Reklamace je záležitost, kterou snad řešil už každý z nás. Své zkušenosti měli také posluchači semináře z novojičínské střední Mendelovy školy, kde se ovšem zákon na obranu spotřebitele učí.
“Řešila jsem minulý týdne reklamaci a dopadlo to dobře, vrátili mi peníze,” řekla jedna ze studentek. “Zákon na obranu spotřebitele znám, takže jsem se dovedla sama bránit, což některým v té prodejně nebylo moc milé,” dodala učitelka školy.
Pavlína Hastíková, Obecní živnostenský úřad Nový Jičín: “Městský úřad Nový Jičín pořádá tyto poradenské dny dvakrát do roka a bývají tématicky zaměřené. Někdy se snažíme tyto semináře věnovat podnikatelům někdy občanům. Předvánoční je zaměřen na občany. v loňském roce byl zaměřen na seniory.”
Nejvíce stížností na reklamace řeší živnostenský úřad a sdružení obrany spotřebitele právě po vánocích.
Michaela Chodilová, Sdružení na obranu spotřebitelů Moravy a Slezska: “Já vždycky doporučuji vyžádat si pokladní doklad, uschovat ho, případně si ho i ofotit, protože některý tisk z lístků velmi často mizí, no a pak podle zákona uplatňovat reklamace.”
Zatímco v kamenném obchodě dostáváme ve valné většině případů doklad od zboží do ruky zcela automaticky, při nákupu na trzích je na nás, abychom si o něj sami řekli. Právě zboží pořízené ve stáncích, které po pár týdnech zmizí, se reklamuje dost obtížně. Město proto na jarmarcích provádí pravidelné kontroly.
Pavlína Hastíková, obecní živnostenský úřad: “Zaměřeny jsou na to, jestli jsou prodejci řádně označeni, a zda vydávají doklady, které má právo klient dostat pouze na vyžádání.”
Michaela Chodilová, sdružení na obranu spotřebitelů: “Tady je právě úskalí toho, že si spotřebitel myslí, že je to povinnost prodávajícího, ale ba právě naopak, povinnost vydat doklad o nákupu má prodávající pouze na požádání.”
Podle živnostenského úřadu na novojičínských trzích zatím nezaznamenali u prodejců žádné zásadní nedostatky.