Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík

Ostrava-město |

Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Nahlásit chybu


K tématu

Nápor návštěvníků v Zoo Ostrava způsobuje dopravní komplikace, čeká se na parkovací dům

9. května 2023 11:39 | Ostrava-Slezská Ostrava | Jiří Cileček

Výstavba nového parkovacího domu výrazně omezila parkování kolem ostravské zoologické zahrady. S obdobím svátků a přicházejícího teplého počasí začíná zoo čelit velkému náporů návštěvníků. Slezská Ostrava i samotná zoo proto upozorňuje na z toho plynoucí dopravní komplikace i složité parkování.

MHD v Ostravě bude do soboty plné kontrolorů, revizorů a strážníků

15. května 2023 16:50 | Ostrava-město | Jiří Cileček

44 asistentů přepravy, 40 revizorů Dopravního podniku Ostrava (DPO) a 46 strážníků Městské policie Ostrava (MPO). Kontrolní týmy vyrazí do terénu v rámci mimořádné bezpečnostní akce každý den v týdnu od 15. do 19. května 2023. Prioritně budou skupiny dbát na bezpečnost cestujících a dodržování přepravních podmínek. V terénu budou v denních i nočních hodinách.

V Dopravním podniku Ostrava vzrostou v roce 2024 mzdy minimálně o deset procent

30. června 2023 18:05 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) a zástupci odborových organizací uzavřeli novou čtyřletou kolektivní smlouvu. Ta deklaruje navýšení mezd a zaměstnaneckých sociálních nákladů v rozpočtu v roce 2024 o 153 milionů korun. Průměrná mzda přesáhne 40 tisíc korun. Zaměstnanci DPO budou historicky poprvé zainteresováni na tržbách z jízdného.


U hraničního přechodu Bumbálka havarovala motorkářka, lékaře museli vysadit z vrtulníku

Včera 20:30 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Ve středu 1. května odpoledne zasahoval vrtulník LZS Ostrava a posádka rychlé zdravotnické pomoci z Rožnova pod Radhoštěm u nehody motocyklu. Nehoda se stala mezi obcí Bílá a hraničním přechodem Bumbálka, na rozhraní Moravskoslezského a Zlínského kraje. Informaci o události získali operátoři tři minuty před půl třetí odpoledne.

Žáci těrlických základních škol hráli tradiční prvomájový turnaj ve fotbale o Sladký míč

Na fotbalovém stadionu se 1. května odehrál tradiční turnaj žáků základních škol o Sladký míč.

První část opravené ulice Borovského je průjezdná, uzavírka začala v dalším úseku

30. dubna 2024 18:57 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Rekonstrukce ulice Borovského se posunula do 2. etapy. V tuto chvíli je již opravená část silnice průjezdná a práce se posunuly výše k ulici Na Kopci.

DIAMO zveřejní možnosti sanace heřmanické haldy 20. června

30. dubna 2024 11:03 | Ostrava-město | Renáta E. Orlíková | Eko magazín

Heřmanická halda. Je jí sto let, leží na okraji Ostravy, kousek od čtvrtí Hrušov a Heřmanice. Její rozloha je 60 hektarů, na kterých je uloženo 30 milionů tun hlušiny z bývalých dolů. Materiál, který obsahuje také uhlí, hoří. A i když jsou podzemní požáry uhelných odvalů běžné, například v sousedním Polsku jich doutná a prohořívá na 15, u Heřmanické haldy to je možné vnímat jako problém. Je tam totiž uložen také nebezpečný odpad z koksoven.

Protest proti továrně v Dolní Lutyni neslábne, atmosféra setkání s občany byla opět napjatá

Kulturní dům v Dolní Lutyni znovu naplnili občané nespokojení s plánovanou stavbou továrny v obci. Vadí jim zabírání úrodné půdy a rozdělení vesnice, ale taky to, že stále nevědí, kdo je investorem. Spíš než pro odpovědi na otázky přišli na pondělní setkání protestovat.

AZ Havířov do 1. ligy nepostoupil, zklamání bylo velké

30. dubna 2024 20:35 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

Rozhodující hokejový zápas mezi AZ Havířov a Chomutovem byl nesmírný boj. Přesto, že hráči do posledního domácího utkání dali všechno, stejně jako fanoušci, postup do první ligy si zajistil Chomutov.

