsku, kde řidiči často překračují povolenou padesátku.

Marica už nebude strašákem Poruby. Po letech trápení se mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma

Nový Jičín nabízí lidem nový způsob dopravy. Začal tu fungovat bikesharing, neboli sdílená kola. Současně tento projekt zavádí i Kopřivnice a lidé tak mohou mezi těmito dvěma městy na vypůjčených kolech přejíždět.

OKD může dál těžit uhlí, schválilo to ministerstvo životního prostředí

Dnes 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Těžební společnost OKD získala od Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko v procesu posuzování vlivu hornické činnosti na životní prostředí. Takzvaná EIA platí pro období roku 2024 až do ukončení činnosti. Posuzovaná hornická činnost zahrnuje dobývání uhlí i technickou likvidaci Dolu ČSM, která bude následovat po ukončení těžby.

Bobr se stal hlavním hrdinou oslavy Dne Země

Na náměstí Republiky se v pátek konal Den Země, který se váže k ochraně životního prostředí. Žáci škol si užili bohatý program.

Nevyužívaná hřiště v Porubě nahradila zeleň. Proces proměn mapuje výstava na Hlavní třídě

Poruba proměnila 14 nevyužívaných betonových ploch v ostrovy plné zeleně. A to díky financí z Norských fondů. Veškeré proměny dokumentuje výstava ve středovém pásu Hlavní třídy pod kruhovým objezdem.

Summit v Abú Dhabí přinesl inspiraci pro energetiku v našem kraji

Delegace MS kraje přijala pozvání na World Future Energy Summit ve Spojených arabských emirátech. Světová obchodní událost pro budoucí energii a udržitelnost se konala v Abu Dhabi a přinesla spoustu inspirativních příkladů i pro náš region.

AZ Havířov bojuje ve finále o postup do 1. ligy, fanoušci jsou nadšení

Klubu i fanouškům se splnil sen. AZ bojuje ve finále o postup do první ligy. Stav po druhém zápase je 1:1. Tým nyní čekají dva zápasy v Chomutově.

Svářeči

Ostrava Nástup: od 1. května 2024 od 35 000 do 44 000 Kč/měsíc

Den Země v Ostravě nabídl poučení i zábavu

Dnes 16:03 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava oslavila Den Země. Návštěvníci zažili den plný zážitků, spojený s poznáváním světa kolem nás. Akci navštívili hlavně mateřské, základní a střední školy. Určena byla také veřejnosti.

Ostrava opět boxuje extraligu olympijského boxu, zápasy lákají na ty nejlepší

Extraliga boxu České boxerské asociace je oficiální nejvyšší soutěž olympijského boxu. Po letech se opět boxuje i v Ostravě a domácí zápasy jsou plné napětí a emocí. Hned první velký souboj přinesl výhru domácích proti Jihlavě.

Domovníci preventisté se mariánskohorské radnici osvědčili. Problémy řeší rychle a zodpovědně

Obvod Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky postupně zlepšuje technický stav bytových domů, jejich okolí a také bezpečnost. Za vším stojí domovníci preventisté, kteří se momentálně starají o 15 lokalit v obvodu.

Marica ožívá. Strašák Poruby se po letech mění na bytový dům

Marica. Ruina, která několik let strašila obyvatele porubského 5. obvodu, se konečně mění k lepšímu. Poté, co získala nového majitele, vzniká tady moderní bytový dům.

