Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci

Nový Jičín |

Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Nahlásit chybu


ADRA a dobrovolnictví na zkoušku s hendikepovanými klienty Santé

V rámci celorepublikových dnů dobrovolnictví uspořádala ADRA společně s organizací Santé projekt dobrovolnictví na zkoušku. Lidé o trávení volného času s hendikepovanými projevili zájem.

Dlouholetý trenér juda Zdeněk Frenštátský získal Cenu města Havířova

V Kulturním domě Leoše Janáčka radnice ocenila osobnosti ve vybraných oblastech společenského života. Cenu města Havířova za rok 2023 si odnesl dlouholetý trenér Zdeněk Frenštátský.

Důležité zastávky MHD ve Frýdku-Místku dostávají nové digitální informační panely

Frýdek-Místek společně s dopravcem zvyšuje kvalitu MHD. Aktuálně se na důležitých zastávkách a terminálech instalují digitální LED panely. Ty ukazují informace o příjezdech autobusů v reálném čase a také mohou zobrazovat zprávy o mimořádných událostech.

Waldorfská škola v Ostravě-Porubě funguje už 10 let. Začínala pod hlavičkou Základní školy Ĺ. Štúra

Waldorfská škola v Ostravě-Porubě oslavila 10 let od svého založení. K tomuto výročí uspořádala Jarní slavnost, na které v kulturním domě Poklad vystoupily žáci mateřské školy, základní školy a studenti lycea.

O mrakodrap v centru Ostravy má zájem nový investor, zachován by měl být návrh Evy Jiřičné

Včera 8:36 | Ostrava-Centrum | Libor Běčák

Město Ostrava opětovně usiluje o záchranu jedné z dominant centra města – výškové budovy na ulici Ostrčilova. Pozemek, budovu a další záležitosti včetně závazných návrhů na rekonstrukci znovu nabídnul k prodeji. Stalo se tak poté, co předchozí zájemce o koupi nemovitostí nesignoval příslušné smlouvy a zadávací řízení na veřejnou zakázku bylo zrušeno.

I končící těžba uhlí vyžaduje průběžnou modernizaci důlního zařízení

Včera 8:12 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Byť se dobývání černého uhlí v podzemí Karvinska blíží ke svému konci, společnost OKD musí průběžně modernizovat zařízení, které do ukončení těžby bude potřebovat.

Okolí kostela sv. Ducha ozdobí jezírko. Na projektu se podíleli i občané

Další krásný veřejný prostor v Ostravě Jihu vznikne v okolí kostela sv. Ducha v Zábřehu. Dnes jde v podstatě o parkoviště, které se přemění v příjemnou lokalitu s jezírkem a spoustou míst k trávení volného času. Na projektu se podíleli i občané.

Studenti VŠB představili návrhy zvelebení veřejných prostranství v Rychvaldě

Spolupráce Vysoké školy báňské s městem Rychvald přinesla první hmatatelné výsledky. Studenti před zástupci města a veřejnosti představili své návrhy, jak upravit některá veřejná prostranství.

Studénka zkouší u Národní sportovní agentury uspět se dvěma projekty

Studénka podává dvě žádosti o dotaci na Národní sportovní agenturu - rozhodlo o tom dubnové zastupitelstvo. Jedna se týká rekonstrukce šaten zimního stadionu, o tu se pokouší už počtvrté, druhá stavby nové multifunkční haly.

Rada Moravskoslezského kraje vyjela na jednání do Frýdku-Místku

Rada Moravskoslezského kraje vyjela na jednání do Frýdku-Místku. S vedením města probírala například představy plánech rekonstrukce průtahu, investiční plány kraje ve městě a další budoucí spolupráci.

Poslední novojičínská lokalita pro stavbu domků hledá jména ulic

Pod Skalkou v Novém Jičíně pokračuje příprava infrastruktury pro 23 stavebních parcel. Současně tu vznikají dvě nové ulice, pro které radnice hledá jména. Podle územního plánu je to poslední lokalita ve městě, kde je možné rodinné domy stavět.

Den Země smáčel déšť, Jarošův statek ve Studénce akci zopakuje

Ekologický svátek, Den Země, připomněli také na Jarošově statku ve Studénce. Původně plánovaný program ovšem nabouralo nepříznivé počasí, proto jej tu v plné pestrosti zopakují ještě v květnu.

Novojičínská radnice se otevřela jako historická památka

Nový Jičín se připojil k výzvě Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska - v rámci akce Brány památek dokořán otevřel veřejnosti prostory radnice, které nejsou běžně přístupné. Akci využili k návštěvě úřední budovy i školní skupiny.

Den Země v muzeu provedl děti temným životem v podzemí

Typickou dubnovou akcí v Muzeu Novojičínska je Den Země. Ten zde ovšem letos pojali velmi netradičně a návštěvníkům zprostředkovali život pod zemí.

Radnice v rámci akce Brány památek dokořán ukázala svou historii i moderní prostory

Nový Jičín se připojil k výzvě Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska a v rámci akce Brány památek dokořán otevřel veřejnosti prostory radnice, které nejsou běžně přístupné. Akci využili k návštěvě úřední budovy i školní skupiny.

Města podpořila novinku společnou jízdou zástupců radnic

Zahájení provozu sdílených kol podpořili zástupci novojičínské a kopřivnické radnice společnou cyklojízdou. Ta startovala na Masarykově náměstí a zhruba za 50 minut končila před městským úřadem v Kopřivnici.

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci
Vydáno 30. září 2019 15:28, Nový Jičín, Petra Dorazilová
Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/11000017575/horni-nadrazi-stoji-130-let-a-ceka-na-svou-druhou-sanci