Přes 70 procent pozemků potřebných pro stavbu obchvatu je vykoupeno, další se skupují, nebo vyvlastňují. Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy na sanaci skládky, zároveň je však stále u soudu žaloba ekologických aktivistů a plánuje se také rozšíření chráněného území Natura 2000, což by podle radních mohlo zkomplikovat celou výstavbu.
Nadměrný hluk, špatné ovzduší, zápach a zničené silnice nákladní dopravou. I minimální zásah do vozovky způsobí kolony aut. Obyvatelé i řidiči si neustále dokola kladou otázky. Bude obchvat? Nebo nebude?
Anketa, řidiči FM: 1. "Já věřím, že se to nakonec podaří." 2. "Mělo to být už dávno." 3. "Určitě věřím, že se obchvat vybuduje a zvítězí moudrost."
S jižní variantou obchvatu se počítá už od roku 1996. Proti výstavbě jsou celou dobu ekologičtí aktivisté ze sdružení Beskydčan. Proti nim zase například loni v srpnu protestovali frýdeckomístečtí radní. Souběžně s řešením protestů se ale vykupují, nebo vyvlastňují pozemky, stále probíhají soudní spory, z nichž poslední nahrál ekologickým aktivistům.
Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozsudek městského soudu v Praze zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí k výjimce při stavbě obchvatu z Natury 2000. Nicméně to nemá vliv na další výstavbu obchvatu, protože územní rozhodnutí je v právní moci. Ministerstvo životního prostředí pouze vymění tento jeden podklad."
"Překvapení" si pro realizátory výstavby obchvatu připravilo i Ministerstvo životního prostředí. Chráněné území zařazené do soustavy Natura 2000 chce rozšířit, a to v evropsky významné lokalitě řeky Ostravice.
Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozšíření území Natura 2000 by mohlo kolidovat s případnou výstavbou obchvatu. A mohl by to být problém."
Jarmila Krebsová, tiskové oddělení Ministerstva životního prostředí: "Řeka Ostravice je v takové podobě, že je možné nekonfliktním způsobem provést přemostění. A tím pádem by se mohlo pokračovat ve výstavbě."
A jaké jsou kroky kupředu k realizaci plánované výstavby? Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy. Místecká skládka, nebo také Skatulův hliník, se bude sanovat. Stará ekologická zátěž by se měla začít likvidovat v polovině tohoto roku.
Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Tyto práce by měly trvat zhruba 17 měsíců. A nemělo by dojít ke zpoždění výstavby obchvatu."
Lubomír Hýbl, ředitel ŘSD Ostrava: "Lehčí část majetko-právní přípravy je zá námi. Určitě i na této stavbě budou vyvlastňovací řízení."
A kudy obchvat povede? Frýdeckomístecké Lysůvky, pod přehradou Olešná, směr Místek-Bahno. Tady je také skládka, která se má sanovat. Z Místku by pak řidiči jezdili na Staré Město. Katastrálně bude zasažena i Dobrá a Kunčičky u Bašky. V Panských Nových Dvorech by se obchvat měl napojit na stávající dálnici do Českého Těšína.
V této frýdeckomístecké části bydlí i pan Brix. V domě žije od roku 2002. O tři roky později zjistil, že by měl nedaleko jeho domu vést obchvat. Vladimír Brix, obyvatel Panských Nových Dvorů: "Padesát metrů za naším pozemkem. Nejlepší varianta by byl tunel."
Ekologové bojují za severní variantu obchvatu nebo, stejně jako pan Brix, podporují variantu tunelu. Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Začít úplně od začátku se defacto nedá. Protože jižní varianta je schválená. Je v územním plánu i vyššího územního celku Beskydy."
A je to právě Natura 2000, která je důvodem žalob sdružení Beskydčan. Ekologickému aktivistovi jsme bez ohlášení zavolali. A zeptali se, za jakou oblast vlastně sdružení celé roky bojuje. Leo Košťál, sdružení Beskydčan: "Kdybych to měl tahle narychlo. Bez toho že mám k dispozici podklady, tak je to otázka nivy Morávky. Je to i otázka města jako takového, kdy lidé využívají toto území ke své rekraci."
Například evropsky významná lokalita řeky Ostravice vůbec nezazněla. Radní věří, že 60titisícovému městu uleví už v roce 2012. Veškeré náklady spojené s výstavbou obchvatu mají přesáhnout čtyři miliardy korun.