Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Hit, nebo propadák? Mechanici z ProfiAuto Service hodnotí moderní bezpečnostní podpůrné systémy

Výrobci automobilů soutěží mezi sebou o řešení, která mají řidičům usnadnit život, zvýšit bezpečnost při řízení a přimět je ke koupi automobilů dané značky. Stále více populárních modelů je vybaveno systémy, které byly kdysi k dispozici pouze jako bonusová. Specialisté největší dílenské sítě ProfiAuto Service prozkoumali několik oblíbených řešení používaných v moderních automobilech a zhodnotili jejich užitečnost.

Vždy ve správné stopě – ESP

ESP (Electronic Stability Program) je elektronický stabilizační systém. Jeho hlavním předpokladem je udržovat správnou dráhu vozidla během rychlého únikového manévru. V praxi to znamená, že pokud senzory detekují okamžik, kdy se vůz pohybuje, systém sám brzdí jedno nebo více kol, aby udržel správnou trajektorii. Kromě toho může na základě údajů ze senzorů ESP při takovém manévrování snížit výkon motoru. Tohoto řešení využívají, mimo jiné, systémy ABS a ASR, ale také má své senzory pro odstředivé síly, otáčení vozidla kolem své osy a pro správný úhel řízení.

„ESP je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních systémů. Od roku 2014 proto musí být každé nově vyrobené auto vybaveno stabilizačním systémem. Systém není aktivován při každodenní jízdě, ale v případě spontánního manévru během obcházení překážky nebo při příliš rychlém vjezdu do strany - může pomoci vyhnout se nepříjemným situacím na silnici. Na základě údajů shromážděných ze senzorů systém analyzuje, jaký kurz bude řidič sledovat. Když je zjištěna odchylka, přivede auto na požadovanou stopu. Řidiči by si také měli pamatovat, že v automobilech v automobilech vybavených systémem ESP nesmějí přidávat plyn při skluzu,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto  v České republice a na Slovensku.

Na správné straně silnice – systémové varování před opuštěním jízdního pruhu

Stejně jako u ESP může mít toto řešení v závislosti na výrobci různé názvy (např. Lane Assist, AFIL), ale jeho fungování je podobné. Systém upozorní řidiče na neplánovanou změnu aktuálního jízdního pruhu. Systém funguje tak, že kamery sledují správný směr jízdy ve vztahu k pruhům na silnici. Pokud řidič vybočí z pruhu, aniž by nejprve aktivoval směrové světlo, palubní počítač vyšle varování ve formě zvuku, zprávy na obrazovce nebo v podobě vibrací volantu. Jedná se o řešení, které bylo používáno hlavně v limuzínách nebo luxusních vozech. Už nějakou dobu je lze najít stále častěji jako volitelné vybavení i u kompaktních městských automobilů.

„Samotná tato myšlenka není špatná a zvukový signál může řidiče chránit před nehodou, např. když usne za volantem. V běžném provozu může být jeho efektivní provoz znemožněn špatným dopravním značením. Jízdní pruhy na našich silnicích jsou velmi často staré a téměř neviditelné, a pokud přidáme četné opravy a dočasné jízdní pruhy, může se stát, že systém bude zcela zbytečný nebo dokonce bude otravovat řidiče neustálými upozorněními. Naštěstí jej lze přizpůsobit vašim vlastním potřebám nebo ho úplně deaktivovat,“ komentuje odborník ProfiAuto.

Co oči nevidí... O tom varuje vozidlo „ve slepém bodě“

Další senzor, stejně jako asistent zmíněný výše, pracuje na základě kamer nebo radarů monitorujících prostředí automobilu. V tomto případě jsou umístěny v zadních náraznících nebo v bočních zrcátcích a mají informovat řidiče, např. o jiném autě, které je v tzv. slepém bodě, tj. v neviditelné oblasti v zrcátku. Řešení bylo poprvé představeno společností Volvo, lídrem v technologiích, které zvyšují bezpečnost jízdy. Také několik dalších výrobců se rozhodlo pro tento systém, ale stále není plně rozšířený. Je to proto, že každý kamerový systém představuje dodatečné náklady, které řidiče často odrazují. Obvykle bývá součástí nabídky jako další možnost výbavy. Systém není nutný pro bezpečné 

cestování, ale výrazně usnadňuje předjížděcí manévr a pomáhá předcházet nebezpečným situacím. Experti ProfiAuto jej doporučují řidičům, kteří hodně cestují, zejména na dvouproudých silnicích.

