Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci

Nový Jičín |

Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Nahlásit chybu


Rychlá reakce zachránila život. Muž po kolapsu poděkoval svým hrdinům v rámci jejich oceňování na ostravské radnici

Dnes 10:49 | Ostrava-město | Yvona Fajtová

Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.

Vánoční přání hejtmana Moravskoslezského kraje

Dnes 15:18 | Celý MS kraj | Redakce

Hejtman Josef Bělica (ANO) přeje, nejen všem obyvatelům Moravskoslezského kraje, pohodové a klidné Vánoce.

I ve vyšším věku jsou aktivní a inspirují ostatní. Ostrava ocenila seniory roku 2025

Dnes 14:36 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.

Lidé bez domova usedli v Novém Jičíně k vánočnímu obědu

Dnes 11:00 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Novojičínská Charita uspořádala už v těchto dnech vánoční oběd pro lidi bez domova. Pro své klienty připravila štědrovečerní pokrm a drobné dárky.

Adra pořádá kroužky pro děti s autismem, Frýdek-Místek je podporuje

Včera 17:34 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.


Chlapci z havířovského dětského domova si užili návštěvu profesionálních barberů

Dnes 10:44 | Havířov | Bára Kelnerová

Mladí hoši z havířovského dětského domova svěřili své vlasy profesionálním pánským kadeřníkům. Ti za nimi přijeli, aby jim udělali radost a dopřáli pocit, jaký běžně zažívají muži v jejich salonech.

Opava učí řidiče pracovat s novými parkovacími automaty a vyhnout se tak pokutám

20. prosince 2025 22:47 | Opava | Yvona Fajtová

V Opavě proběhl seminář o parkování ve městě. To se změnilo se zavedením modrých parkovacích zón a nových parkovacích automatů.

Žena, kterou srazilo auto v Ostravě na Mariánskohorské, zemřela

20. prosince 2025 16:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Šla v odstavném pruhu v protisměru a srazilo ji auto. Do nemocnice ji odvezli v kritickém stavu. Později ale přišla zpráva, že 61letá žena bohužel zemřela. Případ si převzali kriminalisté.

Ve Frýdku-Místku je vystaveno 350 betlémů z celého světa

20. prosince 2025 15:10 | Frýdek-Místek | Libor Běčák

Zhruba 350 betlémů z celého světa je vystaveno v Základní škole v ulici Československé armády ve Frýdku-Místku. Betlémy jsou vyrobené z nejrůznějších materiálů a některé jsou tak malé, že je k jejich prohlédnutí nutné použít lupu.

Opavská ZŠ Edvarda Beneše má po povodních nové moderní tělocvičny

20. prosince 2025 21:05 | Opava | Yvona Fajtová

Základní škola Edvarda Beneše se pyšní moderními tělocvičnami. Ty prošly rozsáhlou rekonstrukcí po loňských povodních.

V dětském domově dělají radost i Krabice od bot

Dnes 12:44 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Díky štědrosti dárců se podařilo předat vánoční Krabice od bot i v dětském domově v Novém Jičíně. Radost dětem udělalo rodinné centrum ve Studénce, které se k celorepublikovému projektu pravidelně připojuje.

Kachličky už nahradila nerezová vana, ta už je připravena k napuštění

Rekonstrukce venkovního bazénu probíhá devátý měsíc. Uvnitř areálu už je položená nerezová vana a hotova je většina staveb pro nové technologie. Dílo má být dokončeno příští rok v dubnu.

Partnerská města mohli lidé na adventním jarmarku i ochutnat

20. prosince 2025 14:30 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Adventní jarmark byl příležitostí také pro prezentaci zahraničních partnerských měst Nového Jičína. Po dva dny tu mohli lidé ve stánku města nakoupit jejich typické lokální produkty a výrobky.

Rodinné centrum shromáždilo přes stovku dárků, předalo je i dětskému domovu

19. prosince 2025 15:07 | Studénka | Petra Dorazilová

Akce Krabice od bot, kterou pořádalo rodinné centrum ve Studénce, přinese radost více než stovce dětí. Díky štědrosti dárců se podařilo předat vánoční balíčky i v dětském domově v Novém Jičíně.

Programové dotace cílí i na stomatology

19. prosince 2025 9:02 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Město rozdělí v příštím roce mezi spolky, organizace i jednotlivce více než 32 milionů korun. Tyto peníze jsou v rámci programových dotací určeny například na podporu sportu, kultury, volnočasovou nebo sociální oblast.

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci
Vydáno 30. září 2019 15:28, Nový Jičín, Petra Dorazilová
Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/11000017575/horni-nadrazi-stoji-130-let-a-ceka-na-svou-druhou-sanci