Žáci základní školy ve Stonavě úspěšně absolvovali plavecký výcvik, který je nedílnou součástí jejich školní docházky. Ve Stonavě se děti seznamují s plaváním už od mateřské školy, a tak někteří školáci na výcvik přicházeli s již získanými základy. Podle lektorky Edity Kukuczové je právě tento raný kontakt s vodou výhodou.
Edita Kukuczová, lektorka plavání: „Ano, určitě tam jde vidět rozdíl. V té mateřské škole se vlastně učí děti různým polohám, jak na bříšku, tak na zádech. A na té základní škole se učí hlavně plavecké styly. Ten první je znak, ten druhý je kraul a ten třetí je prsa.“
Školáci byli v rámci plaveckého výcviku rozděleni do tří skupin podle úrovně dovedností.
Edita Kukuczová, lektorka plavání: „My máme tři skupiny, my máme vlastně jedničku, dvojku, trojku. Jednička je u nás nejlepší, dvojka je střední a ta třetí, to už jsou takové slabší děti, které se bohužel bojí vody. Oni se to nemůžou, tak oni se prostě bojí vody a my je učíme, aby se té vody nebály, aby byly úplně v pohodě a na tom základě potom se odrazí ten výkon.“
Instruktoři ale upozorňují, že školní výuka plavání by neměla být jedinou možností, kdy se děti s vodou seznamují. Je důležité, aby se do procesu zapojili také rodiče.
Edita Kukuczová, lektorka plavání: „Rodiče by se neměli spoléhat na to, že si řeknou v duchu, to se naučíš až ve škole. To tak prostě není. Ti rodiče se musí do toho zapojovat, aby se to dítě naučilo nějaký plavecký styl, tak musí mít nějaký základ. A to jsou právě ty základy od rodičů. Že se umí položit na bříšku ve vodě nebo na zádech, to jsou základní věci, které by to dítě, jak nastoupí k nám do plavecké školy, aby umělo.“
anketa, stonavští školáci: „Bylo to tady dobré a naučili jsme se plavat a nové věci.“ „Já jsem si plavat hodně kraula.“ „Já jsem si nejvíce zdokonalila plavání na zádech.“ „Naučili jsme se kraul a znak.“ „Bylo to dobré a naučili jsme se kraul.“ „Naučil jsem se znak.“ „Já jsem se naučila žabku, to jsou prsa.“ „Byla to tu fajn a dostali jsme vysvědčení.“ „Úplně super, naučili jsme strašně moc věcí.“
Závěrečným momentem celého výcviku bylo předání „mokrých vysvědčení“, která dětem přinesla nejen ocenění jejich snahy, ale také přehled o tom, co už zvládají a kde mají ještě prostor ke zlepšení.