Cesta od semínka k chutnému plodu není jednoduchá ani bezpracná. To dobře vědí žáci z Montessori základní školy Úsměv v Havířově. Součástí výuky totiž pravidelně navštěvují už čtvrtým rokem školní farmu, kde se starají nejen o svá políčka, ale i zvířata.
Jiří Holub, učitel Montessori ZŠ Úsměv, majitel farmy: “Na školním pozemku měli jen malý záhon a není to skutečné. Proto jsme poskytli prostor tady na farmě, protože místa je tady dost a chceme, aby se děti naučily i neoblíbenou činnost, ne vždy jsou nadšení z té práce, ale vidí, že vypěstovat něco, dosáhnout nějakého výsledku, stojí nějaké úsilí. Ne vždy se všechno podaří, zažívají i neúspěchy. Například slimáci sežerou část úrody a tady to řešíme tím způsobem, že toho zasadíme víc. Nemá cenu bojovat proti přírodě. Pak pěstujeme rostliny, které děti stihnou vypěstovat do prázdnin. Saláty, ředkvičky, dělají si ředkvičkové saláty a podobně.”
Žáci pracují ve skupinkách a musí si sami rozdělit úkoly.
Jana Dostálová, garant třetího trojročí Montessori ZŠ Úsměv: “Učí se pracovat, učí se plánovat práci, učí se spolupracovat v té skupině, takže to není jen o tom, že by něco pěstovali, ale jsou tam ji jiné věci, které sledujeme a chceme dosáhnout. Zároveň se dneska tady odehrává taková návštěva studentů z Ostravské univerzity, kteří se přišli podívat, jak to na farmě funguje.”
Bohdana Richterová, vedoucí katedry sociální pedagogiky Ostravské univerzity: “Jsou to studenti speciální pedagogiky bakalářské. Jsou to budoucí vychovatelé, družináři, v dětských domovech, výchovných ústavech, a to nové téma, které mají v předmětu speciální pedagogika rozšiřující je práce s enviromentálním prostředím a udržitelným rozvojem, a to úplně vybídlo ke spolupráci se ZŠ Montessori s jedním dnem na farmě, kde budou společně s žáky pracovat. Je to skvělá příležitost. Kdyby mohla mít každá základní škola svoji farmu, tak by to byla velká příležitost pro děti. Nesedět jen v lavicích.”
anketa, žákyně: “Určitě mi to dává to, že tady můžu být se zvířaty a mohu tady pěstovat. Určitě mi to dalo hodně. Když nám něco nevyjde s pěstováním, jak to spravit, jak tu půdu obnovit a tak a máme kousek zahradu a i tam jsem se začala zapojovat.”
Na podzim plody úrody, ať už brambory, červenou řepu, dýně, nebo cibuli žáci nabízí rodičům na školním jarmarku.