Autobusový přepravce ČSAD uzavřel s městem smlouvu na dalších deset let. Součástí je i závazek, že společnost bude obměňovat vozový park. Nyní nově v Havířově jezdí 15 zcela nových autobusů, které byly vyrobeny v Turecku. Do provozu ale hned nešly.
Jakub Vyvial, ředitel pro osobní dopravu 3ČSAD: "Ty nové autobusy musíme ještě technologicky připravit na ten konkrétní terén. Havířov je poměrně kopcovitý. Linky, které obsluhujeme, tak jsou půl trasy pořád v kopci, tak musíme upravovat diagnostiku převodovek tak, aby ten autobus byl co nejpohodlnější pro cestující, zároveň efektivně využíval svého výkonu a měl super spotřebu. To jsou věci, které my na každém autobusu před uvedením do provozu děláme a potom metodou pokus omyl po měsících ta data vyhodnocujeme a pokud ty datové převodovky jsou upraveny tak, že ještě nejsme spokojeni, tak autobusy stahujeme a s výrobcem převodovky programujeme dál, až najdeme optimální systém pro dané město.”
S novým autobusem jezdí pan Josef Urgacz, který cestující vozí už 17 let.
Josef Urgacz, řidič autobusu: "Je to modernější a jezdí se s tím pohodlněji a bezpečněji než s tím starým. Tlumí to nerovnosti na vozovce a je to hodně živější, protože to je nové. Tento jsem dostal po devíti letech nový a je to o hodně lepší.”
Přepravci se daří na nové autobusy získávat dotace.
Jakub Vyvial, ředitel pro osobní dopravu 3ČSAD: "Ten tendr s městem je nastaven tak, že my tu dotaci, kterou získáme na autobusy z EU, tak o to níž nám pak město hradí prokazatelnou ztrátu za dopravu. Čili my jsme dotaci jako takovou získali pro město. Jedná se skoro o 70 milionů korun, které město uspoří během toho tendru. Budeme se takto snažit i do budoucna, pokud budou vypsané nějaké lokální zdroje na dotační projekty na autobusy, tak bychom toho rádi využili, protož s tím máme dlouholetou zkušenost a víme, že v rámci nějakého dlouhodobé udržitelnosti městského provozu, je to důležité, a proto si město potom může dovolit ten komfort veřejné dopravy, jaký má. Doprava v Havířově je třikrát větší než ve městě Karviná. Ten provoz havířovský je opravdu obrovský a zároveň tomu odpovídá i počet cestujících. Ročně přepravíme v Havířově kolem osmi milionů cestujících na všech městských linkách.”
V následujících letech chce společnost zakoupit až dalších třicet nových autobusů.