Na hluk z mostu přes řeku Morávku na obchvatu Frýdku-Místku si lidé v okolí stěžují u různých institucí dlouhodobě. Na riziko upozorňovali ještě před stavbou a nikdo je nebral vážně. Až 27 měsíců po zprůjezdnění jim dal, i na popud ombudsmana, Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) za pravdu.
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Nejhorší je to už dva roky v noci, protože to je impulsní zvuk. A při tom podle zdravotního ústavu se nedá dlouhodobě žít. Máme zdravotní problémy, nemůžeme spát. Já osobně mám ucpaná okna protihlukovými panely. Takže je problém i s větráním. Je to prostě hrozné."
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Došly stížnosti na ministerstvo zdravotnictví, potažmo na krajskou hygienickou stanici a posléze teda na DESÚ, Dopravní a energetický stavební úřad, který posléze rozhodl o tom, že by se mělo díky tomu impulsnímu hluku, to znamená hluku, který je z mostních závěrů a obtěžuje vlastně tím rázem to okolí, omezit rychlost."
Původně chtěl úřady omezit rychlost na 60 km/h, ale ŘSD nakonec vyjednalo kompromis v podobě 100 km/h a rozhodlo, že v místě nainstaluje úsekové měření rychlosti.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Systém bude od 1. dubna podléhat výběru pokut prostřednictvím administrativy Frýdku-Místku. Dočasný limit 100 km/h v pohlídá mobilní měřící systém v majetku ŘSD. Tudíž je jeho pořízení bezplatné. Termín trvání měření rychlosti pouze v tomto krátkém úseku dálnice D48 závisí na vývoji velmi sledované hlukové situace. Projevy dálničního provozu monitorujeme a vyhodnocujeme. Nicméně v současné chvíli nejsme schopni úplně přesně stanovat časový předpoklad nastavených opatření."
Petr Korč (Naše Město F-M), primátor Frýdku-Místku: "Město není iniciátorem ani jedné z těchto aktivit – to nám nepřísluší. Bohužel ale budeme muset být tím správním orgánem, který bude řešit případné pokuty, což nás velice administrativně zatíží. Naším cílem je, aby to měření bylo co nejkratší a aby se podařilo vyřešit situaci na mostě."
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Ta rychlost je klíčem snížení toho rázu. Zároveň teda doplňujeme betonová svodidla, která ochrání právě šíření toho hluku z toho mostního závěru. A plus teda děláme technická opatření, takzvanou pentovací zídku na samotném mostním závěru. Aby na těch mostních závěrech, de facto se ten hluk nešířil. Aby ty lamely o sebe nenarážely. Tady ta všechna opatření na základně rozhodnutí DESÚ provedeme do konce března letošního roku, ale zároveň samozřejmě připravujeme výměnu tohoto mostního závěru i teda i následně další protihlukovou stěnu."
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Já jsem žádné výrazné změny nezaznamenala. Teď třeba v noci se mi spalo dobře, protože foukal severní vítr. A tím pádem ty rázy nejdou téměř slyšet. Měření u mě probíhalo už třikrát. Ale ŘSD mi napsalo, že výsledky budou někdy kolem května."
I ŘSD má zájem, aby byla opatření na dálnici co nejkratší. Ale s dostavbou nové protihlukové stěny počítá do konce letošního roku. Do té doby bude pravděpodobně rychlost stále hlídat úsekový radar.