Druhá etapa obchvatu Frýdku-Místku byla oficiálně dokončena. Postavila se zeď, která zpevňuje ujíždějící svah a slavnostně se otevřel plný profil obchvatu.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Dále zde bude probíhat geotechnický monitoring, budeme průběžně vyhodnocovat, zda se s tím svahem něco neděje. Ale jsme absolutně přesvědčeni o tom, že v tuto chvíli je stav zabezpečen na dlouhou dobu a prakticky na životnost celé stavby."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Otevření obchvatu, definitivní a v plném profilu, je velmi dobrá zpráva pro město Frýdek-Místek. A my už jsme si ověřili, co to znamená, když zmizí z centra města tranzit. Nyní přichází ta lepší fáze, kdy konečně dojde k opravám státních cest a mostů, které byly zatíženy tou nadměrnou tranzitní dopravou. A zároveň se definitivně otevírá cesta k tomu, abychom ten urbanistický zločin minulosti, kterým byl průtah městem, který proboural obě historická centra, zaslepil ulice, vytvořil přirozenou bariéru v tom městě. Tak, aby postupně byl vrácen do toho, aby plnil funkci běžné městské komunikace. Takže nyní už se zprovozní průjezdnost křižovatek, levé odbočení, postupně přibudou autobusové zálivy, úrovňové přechody. A dále budeme pracovat s tou komunikací tak, jak umožní ta situace dopravní."
Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Ten odklon toho tranzitu po tomto obchvatu je dost zásadní. Právě v tom, že z města vytěsníme nákladní dopravu a bude mířit směrem na Polsko nebo Slovensko. Obyvatelům Frýdku-Místku se ulehčí od náklaďáků a budou moci se vlastně pohybovat po centru bezpečně. A také musíme myslet na životní prostředí, kdy se zbavíme výfukových plynů."
Helena Pešatová (STAN), senátorka a starostka Frýdlantu nad Ostravicí: "Hlavně to ulehčí našim Beskydům, protože tam máme problémy hlavně v zimních měsících. A víme, že ten terén je tam horský, nerovný, takže i v létě bývají nehody. Ale ta zima je tragická. Takže základem je, aby veškerá tranzitní doprava směřovala po těchto nově otevřených komunikacích, za což jsme opravdu vděčni."
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Víc mě mrzí samotná rampa, napojení od Příbora, směrem defacto na Bělotín, která si myslím, že tomu provozu zde bude chybět. A my už se zabýváme v tuto chvíli tou případnou dostavbou této rampy. Protože si myslím, že pro to plnohodnotné fungování toho celého dopravního a dálničního skeletu zde v oblasti Frýdku-Místku ta rampa je potřeba."
Ředitelství silnic a dálnic se nyní chystá na měření hlučnosti, které by mělo proběhnout na podzim.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Naší povinností z hlediska legislativy je po spuštění provozu změřit hluk. V současné chvíli se zde po celém obchvatu jezdilo 80 kilometrů v hodině. A ještě na jednom jízdním pásu, které bychom v tuto chvíli naměřili, tak by nebyly relevantní. Z toho důvodu my čekáme na ten dnešní den, kdy se zprovozní dálnice nebo obchvat Frýdku-Místku v plnohodnotném profilu, bez jakýchkoliv omezení. Bude se jezdit už 130 kilometrů v hodině. A jakmile to klimatické podmínky a legislativa umožní, tak změříme hluk v okolí dálnice. Na základě výsledku právě tohoto měření budeme dál postupovat. Případně, že by došlo někde k porušení legislativy z hlediska hlukových limitů, tak samozřejmě budeme okamžitě připravovat příslušná protihluková opatření. Jak v podobě protihlukových stěn nebo případně nějaké individuální protihlukové opatření."
Obchvat Frýdku-Místku se stavěl od roku 2018, má 8,5 kilometru a celkové náklady už dosáhly 4 miliard korun. Z toho druhá etapa vyšla na 2,3 miliardy.