V jeho případě nejde jen o sčítání, odečítání, dělení či násobení. Na to dnes stačí kalkulačka. Zdenko totiž aritmetiku doslova cítí a jde k ní cestami, kterými ještě nikdo nešel. Například při sčítání čísel od jedné do sta se používá takzvaný Gaussův postup. Zdenko to ale vzal po svém.
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "Ten Zdenko měl nápad, jaký jsem dosud neviděl. Byl sice pracnější než vymyslel Gauss, ale byl originální."
Zdenko Hájnik, žák ZŠ Stonava: "Já jsem spočítal 10 až sto a potom 10xjedna až 10x9 a celé jsem to sečetl."
Škola ho tedy letos vyslala do mezinárodní matematické soutěže Klokan. Maximální počet dosažitelných bodů je 120. Zdenko jich posbíral 90 a v kategorii Benjamín se umístil na druhém místě, hned za orlovským gymnazistou.
Zdenko Hájnik, žák ZŠ Stonava: "Nebylo to těžké, ale byly tam otázky, které jsme ještě ve škole nebrali."
Učitelé se starají, aby Zdeňk ův talent neležel ladem. I když je to mnohem náročnější, než výuka běžně nadaných dětí.
Jana Haroková, třídní učitelka: "Takže chystám 2 přípravy do jedné hodiny - jedny pro ostatní děti a jednu pro Zdenka."
Zdenko sám si ale nijak výjimečný nepřipadá a nepřipadá tak ani dětem ve třídě.
Jana Haroková, třídní učitelka: "Berou ho jako normálního spolužáka. Zdenko zase neví, co vědí ostatní, takže i on potřebuje pomoc."
Zdenko Hájnik, žák ZŠ Stonava: "Dějepis mi jde a co mi nejde...no, přírodopis."
A také válčí kupodivu i se součástí matematiky - s geometrií.
Zdenko Hájnik, žák ZŠ Stonava: "Mě nebaví rýsovat hlavně."
Zdeněk Lusk, ředitel ZŠ Stonava: "Jim se rodí v hlavě nápady originální, nicméně mohou mít z matematiky třeba dvojku. Einstein taky ve škole propadal, ale platí přísloví, že orel někdy létá nízko jako slepice, ale slepice nikdy nevzlétne jako orel. A to je přesně jeho případ."
O vědecké dráze ale Zdenko navzdory svému výjimečnému nadání zatím nepřemýšlí.