„Celková výše rozpočtu pro období roku 2019 včetně zapojení prostředků EU činí 86,3 miliardy korun. Výhled pro rok 2020 počítá s částkou celkem 97,7 miliardy korun,“ uvedl Zbyněk Hořelica s tím, že pro Moravskoslezský kraj je připraveno na příští rok zhruba 5 miliard korun, přičemž 3 miliardy korun půjdou na akce, které se již realizují, další 1,9 miliardy je v rozpočtu určeno na investice, které se teprve připravují.
„Z celkového balíku 3 miliardy korun, které jsou na již realizované akce, půjdou 2,2 miliardy korun na silnice a 736 milionů korun na železnice,“ doplnil Zbyněk Hořelica. V oblasti silniční infrastruktury budou pokračovat v příštím roce stavby na silnici D 48 - úseky Rychaltice – Frýdek – Místek či Rybí – Rychaltice. Peníze jsou také na dokončení úseku Ostrava - Prodloužená Rudná. Budou se rovněž stavět obchvaty Opavy, Frýdku – Místku či Krnova. Z oblasti železniční infrastruktury bude v příštím roce pokračovat optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice či rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v železniční stanici Bohumín. Z částky 1,9 miliardy korun by se potom měl financovat například úsek na silnici I/ 11 Třanovice – Nebory.
Ředitel SFDI však přiznal, že návrh rozpočtu zatím nepočítá s finančními prostředky na opravy silnic II. a III. tříd. „Nicméně je předpoklad, že peníze nakonec budou. Usnesením vlády bylo ministrům dopravy a financí uloženo do 15. února příštího roku finanční prostředky na opravy silnic II. a III. tříd najít,“ upřesnil Zbyněk Hořelica.
Dalším tématem letošního dvaadvacátého ročníku konference TRANSPORT bylo téma železniční infrastruktury a dopravy. Hovořilo se například o přípravě vysokorychlostních tratích, díky nímž se výrazně zkrátí cestovní časy mezi velkými městy v Česku i sousedními státy. Například cesta mezi Ostravou a Prahou by mohla trvat necelé dvě hodiny. Výstavbou vysokorychlostních tratí zároveň dojde k uvolnění části kapacity na stávajících železničních tratích, které jsou přetížené a které lze využít pro rychlejší a častější regionální či příměstskou dopravu. Dá se také předpokládat, že se odlehčí doprava na páteřní silniční síti. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá se zahájením výstavby vysokorychlostních tratí kolem roku 2025. Mezi prvními by se mohl začít stavět také úsek mezi Přerovem a Ostravou. „V oblasti vysokorychlostních tratí jsme vytipovali tři pilotní projekty, které běží ve zkráceném režimu. Mezi nimi je úsek Brno – Přerov – Ostrava,“ řekl ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech s tím, že kolem roku 2025 by mohla být stavba zahájena. „V brzké době bude v úseku Brno – Přerov – Ostrava zadáno zpracování studie proveditelnosti,“ upřesnil Radek Čech. Studie proveditelnosti a posouzení vlivů na životní prostředí by měly být zpracovány do roku 2020. Poté by měly následovat projektové práce. SŽDC předpokládá, že tato trať bude postavena s parametry umožňující rychlost až 350 kilometrů za hodinu.
Účastníci konference Transport se věnovali také tématu čistá mobilita. Moravskoslezský kraj se nejen z dopravního hlediska zapojil do tzv. „Evropské uhelné platformy“, jejímž cílem je pomoci uhelným krajům najít nový model regionálního hospodářství, který nebude založen na uhlí. „V této souvislosti čekají Moravskoslezský kraj velké změny. V oblasti dopravy je vodíková technologie příležitost při obnově veřejných dopravních parků,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka s tím, že v nejbližší době je v plánu ve spolupráci s městem Ostravou nákup čtyřiceti nových vodíkových autobusů i to, že do roku 2028 by měla být veřejná doprava v kraji na vodíkové platformě.
V souvislosti se zapojením kraje do tzv. uhelné platformy připravilo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje se svými partnery seznam přibližně čtyřiceti projektů. „Jejich realizace v rámci programu RE:START by zásadním způsobem pomohla změnit celé hospodářství kraje, počínaje teplárenstvím a energetikou přes dopravu až po hutnictví,“ řekl prezident Sdružení Pavel Bartoš s tím, že takovou příležitost, která se už nebude opakovat, by měl kraj využít.
Konferenci TRANSPORT finančně podpořil ze svého rozpočtu Moravskoslezský kraj i další partneři.