Zaměstnanci se nechtějí smířit s tím, že by se měli mít díky zdanění benefitů ještě hůře, než se mají.
Ján Hlobík, předseda odborového svazu ČSAD Havířov: „Jsme nejvíce postihovaní jako řidiči, máme nejvíce povinností a nejnižší mzdy a ještě nám mají vzít benefity. To není jenom volná jízdenka, to máte dětské rekreace, závodní stravování, atd. Je toho nespočet."
Pokud řidič autobusu nedělá přesčasy, vydělá si zhruba pouhých 13 tisíc korun čistého, z čehož se dá jen těžce uživit rodinu. Své o tom ví i Rostislav Kula, který toto povolání vykonává 8 let a stávku by rozhodně podpořil.
Rostislav Kula, řidič: „Přesčasy je třeba dělat, abychom měli alespoň těch 16-17 tisíc čistého. Na úkor toho nejsem doma a jsem stále v práci."
Co by to pro vás znamenalo, kdyby vám vzali ještě benefity?
Rostislav Kula, řidič: „V podstatě bychom museli ještě platit za jízdné, na které máme slevu. To je pro nás nevýhodné, když má člověk rodinu a musí platit za děti, za všechno. Je to velká zátěž."
Stejného názoru jsou i ostatní řidiči.
Anketa, řidiči: 1. „Já osobně si myslím, že by se s touto situací mělo něco dělat. Ty platy, to by se mělo nějakým způsobem řešit. Nevím, jestli stávka je správným rozhodnutím, ale každopádně jsem pro to, aby se s tou situací něco dělalo." 2. „Musí se dát prostor vládě, aby se mohlo dojednat, vyřešit. Pokud se nic nevyřeší a budou to odbory organizovat, jsem pro stávku."
A jak na celou situaci reagují cestující?
Anketa, cestující: 1. „Nemají nárok buzerovat lidi jenom kvůli tomu, aby měla babička jízdenku zadarmo. Protože každý druhý normální člověk, ať je v jakémkoliv jiném zaměstnání, na to nárok nemá." 2. „Nevím, jaké jsou jejich pracovní podmínky, platy. Ale, kdybychom měli všichni stávkovat, tak nevim." 3. „Těžko říct, jak bych se k tomu postavila, kdybych pracovala v ČSAD."
Nyní o novele zákona, který ruší danění zaměstnaneckých bnefitů v rámci novely zákona o DPH, bude jednat Senát.