Stonavská základní škola má jednu velkou výhodu – přímo v jejích prostorách se nachází obecní knihovna. Díky tomu ji mohou žáci pravidelně navštěvovat i v rámci školní výuky. Knihovna pro ně navíc pořádá i nejrůznější akce, jako jsou besedy se spisovateli nebo u dětí velmi oblíbenou Noc s Andersenem.
Kateřina Atanasovská, učitelka ZŠ Stonava: „My s dětmi chodíme, navštěvujeme místní knihovnu, děti si půjčují knížky a mají zavedený čtenářský deník, ve kterém mi o knížku popíšou, nakreslí mi obrázek a zhodnotí, jestli se jim líbila a proč se jim líbila.“
anketa, stonavští školáci: „Já chodím do knihovny každý měsíc se školou.“ „Chodím nejenom se školou, ale i nikdy sama.“ „Já se nejvíce půjčuju knížky o zvířatech.“ „Já si většinou půjčuju dobrodružné knížky.“
V době, kdy děti tráví hodiny u obrazovek, sledují videa, hrají hry a komunikují přes sociální sítě, se může kniha zdát jako přežitek. Jenže právě ona je často vstupní bránou do světa fantazie, hlubšího soustředění a přirozeného rozvoje jazyka.
Mariola Mikula, učitelka PZŠ Český Těšín: „Pokud rodiče dětem čtou a ve školkách se čte a ve školách mají děti tu příležitost si s tou knihou hrát, mít ji v hodinách, chodit do knihovny, tak je to skvělý způsob, jak předcházet té závislosti na digitálních technologiích.“
Na význam čtení upozorňuje i projekt Celé Česko čte dětem, který dlouhodobě podporuje společné čtení a budování vztahu ke knihám už od raného věku.