Nejen pro vojáky nebo agenty – noční vidění v autě

Toto je jedno z těch řešení, které byly nejprve vyvinuty pro potřeby armády a až poté došlo na jejich každodenní použití. Výrobci automobilů se už téměř 20 let s lepšími nebo horšími výsledky snaží praktickým způsobem používat zařízení pro noční vidění. Prvním vozem, ve kterém se objevil systém nočního vidění, byl Cadillac DeVille z roku 2000. Postupem času se tento systém začal objevovat u automobilů značek jako Toyota, Lexus, Honda, Mercedes, Audi a BMW. Dnes je k mání jako doplňková výbava u prémiových aut a vozů střední třídy.

„Kamery se systémem nočního vidění umožňují řidiči vidět překážky ze vzdálenosti několika desítek nebo dokonce několika set metrů. To je zvláště užitečné mimo zastavěné oblasti, když je osvětlení minimální nebo žádné. Je však spojeno s dvěma problémy, které jsou zásadní. První je cena, protože takové řešení významně auto prodraží a ne každý řidič si může takový drahý doplněk do auta dovolit. Druhým problémem je koncentrace řidiče a bezpečnost související s pohledem na silnici. Chcete-li zobrazit obrázek z kamery pro noční vidění, musíte se podívat na obrazovku. I když to samé děláme s navigací nebo jinými systémy, je to bezpochyby další faktor, který narušuje soustředění řidiče na silnici,“ dodává Jindřich Krejčí.


Za volantem vždy pozorný a soustředěný 

I tento monitorovací systém únavy řidiče má různé názvy, v závislosti na svém výrobci (např. Driver Alert nebo Attention Assist). Funguje na základě průběžné analýzy stylu jízdy a chování při řízení, jako je udržování směru a plynulých pohybů řízení. Tato data jsou analyzována v reálném čase a pokud se projeví náznaky únavy řidiče, systém začne vysílat světelné a zvukové signály. Jedná se o řešení, které lze nalézt hlavně u prémiových značkových automobilů, ale výrobci se také snaží umístit je do automobilů střední třídy jako možnost dalšího vybavení. Systém rozhodně není jen drahou záležitostí a je zvláště užitečný pro řidiče, kteří jedou dlouhé noční trasy.

Závěrem

Některé systémy jsou funkčnější než jiné. ABS a EBD lze považovat za nezbytné. Naštěstí jsou obě již nějakou dobu standardním vybavením. Výběr ostatních by měl záviset na individuálních potřebách řidiče. Před nákupem stojí za zvážení, zda řešení bude fungovat v podmínkách, ve kterých cestujeme. Některé z nich budou povinnou výbavou za 2 roky, protože to vyžadují již přijatá nařízení EU.

O síti ProfiAuto: 

  • Značka sdružuje nezávislé autoservisy a prodejce náhradních dílů 
  • V České republice, na Slovensku a v Polsku je do sítě zapojeno více než 240 obchodů a velkoobchodů a přes 1 800 autoservisů
  • Na český a slovenský trh vstoupila značka v roce 2016 
  • Mezi aktivity značky patří mezinárodní motoristický veletrh ProfiAuto Show 
  • Řidiči mohou využít bezplatné servisní prohlídky na akcích PitStop


Městská policie v Havířově má nový moderní komisariát

Veškeré práce na rekonstrukci budovy v Kubelíkově ulici v Havířově jsou hotovy. Stavba prošla kolaudací a městská policie tak může spustit provoz nového komisariátu. Práce vyšly radnici na 44 milionů korun.

Středisko volného času Juventus hostilo nejlepší modeláře z celé ČR

Teď nás čeká malé ohlédnutí. Podíváme se na letošní 40. ročník soutěžní výstavy modelářů. Ukážeme vám do detailů nejpropracovanějších modely a podíváme se i na práci rozhodčích.

Radnice v rámci akce Brány památek dokořán ukázala svou historii i moderní prostory

Nový Jičín se připojil k výzvě Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska a v rámci akce Brány památek dokořán otevřel veřejnosti prostory radnice, které nejsou běžně přístupné. Akci využili k návštěvě úřední budovy i školní skupiny.

Masturbace online neměla šťastný konec. Vyděrači chtěli za nezveřejnění videa 150 tisíc kč

V posledních dnech policisté evidují případy vydírání prostřednictvím sociálních sítí. V Ostravě pachatelům naletěl muž středního věku, který poslechl údajnou krásnou blondýnu a natáčel se mobilem při masturbování. Byl pak velmi překvapen, když po něm chtěla 150 tisíc, jinak video zveřejní na internetu.