Studenti slezskoostravského gymnázia se chystají do Tanzánie, jejich projekt podporuje místní školu

Studenti hladnovského gymnázia možná vycestují ze Slezské Ostravy až do Tanzánie, a to díky projektu Hakuna Matata. Projekt sami vypracovali od píky s cílem zlepšit výuku na partnerské škole, podpořit výstavbu internátu, a zároveň si rozšířit vlastní obzory. Africkou expedici plánují už na leden.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Sdílená kola v Ostravě bude provozovat na další dva roky dál Nextbike
Vydáno 13. srpna 2022 15:28, Ostrava-město, Jiří Cileček
Ostrava má provozovatele oblíbené služby sdílených kol na příští dva roky. V rámci vyhlášeného koncesního řízení opět zvítězila tradiční a zažitá kola Nextbike. Stále také zůstane v platnosti prvních 15 minut jízdy zdarma.

zdroj foto: Magistrát města Ostravy

Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech, kde jsou umístěny cyklostojany, určené pro odkládání kol a sloužící jak provozovateli služby sdílených kol, tak veřejnosti. Lidé do těchto cyklostojanů mohou kola umístit bez poplatků za jejich užívání. V současnosti provozuje bikesharing v Ostravě společnost Nextbike, díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut pro uživatele zdarma.

Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Služba sdílených kol funguje ve městě již čtvrtým rokem a tento způsob dopravy je velmi oblíbený. V Ostravě je celoročně v provozu přes 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos téměř 72 tisíc. V loňském roce uskutečnili 515 000 výpůjček, při kterých ujeli víc jak 717 000 kilometrů."
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Původní smlouva o poskytování této služby končí v závěru letošního roku. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme- li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy. Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se tedy v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde o navýšení počtu kol o sto kusů."

Základní minimální počet stanic je pro příští dva roky stanoven na 330, nicméně v průběhu provozu se může měnit. Příští provozovatel zahájí službu v lednu roku 2023, nejpozději však k 1. březnu roku 2023, a zajistí ji do konce roku 2024. Provozovatel musí poskytnout v exponovaných měsících roku (červnu až září) minimálně 1 100 jízdních kol, na jaře a na podzim (konkrétně v březnu, dubnu, květnu a pak říjnu a listopadu) 800 kol, v zimě (od prosince do února) minimálně 400 jízdních kol.

Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO“, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby."

Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava, kdy by se sdílená kola měla zobrazovat ve vyhledávání spojení.

Lukáš Luňák, jednatel společnosti Nextbike: "Ostrava je pro nás doslova srdeční záležitostí, a jsme rádi, že tady budeme pokračovat i nadále, přičemž se budeme společně s městem snažit o to, aby služba sdílených kol byla co nejdostupnější pro občany. Pro následující dva roky je pro nás výzvou i další zlepšení zabezpečení našich kol, přičemž pro této účel vyvíjíme i zcela nové zámky."

V prvním roce v rámci pilotního provozu, tedy v roce 2018, začala v Ostravě provozovat bikesharing společnost Rekola. K dispozici bylo 150 kol a jen v centru Ostravy, ale i přesto začali mít lidé o tuto službu velký zájem. O rok později město vyhlásilo veřejnou zakázku na provozovatele, v soutěži vyhrála společnost Nextbike. 

Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců ujelo v provozu 130 486 kilometrů, v roce 2019 našlapalo za osm měsíců provozu bezmála 35 259 registrovaných uživatelů 521 395 kilometrů. V další veřejné zakázce byla opět vybrána společnost nextbike. V roce 2020 byla sdílená kola v provozu od začátku března a do konce prosince ujela 870 961 kilometrů a v loňském roce zdolali uživatelé sdílených kol víc jak 717 000 kilometrů."

V roce 2019 a 2020, kdy město přispívalo na každou výpůjčku 8,20 korun včetně DPH, uhradilo za bikesharing za oba roky celkem 9,6 milionu korun. Pro sezónu 2021 a 2022 činí příspěvek města 7,10 korun za výpůjčku. Do konce července proplatilo město provozovateli zatím za tuto službu 5,7 milionu korun. Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období 2023 a 2024 je 9,80 korun. Cena zohledňuje inflaci i zvýšené náklady provozovatele v souvislosti s krádežemi i poškozováním kol, se kterými se potýkal v rámci plnění služby hlavně v loňském roce. Město zajistilo řadu opatření, aby takového jevy maximálně eliminovalo.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000032828/sdilena-kola-v-ostrave-bude-provozovat-na-dalsi-dva-roky-dal-nextbike