Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci

Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.




Hudební výlety: Velkolepá komorní hra

07.12. 18:00 - 12.11. 18:11
Nový Jičín, Zámek Kunín, Kunín

Noroo Bee Chemical Czech s.r.o.
Nový Jičín
od 170 000 Kč do 200 000 Kč

Detail

Noroo Bee Chemical Czech s.r.o.
Nový Jičín
od 20 000 Kč do 22 000 Kč

Detail

Nejčtenější zprávy

PR články

Více PR článků