Základní školy mají dobře vybavené jazykové, nebo počítačové učebny. Jen málokterá má ale vlastní díly, kde by se žáci mohli učit i řemeslům. Děti tak nemají šanci si před vstupem na střední školu vyzkoušet, zda by je třeba bavilo být tesařem nebo obkladačem. V loňském roce proto vzniklo propojení mezi Střední školou technických oborů v Havířově a Základní školou Moravskou. Žáci osmých tříd docházeli do dílen na praxi.
“Já si myslím, jak jsem se informovala u žáků a rodičů, tak to mělo velký ohlas. Kdyby se v tom pokračovalo, byla bych velice ráda. Žáci to vnímali jinak, že nejsou pořád jen ve škole. Seznámili se s učilištěm, s dílnami,” řekla ředitelka ZŠ Moravská Eliška Tomíčková.
Střední škola vyhodnotila projekt také jako úspěšný, nicméně v letošním roce se zaměřila na jinou propagaci tak, aby se s řemesly seznámilo více škol.
"Výstup je takový, že ano, odezva byla kladná. Řemeslo vyvážíme i na vzdálenější školy, které nemohou přijet do Havířova. Samozřejmě pro havířovské školy máme připraveny projekty. A to v rámci krajských i městských projektů,” vysvětlil ředitel SŠ technických oborů Lidická Jaroslav Knopp.
Pilotní projekt vznikl i za podpory Krajské hospodářské komory.
"Věřím, že se to dostalo minimálně do povědomí žáků, kamarádů a přímo rodičů žáků, kteří se zúčastňují této odborné výuky. Je to sice kapka v moři, ale nějakým způsobem to dává podnět, že se tímto dá rozšiřovat výchova dětí v technickém vzdělávání,” řekl místopředseda představenstva Krajské hospodářské komory MSK René Kolek.
Teď bude záležet na tom, zda si nynější deváťáci vyberou na jaře školu, která by se právě zaměřovala na řemesla.