Děti co myslíte? Co je důležité na knížce? Jak poznáme, jaká to je knížka?
Stonavští školáci jsou v rámci knihovnických lekcí pravidelnými návštěvníky stonavské knihovny. Současná situace to ale nedovoluje. Stonavští knihovníci to ale vyřešili. Knihovnickou lekci uspořádali ve třídě prvňáčků.
Tomáš Michałek, knihovník: „Snažili jsme se ukázat prvňáčkům jak vypadá kniha, co na té knize najdou, co tam je zajímavého a vůbec, co je knihovna a co v ní mohou najít.“
Na knížkách, převážně nahoře se píše autor. Autor je ten, kdo napsal tu knížku.
Pro stonavské prvňáčky není knihovna až tak neznámým zařízením. Už v mateřské škole ji několikrát navštívili.
anketa, stonavští prvňáčci: „Jak jsem byl ještě ve školce, tak jsem byl v knihovně.“ „Když se přihlásíš, tak si můžeš vyppůjčit nějakou knížku.“ „Mám rád lego knížky.“ „ Mě se tam líbily autíčkové knížky, letadlové knížky a pak ještě vlakové knížky.“ „Já mám ráda knížky o zvířátkách.“
Zatímco si v mateřské škole děti vybírali hlavně obrázkové knížky, teď si už mohou vybrat knížky s texty i přesto, že část výuky v průběhu školního roku absolvovali distanční formou.
Hana Hanzalová, učitelka 1. třídy: „Četlo se méně, teď doháníme. Odpoledne mají děti čtenářské dílny, abychom četli intenzivněji a více než je vyučovací prostor na výuku čtení. Takže dvakrát týdně se sejdeme odpoledne a pracujeme se slabikářem. Musím ale říct, že všichni se naučili číst, všem strašně fandím, abychom toho zvládli co nejvíce do druhé třídy.“
Během knihovnické lekce se prvnáčci mimo jiné dozvěděli, že o prázdninách bude stonavská knihovna otevřena. Stačí přijít s rodiči, zaregistrovat se a knížky si půjčit. Těšit se mohou noví čtenáři také na slavnostní pasování.
Danuta Sobociková, vedoucí stonavské knihovny: „O prázdninách si může každý přijít s rodičem do knihovny a přihlásit se. Pak to pasování bývá obvykle v týdnu knihoven v říjnu.“
S výběrem knížek dětem knihovníci vždy rádi pomohou.
Tomáš Michałek, knihovník: „Když neví konkrétně knížku, kterou chce, tak se ho zeptám, co má rád, jaký je jeho zájem, na co se dívá v televizi a snažíme se najít knížku, která se bude dítěti líbit. Mužeme vybírat i podle ilustrátora. Třeba se jim líbí nějaké obrázky v knížce, tak vybíráme podle ilustrátora.“