Děti vyrábějí loga a erby městské části Hrabůvka v rámci oslav 100 let Velké Ostravy

Historická loga, erby a dominanty jednotlivých obvodů Velké Ostravy. Ty vznikají v rámci akce „Loguj!“ ve výtvarných dílnách ostravských knihoven. Minulý týden patřil Hrabůvce.

Děti ve Vítkovicích si budou hrát na novém hygienickém písku

Písek v pískovištích může být zdrojem závažných onemocnění. Radnice v Ostravě-Vítkovicích proto každoročně písek obměňuje. Použitý písek nekončí na skládce, ale je dál využíván např. při opravě chodníků.

V životických sadech mají kvůli počasí obavy o úrodu jablek

22. dubna 2024 20:30 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

V roce 2018 sklidili v životických sadech rekordních 1 900 tun jablek. Letošní sklizeň může ohrozit počasí. Sady nyní nově vlastní město Havířov, které chce získat do vlastnictví pronajaté pozemky od zemědělského půdního fondu.

Ne nadarmo se zámku Nová Horka u Studénky přezdívá "malá Vídeň"

22. dubna 2024 17:45 | Studénka | Andrea Holeszová | Kam vyrazit

Od příchodu říšského hraběcího rodu Vetter von der Lilie do lůna úrodné krajiny podél Odry se z původně malé tvrze stává významné aristokratické sídlo, centrum hudební i výtvarné kultury.

Nemocnice Karviná-Ráj připravila pro páry čekající potomka předporodní pokoj v porodnici

22. dubna 2024 16:30 | Karviná | Monika Danková | Regionální zprávy POLAR

Nemocnice Karviná-Ráj investovala peníze do vybudování předporodního pokoje pro páry, které čekají na příchod svého potomka. Po celou dobu hospitalizace, v době porodu i po porodu, tak nemusí být partneři vůbec separováni.

Handicap centrum Škola života funguje ve Frýdku-Místku už 33 let

Handicap centrum Škola života letos oslaví své 33 narozeniny. Za tu dobu pomohlo už stovkám klientů s mentálním postižením. Stále s nimi pracuje a adaptuje je do společnosti. Od příštího roku se stacionář transformuje na centrum denních služeb.

Mistrovství ČR dětí a mládeže ve fitness sportu proběhlo v Bruntále

Po březnovém Mistrovství ČR v boxu přivítal Bruntál další prestižní podnik. Česká asociace naturální kulturistiky a fitness uspořádala pro kategorie dětí a mládeže do 18 let Mistrovství ČR ve fitness sportu. Fitness v poslední době pochází velkým rozvojem a stává se stále oblíbenějším.

Razovský pohár je nový sedmidílný přespolní běh u Slezské Harty, právě proběhlo jeho 2. kolo

Včera 15:32 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Ani téměř zimní počasí dubnového víkendu neodradilo sportovní nadšence od účasti na Razovském poháru. Místní Sokol Razová připravil atraktivní sedmidílný přespolní běh v terénech v okolí přehrady Slezská Harta. Na druhý pohárový závod a i ve sněhové vánici sjeli běžci nejen z okresu Bruntál.

Lidé mohou policistům pomoci při objasnění úmrtí 50letého muže v Ostravě

22. dubna 2024 16:04 | Celý MS kraj | Libor Běčák

S výzvou na veřejnost se obrátili ostravští policisté, kteří objasňují okolnosti úmrtí 50letého muže ve Vítkovicích.

V Bruntále otevřeli nové prostory pro pečovatelskou službu v adaptované vile

22. dubna 2024 9:58 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Bruntálský miniexpres

Bruntál adaptoval nové prostory pro pečovatelskou službu ve vilovém objektu v Domově pro seniory. Bývalá lékařská vila na zahradě domu po odchodu odborného lékaře zůstala bez využití. Plánované propojení s domovem pro seniory by bylo velmi nákladné. Domov proto nabídl prostory městu.

Správa silnic MSK používá nová služební vozidla na elektropohon

22. dubna 2024 9:46 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil | Dopravní revue

Správa silnic Moravskoslezského kraje udělala další krok ke snížení uhlíkové stopy. Do svého vozového parku získala pět nových elektromobilů. Jde o jednu z největších krajských organizací.

Nová cargolinka z mošnovského letiště do kazašské Almaty

22. dubna 2024 9:38 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil | Dopravní revue

Ostravské letiště rozšiřuje svou cargo dopravu zavedením nové pravidelné linky do kazašské Almaty. Od dubna ji provozuje společnost EGT Express s letadlem Boeing B767 1x týdně.