První moduly nového pavilonu Karvinské hornické nemocnice už dorazily

30. dubna 2024 17:12 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Do další fáze se uplynulý týden posunula výstavba nového pavilonu chirurgických oborů Karvinské hornické nemocnice (KHN). Na připravenou základovou desku začínají stavaři ukládat jednotlivé moduly. Vznikne tak zázemí pro operace nádorových onemocnění prsu, jednodenní chirurgii a laparoskopické výkony.

Obchvat Komárova má pravomocné územní rozhodnutí. Klíčová stavba by měla být dokončena v roce 2029

30. dubna 2024 7:28 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Jižní obchvat Komárova už má pravomocné územní rozhodnutí. Tato dopravní stavba je klíčová nejen pro Opavu, ale zejména pro západní část Moravskoslezského kraje.

Karvinští strážníci monitorují prostor v Karviné-Loukách kvůli prostitutkám

30. dubna 2024 16:53 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

V Karviné-Loukách začali strážníci kvůli přítomnosti prostitutek lokalitu monitorovat. Jde o opatření pro řidiče, kteří jejich služby využívají, aby si uvědomili, že nahrávka může být použita jako důkazní prostředek pro pozdější správní řízení před přestupkovou komisí.

Uplynulo 79 let od osvobození Ostravy. Vzpomínka na padlé se uskutečnila v Komenského sadech

30. dubna 2024 11:16 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava si 30. dubna tradičně připomněla osvobození města od fašistických okupantů. Vyvrcholila tak Ostavsko-opavská operace, která byla největší bitvou 2. světové války na našem území. Průmyslové město osvobodili kromě Rudé armády také příslušníci 1. čs. armádního sboru.

SDH Svinov vznikl před více než 130 lety. Oddíl mladých hasičů existuje od jeho založení

Historie Sboru dobrovolných hasičů ve Svinově sahá až do roku 1889 a hned od jeho založení existuje také oddíl mladých hasičů.

Roztržka v tramvaji skončila napadením, poškozenému pak žena ukradla batoh, policie pátrá po dvou osobách

30. dubna 2024 12:01 | Ostrava-Vítkovice | Lukáš Zavadil

Policisté z Ostravy-Vítkovic prověřují případ výtržnictví a ublížení na zdraví, kdy po slovní rozepři v tramvaji mezi zastávkami Karpatská a Horymírova došlo k fyzickému napadení 44letého muže. Útok si vyžádal lékařské ošetření a poškozený přišel i o batoh s osobními věcmi a mikinu. Policie žádá veřejnost o pomoc s vypátráním obou osob.

V Bělském lese bude stát revitalizované pumptrackové hřiště

V Bělském lese aktuálně probíhá revitalizace hlučné a technicky nevyhovující pumptrackové dráhy. Nové hřiště bude tišší a bude mít větší využití. Stavební práce by měly být hotovy do konce června.

Pumptrackové hřiště v Bělském lese prochází komplexní revitalizací. Hotové bude do léta

29. dubna 2024 11:12 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

V Bělském lese aktuálně probíhá revitalizace hlučné a technicky nevyhovující pumptrackové dráhy. Nové hřiště bude tišší a bude mít větší využití. Stavební práce by měly být hotovy do konce června.

Záchranná stanice v Bartošovicích děkuje Jižanům za finanční příspěvek vstupem zdarma

29. dubna 2024 11:06 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

Obyvatelé obvodu měli během dne Země možnost nahlédnout do Záchranné stanice živočichů v Bartošovicích, a to zdarma. Vedení stanice zorganizovala prohlídky jako poděkování za finanční příspěvek, který obdrželi na začátku roku. Putoval z vánočního městečka.

V Ostravě-Jihu řeší špatný stav bytových domů v Bělském Lese. Nájemníci se budou muset vystěhovat

29. dubna 2024 10:52 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Expres Ostrava-Jih

Vedení obvodu řeší situaci se špatným technických stavem bytových domů v Bělském lese. Aby dotčeným nájemníkům přestavilo výsledky odborné studie stavu budovy a možnosti náhradního bydlení, setkali se s nimi v K-triu.

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík
Vydáno 2. května 2021 20:11, Ostrava-město, Jiří Cileček
Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

ilustrační snímek autobusu na vodík TriHyBus; FOTO: ÚJV REŽ

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000025292/ostrava-chce-mit-do-roku-2023-jako-prvni-v-cesku-flotilu-autobusu-na-vodik