Na konci března roku 2016 vyjel z podzemí Dolu 9. květen symbolický poslední vozík s černým uhlím. Těžba na této stonavské šachtě skončila.
anketa, bývalí horníci (archiv 2016): „Je to zvláštní pocit. Byl jsem u toho, když vyjel první vozík a teď jsem i u toho posledního.“ „Je to taková nostalgická vzpomínka. Tady jsme fárali dolů.“ „Vzal jsem s sebou vnuka, aby viděl, kde jeho děda 30 let pracoval.“ „Mrzí mě, že to už všechno skončilo.“
Po ukončení těžby začala společnost OKD z technickou likvidací. Postupně byly strženy těžní věže a šachtu v nejbližších dnech čeká definitivní uzavření.
Naďa Chattová, mluvčí OKD: “Probíhají poslední práce v areálu lokality 9. květen, kdy bude položená poslední betonová vrstva, která jámu definitivně uzavře.”
David Hájek, ředitel provozu OKD: “Těžba na Dole 9. květen byla ukončena v roce 2016, protože tam byly vydobyty všechny zásoby určené k vytěžení. 56 let těžby, 73 milionů tun uhlí, 608 kilometrů vyražených chodeb. První těžba byla ještě bez úpravny, v roce 1964 byla zprovozněna úpravna na 9. květnu a postupně tam pracovalo čím dál víc lidí. V 80. letech až 2,5 tisíce lidí a těžby se špičkově v tomto období pohybovaly kolem dvou milionů tun ročně.”
Těžní jamy byly postupně zasypány. Vede z nich jen potrubí, kterým je čerpán metan k energetickému využití.
David Hájek, ředitel provozu OKD: “Právě od toho roku 2016 až do dneška byla prováděna takzvaná technická likvidace dolu, kdy byly postupně uzavírání okruhy v podzemí, důlní chodby a nakonec likvidována svislá důlní díla, což znamená jámy. Co se týká budoucnosti areálu Dolu 9. květen, tak určitě tam bude probíhat těžba plynu metanu, protože jedna z jam je zlikvidovaná takovým způsobem, aby sloužila jako jáma plynová, která tu těžbu umožňuje. A co se týká zbytku, tak je možné tam provozovat nějakou průmyslovou zónu výroby, ale to je ještě všechno otázka budoucnosti.”