Původní továrnu na svítidla založil před 140 lety vídeňský klempíř Josef Rotter. Vystavěl nový objekt na katastru Šenova, ze kterého je dnes významný hráč automobilového průmyslu. Osudu továrny, zejména v pozdějších dějinách, se věnuje historik Jan Číp.
“Druhá světová válka to byl přechod do válečné výroby. Firma rotter vyráběla chladiče pro německé tanky, vrtulové kužely pro Luftwaffe a raketové křídla pro určitý typ střel,” uvedl Jan Číp, historik Muzea Novojičínska.
Zakladatel firmy Josef Rotter zemřel ve věku 77 let v roce 1932, jeho syn Rudolf, který později továrnu řídil, skonal v únoru roku 1945.
“Během osvobozovacích bojů 6. května dostala továrna několik zásahů. Když německá armáda ustupovala, vyhodila do vzduchu blízký most. Jeden dělostřelecký granát zasáhl sklad, ve kterém bylo 70 sudů s kyselinou solnou. Ta se rozlila po závodě a začala rozleptávat zařízení,” popsal události historik muzea.
Závod, jako válečnou kořist, obsadila sovětská armáda a začala vymontovávat zbylé zařízení. Čeští zaměstnanci se ale rozhodli poničenou továrnu zachránit, nejdůležitější součásti strojů schovali a sanovali největší škody.
“Dohodou mezi oběma vládami, Československé republiky a Sovětského svazu, došlo k tomu, že továrna zůstala ve městě, nebyla demontována a odvezena na východ,” podotkl Jan Číp.
Už v červenci 1945 se rozjela výroba reflektorů a chladičů především pro kopřivnickou Tatru. Továrna byla znárodněna a objevil se její nový název PAL - Pomocný automobilový a letecký průmysl. V roce 1948 se 95 procent zaměstnanců postavilo za politiku komunistické strany a na závodě vznikla první jednotka Lidových milicí. Padesátá léta byla ve znamení přestavby podniku.
“Od roku 1958 se stala monopolním výrobcem veškeré automobilové osvětlovací a chladicí techniky pod názvem Autopal. V letech 1959 až 1960 se Autopal podařilo jako prvnímu v rámci lidových demokracií vyvinout asymetrický světlomet a začal velký rozvoj podniku násobený sedmdesátými lety,” konstatoval pracovník muzea.
V roce 1993 koupila Autopal společnost Ford Motor Company. Dnes už je rozdělen na dvě společnosti - Varroc a Hanon. Kompletní historii továrny připomene výstava, která bude otevřena v Muzeu Novojičínska.