„V letních měsících prodej špekáčků narůstá až na trojnásobek běžné výroby, což jsou pro představu stovky kilogramů špekáčků týdně. O tom jak dominantní prodej špekáčků je, nejlépe vypovídá procentuální porovnání, kdy z celé široké nabídky grilovacích specialit prodej špekáčků tvoří více než 60 %. V případě staroměstské klobásy, která patří mezi naši druhou nejprodávanější grilovací uzeninu, je to pouhých 15 %,“ uvedl ředitel Beskydských uzenin Petr Chodura.
První letošní čísla společnosti Beskydské uzeniny pak ukazují, že špekáček, jehož historie se na českém území datuje do roku 1891, zůstane jedničkou i v grilovací sezoně 2014. Důvodů, proč je zrovna tato uzenina tolik oblíbená, je hned několik. „Pokud je špekáček poctivě udělaný, tj. obsahuje alespoň 50 % masa, nad ohněm nepraská, zůstává pružný, nevysuší se a zachovává si chuť po čerstvé uzenině,“ vyjmenoval hlavní přednosti špekáčku ředitel Beskydských uzenin.
V uzenářství Chodura sázejí na tradici a ve svých značkových prodejnách nabízejí špekáčky vyráběné podle původní rodinné receptury. Ačkoliv se Chodurovy špekáčky v minulosti prodávaly pod názvem havířská uzenka, bez ohledu na jméno stále platí, že mají vysoký podíl libového masa, které je použito bez jakýchkoliv náhražek. Jak už napovídá samotný název uzenářského výrobku, důležitý je rovněž obsah špeku, který u Chodurových špekáčků dosahuje 25 %. Jejich harmonická chuť je pak daná kombinací tradičního přírodního koření.
Špekáčky bodují u konzervativních zákazníků
Špekáčky nakupují spíše konzervativní zákazníci, kteří svůj výběr občas rozšíří o osvědčenou grilovací klobásu nebo maso. Vedle nich však existuje segment zákazníků, jenž rád experimentuje s netradičními chutěmi a novými druhy grilovacích výrobků. Právě tuto skupinu chce uzenářství Chodura oslovit svými novinkami. V grilovací sezoně 2014 proto společnost uvedla na trh Farmářskou grilovací klobásu s výraznou chutí masa pečeného na cibuli a česneku, která po ugrilování vynikne ještě více. „Farmářská grilovací klobása má vysoký obsah masa, což je pro zákazníky důležitý ukazatel. Nabídka je v dnešní době široká, což ztěžuje orientaci na trhu. U novinek se proto lidé často řídí pro ně srozumitelnými údaji, jako je právě obsah masa,“ vysvětlil Chodura.
Zatímco v případě uzenin mezi zákazníky vede špekáček, u masa takto jednoznačné preference neexistují. Češi mají v oblibě jak kuřecí, tak vepřové, záleží tedy na konkrétním člověku. „Rodiny s menšími dětmi grilují více kuřecího, je totiž měkčí než jiné druhy mas. Grilované kuřecí je nadto měkké, i když se připraví nesprávně, proto jej řada lidí upřednostňuje před vepřovým, kterému je potřeba více se věnovat,“ dodal Chodura. Bez ohledu na druh masa nicméně platí, že lidé dávají přednost tomu čerstvému, jež si sami naloží. O balené marinované výrobky je zájem menší.