Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude modernější a ekologičtější. Město ve spolupráci s dopravcem obnovuje vozový park. Aktuálně je v chodu projekt na 14 nových autobusů.
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Z toho dva nové autobusy nízkopodlažní již jezdí. Jsou to bezemisní vozidla, která jsou poháněna bioCNG. Dalších 12 autobusů, čistě elektrických bude zařazeno ve druhé polovině letošního roku. Tato vozidla jsou z hlediska bezpečnosti vybavena kamerovým systémem, připojením na wifi a odbavováním QR kódem."
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "My jsme zhruba před rokem a půl začali s evropským projektem na pořízení bezemisních vozidel pro Frýdek-Místek. Uspěli jsme v rámci žádosti o dotaci. Získali jsme projekt na 12 elektrobusů pro město. Teď jsme ve fázi, kdy už máme vysoutěženou zakázku, máme podepsané smlouvy s výrobcem. A shodou okolností se jedná o výrobce, který už do Frýdku-Místku nějaké autobusy dodával. Zrovna stojíme před jedním z modelů. Nicméně elektrobusy budou v rámci boomu elektromobility vybaveny novými standardy. Budou mít výrazně větší kapacitu baterií. Tím pádem si slibujeme od těch vozidel v podstatě plnohodnotnou obnovu vozového parku za standardní naše plynové autobusy. Tak ten elektrobus by měl mít dojezd podobný. V rámci infrastruktury budeme v našich garážích vybudovávat noční vyrovnávací nabíjení kapacit baterií. A také rychlonabíjecí stanice, které nám umožní v průběhu dne dobíjet ty autobusy, které budou nejvíce využity. Aktuálně řešíme s městem vizuál těch vozidel. Jedná se o nějaký image manuál města, jak chce prezentovat autobusy obyvatelům města."
Nové elektrobusy by se v ulicích města mohly objevit už letos v létě.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Autobusy jsou v maximální možné výbavě. To znamená pro cestující bude zachován nejlepší možný komfort, jaký je. Kvalitní sedačky, nerezová madla, USB nabíjecí porty, wifi pro cestující, LED LCD panely pro zobrazování návazných spojů na přestupních uzlech. V rámci bezpečnosti budou autobusy vybaveny kamerovým systémem. Jak pro snímání okolí vozidla, tak interiéru."
Nová technologie je uzpůsobena tak, že všechna zařízení budou kompletně bezemisní, což doposud nebylo.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Typické je přídavné topení, které elektrobusy potřebují, tak nově bude řešeno tepelnými čerpadly. Fakt bude celý ten provoz na elektřinu a nebude vydávat autobus opravdu žádné emise. To je v podstatě i nová podmínka Evropské unie. Předchozí elektrobusy, u jednoho z nich stojíme, v době před pěti lety tyto technologie nebyly ještě tak vyvinuté a musely mít elektrobusy dodatečné dieslové topení. Čili ten autobus jezdil na elektřinu, ale zároveň vytápět diselovým topením."
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celkové náklady na pořízení 12 elektrobusů jsou 140 milionů korun, z toho 85 procent nákladů bude hrazeno z dotací, 15 procent uhradí dopravce."
Další novinou v MHD bude také instalace informačních panelů na zastávkách.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Máme i jiný projekt v rámci evropských dotací, takzvanou telematiku. Jedná se o chytré zastávky. Chytré v uvozovkách, protože ten projekt pracuje s tím, že ty zastávky samy komunikují s dispečinkem. Jsou napojeny neustále na informace ze všech vozidel ve městě. A na vybraných přestupních uzlech budou vybaveny zastávky velkými LED panely, které budou zobrazovat odjezdy klasicky nejbližších autobusů, ale online. To znamená včetně případného zpoždění."
Připravují se také takzvané E-paper jízdní řády, jako jsou už v Ostravě, které zobrazí na malé tabuli aktuální informace. Zároveň bude systém umět po stisknutí tlačítka vše hlasově přečíst.