V Moravskoslezském kraji už jezdí autobusy na CNG. Ty produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. Vedení kraje jde proto moderním technologiím a lepšímu životnímu prostředí vstříc a chce pořídit i autobusy na vodík. Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Dnes jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení."
Autobusy by měly jezdit na Karvinsku. Hodnota veřejné zakázky je 1,039 miliardy korun. Bude však ponížena o dopravcem vybrané jízdné a o dotaci poskytnutou z evropských peněz na nákup vodíkových autobusů.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: "Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů z Dotačního programu IROP 2021-2027 prostřednictvím ITI Ostravské aglomerace a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Požadujeme také nízkopodlažní vozidla s klimatizací a Wi-Fi."
Jakub Unucka, náměstek hejtmana MSK pro průmysl, energetiku a chytrý region: "Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly."
Nabídky na desetiletý provoz deseti autobusů na vodík mohou zájemci podávat do 15. října. Do roku 2023 by chtěla mít 10 autobusů na vodík také Ostrava.