Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Lanová dráha na Pustevny oslavila 80 let provozu

Oblíbená lanová dráha z Trojanovic na Pustevny letos slaví 80 let provozu. Pamětníci si ještě vzpomínají na jednosedačkovou lanovku. Nyní se jezdí na dvojsedačkách a v budoucnu by měla být postavena moderní kabinková lanovka.

Dita Korčák Hrtusová, mluvčí společnosti Pustevny: “Hlavní část oslav výročí lanovky se konala v minulých dnech. Zahájili jsme oslavy zlevněným jízdným za 80 korun pro návštěvníky. O víkendu proběhla velká oslava se spoustou aktivit pro děti, zábavou a soutěžemi a krájením dortu."

Lanová dráha má za sebou poměrně bohatou historii.

Dita Korčák Hrtusová, mluvčí společnosti Pustevny: “Poprvé se lanovka rozjela 3. března 1940. Od té doby proběhly změny na lanovce. Byla několikrát rekonstruována a ta úplně první lanovka, která byla historicky první na světě, vznikla v roce 1940. Bylo to z nápadu kanadských dřevorubců, kteří právě už přemýšleli o upevnění sedaček na lana, kterými sváželi dřevo. Nápad však ale nerealizovali. Poprvé tak byl tento nápad realizován u nás v Beskydech."

Možnost vyvézt se na jednu z nejnavštěvovanějších lokalit Beskyd oceňují především rodiny s dětmi a starší lidé.

Dita Korčák Hrtusová, mluvčí společnosti Pustevny:“Lanovka byla postavena především pro podporu turismu v Beskydech a také lyžování. Zajímavostí je, že se lanovka nejmenovala lanovkou, ale byl to lyžařský a turistický výtah. Stavba lanovky původně stála 350 tisíc korun a cena jízdenky byla 3 koruny. Při této ceně se okamžitě stala lanovka ziskovou a hned v prvním měsíci přepravila 3 tisíce osob."

Původní jednosedačková lanovka byla rekonstruována v roce 1956, kdy byla navýšena kapacita a rychlost jízdy. Další rekonstrukce potom proběhla v letech 1982 až 1986, kdy byla postavena úplně nová lanovka v současné podobě. Je delší a díky dvojsedačkám má i dvojnásobně vyšší kapacitu. Za hodinu přepraví okolo 800 osob. Už teď se chystá další zásadní modernizace.

Petr Chrostek, vedoucí lanové dráhy: “Stávající lanovka už je přece jenom 33 let stará. I když je dobrá a vyhovuje technickým předpisům, zasloužila by si výměnu. Ta nová by měla být kabinková, čili komfortnější, rychlejší, dá se říci i bezpečnější, protože jsou tam další prvky. Ta nová lanovka bude drahá. My jsme tři roky vyřizovali stavební povolení, které už máme. Bylo to složité a nyní bychom potřebovali nějakou finanční pomoc, a ta je přislíbená z Moravskoslezského kraje. Jak jsem řekl, ta lanovka bude za 150 milionů a bude vlastně nejmodernější na celém světě."

Kabinky nové lanovky se budou vznášet mnohem výše. Bude mít větší kapacitu, čímž zvládne větší zájem turistů, kteří nyní musejí čekat v dlouhých frontách.

Petr Chrostek, vedoucí lanové dráhy: “Stávající lanovka kopíruje terén a má 18 sloupů. Ta nová bude mít pouze 8 sloupů. Půjde ve stávajícím profilu trati a vlastně v nejvyšším místě nad potůčkem bude mít 70 metrů výšky, což je poměrně hodně. Možná, že se chystá i překvapení. Do některých kabinek by se mohlo dát místo podlahy sklo, aby ti cestující měli ten zážitek umocněn. Dole ta kabinka pojede pomaličku, čili nastupování bude daleko pohodlnější a bezpečnější. Budeme moci vozit invalidy, staré lidi, děti. Prostě všechno by mělo být lepší."



Nahlásit chybu

Nejčtenější zprávy

PR články

Více PR článků