Společnost Diamo postoupila v likvidaci vlastního černouhelného dolu. V úterý 18. listopadu začal zásyp jedné ze tří důlních jam, která byla v hloubce mínus pět metrů pod terénem.
Zdeněk Hrůzek, náměstek ředitele pro útlum a důl, společnost Diamo: "Kolem poledne začal vlastní zásyp zpevněným materiálem. Hloubka jámy je vyhloubená na kótu mínus 1005 metrů pod terénem. My se s tím zpevněným zásypem potřebujeme dostat na kótu mínus 324 metrů. Ten objem, který jsme k tomu potřebovali, tady na vozit a zasypat, obnáší zhruba necelých 50 000 kubíků, což je zhruba sto tisíc tun."
Jáma se zasypává hlušinou, která byla v minulosti vytěžená. Do dolu se tedy vrací to, co z něj vzešlo. Nad hlušinou bude poté následovat dvoumetrová štěrková vrstva a na ní se pak klade 32 metrů zpevněného zásypu nového materiálu, kterým je beton.
Zdeněk Hrůzek, náměstek ředitele pro útlum a důl, společnost Diamo: "Kolem poloviny příštího roku podle současného harmonogramu by mělo dojít k odstřelu skipové věže. To uvidíme, jak se nám bude dařit, jestli seženeme. V současné době bylo zahájeno výběrové řízení. Po odklizení sutin se dokončí vlastní likvidace jámy stavbou betonového ohnivého povrchu a jeho oplocením bude ukončena likvidace této jámy."
Práce na zasypání všech tří jam bývalého dolu ČSA a nynějšího Dolu Karviná potrvají až do roku 2028.
Další jámy budou likvidovány postupně.
Zdeněk Hrůzek, náměstek ředitele pro útlum a důl, společnost Diamo: "Co se týká té poslední jámy Jan, tak ta bude likvidována trošičku jiným způsobem. Z ní uděláme plynovou jámu, to znamená, pod ní vznikne zásobník plynu, který budeme v budoucnu těžit, nebo počítáme s tím, že ho v budoucnu budeme těžit. Ten plyn, to znamená, ta jáma, se likviduje trošičku jiným způsobem. Diamo jako takové umí v současné době shazovat a následně těžit ten plyn a předává ho do sítě, kterou vlastní Green Gas. To znamená, Green Gas už s tím plynem bude potom obchodovat a samozřejmě posílat dál do sítě."
Degazace je současný pojem pro těžbu, která v podstatě probíhá stále, jen na jiné bázi. Čistě formální záležitostí se těžba stane v roce 2028, kdy již degazace nebude zapotřebí.