Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • OBYVATELÉ NOVÝCH HEŘMINOV ROZHODOVALI O PŘEHRADĚ, VĚTŠINA JE PRO
  • ČESKÉ A POLSKÉ DĚTI POZNÁVALY CENTRUM OSTRAVY DÍKY PROJEKTU RUKU V RUCE
  • V OSTRAVĚ ZAČNE REKONSTRUKCE NÁM. REPUBLIKY, NIKDO SE NEODVOLAL PROTI VÝBĚRU
  • DOBROVOLNÍCI DNES VYSAZUJÍ STROMY NA JAVORNÍKU
  • OBYVATELÉ NOVÝCH HEŘMINOV BUDOU V SOBOTU HASOVAT V REFERENDU PŘEHRADĚ
  • DOLNÍ VÍTKOVICE BUDOU HOSTIT OSMÉ POKRAČOVÁNÍ BEACHVOLEJBALOVÉHO TURNAJE
  • TITUL HASIČ ROKU SI Z PRAŽSKÉHO HRADU ODNESL PŘÍSLUŠNÍK HZS MSK
  • DO NEMOCNICE KARVINÁ - RÁJ SE VYDALY PANENKY AŽ Z KRNOVA A ROZVESELILY DĚTI
  • PORUBSKÝ DEN BEZPEČÍ NABÍDNE UKÁZKY I TECHNIKU IZS, USKUTEČNÍ SE 3. KVĚTNA
  • OSTRAVSKÝ VELETRH PŘÍLEŽITOSTÍ PŘIPRAVUJE STUDENTY NA BUDOUCÍ PODNIKÁNÍ
  • V OSTRAVĚ PROBĚHLA KONFERENCE, KTERÁ MOTIVUJE ŽÁKY K ENVIRON. BÁDÁNÍ

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci

Nový Jičín |

Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

Video Přehravač se načítá.
Aktuální čas 0:00
Doba trvání -:-
Načteno: 0%
Typ streamu ŽIVĚ
Zbývající čas 0:00
 
1x
    • Kapitoly
    • Bez popisů, vybráno
    • Bez titulků, vybráno

      První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

      “Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

      Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

      “Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

      Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

      “Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

      Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

      Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

      Nahlásit chybu


      Obyvatelé Nových Heřminov v referendu rozhodovali o přehradě. Většina byla pro

      Včera 19:22 | Bruntál | Yvona Fajtová

      V Nových Heřminovech proběhlo referendum o protipovodňové přehradě, která má zatopit část obce. Lidé od rána hlasovali o tom, jestli souhlasí se záměrem vybudovat protipovodňová opatření včetně přehrady.

      Zámek v Hradci nad Moravicí nabídne novinku. Na konci května zpřístupní nový prohlídkový okruh

      Včera 18:26 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

      Zámek v Hradci nad Moravicí zahájil letní sezonu a na letošní rok chystá novinky. Už na konci května zpřístupní nový okruh s názvem Poklady hradeckého zámku.

      Dobrovolníci pokračují v zalesňování Beskyd po kůrovcové kalamitě

      Několik stovek nových stromů vysadili dobrovolníci, kteří se zúčastnili akce Stromy pro Javorník. V pátek své sazeničky zasadili studenti a v sobotu pak další dobrovolníci.

      České a polské děti společně poznávaly centrum Ostravy díky projektu Ruku v ruce

      Radnice Moravské Ostravy a Přívozu se zapojila do česko-polského projektu Ruku v ruce. Ten pokračoval už třetím setkáním. Tentokrát se díky němu žáci základní školy z polské Ratiboři spolu s žáky dvou základních škol z obvodu seznámili s historií centra Ostravy.

      Den Země opět přinesl spoustu podnětů k udržitelnějšímu způsobu života

      Na Masarykově náměstí se uskutečnil Den Země. Akce i letos přilákala množství dětí i dospělých. Součástí nabídky stánků a atrakcí bylo hlasování ve výtvarné soutěži z udržitelných materiálů.

      Titul Hasič roku si z Pražského hradu odnesl příslušník Hasičského záchranného sboru MSK

      Včera 9:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Španělský sál Pražského hradu hostil ve čtvrtek již 16. ročník ankety Hasič roku. Profesionální hasiči tam převzali ocenění za svou práci a činy.

      V opavské Slezské nemocnici se střílelo. Taktické cvičení prověřilo policii i bezpečnostní systém nemocnice

      25. dubna 2025 10:56 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

      V opavské Slezské nemocnici se střílelo. Naštěstí jen cvičně. Plánované taktické cvičení prověřilo nejen postup a taktiku policejního zásahu, ale také funkčnost vybudovaných bezpečnostních systémů ve zdravotnickém zařízení.

      V nemocnici ve Frýdku-Místku se konalo cvičení složek IZS po vznícení chemikálií

      Cvičením zásahu při záchraně a evakuaci většího počtu zraněných prošli hasiči, policisté a zdravotníci ve frýdecko-místecké nemocnici. Námětem cvičení byl požár způsobený chybnou manipulací s chemikáliemi při dezinfekci nástrojů.

      Policisté v Bruntále zadrželi prchajícího muže se zbraní upravenou pro větší hluk

      25. dubna 2025 15:09 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Z lesa na Vodárenském vrchu se ozývaly výstřely, které nahlásil občan na linku 158. Policisté na místě zadrželi muže se zbraní, která byla upravená pro zvýšení hlučnosti. Kriminalisté prověřují veškeré okolnosti incidentu.

      Havířov na planetě Zemi už 70 let, Den Země si užily tisíce dětí

      25. dubna 2025 15:08 | Havířov | Bára Kelnerová | Havířovský expres

      Veškeré informace o ochraně životního prostředí jsou pro mládež nesmírně důležité. I proto se Havířov každoročně připojuje k celosvětové akci Den Země. Planeta Havířov, to byl podtitul letošního ročníku.

      Obkladači

      Kopřivnice Nástup: od 1. května 2025 od 25 500 Kč/měsíc

      Obkladači

      Kopřivnice Nástup: od 1. května 2025 od 25 500 Kč/měsíc

      Den Země na náměstí prezentoval ekologický přístup k životu

      V centru města se konala, akce, která oslavila Den Země. Připomněla důležitost ochrany životního prostředí, a to především formou her a atraktivních ukázek.

      BEZ KOMENTÁŘE: Velikonoční slavnost ve Studénce vyšla, lidé se bavili

      Včera 8:26 | Studénka | Jan Plášil | Expres Studénky

      Oslava příchodu Velikonoc se v sobotu, před Květnou nedělí, konala ve Studénce na náměstí Republiky. Lidé se dobře bavili.

      Příběh zámku Nová Horka dotvářejí i drobnosti a vzácné návštěvy

      25. dubna 2025 17:23 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

      Rekonstrukce každé historické budovy s sebou přináší různé nálezy, a nemusí se jednat o poklady, ale třeba jen o drobné odkazy minulé doby. Dokladem toho jsou i objevy ze zámku v Nové Horce.

      Hokejisté ladí novou sezonu, trénovat tu začne i Svačina

      25. dubna 2025 16:39 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

      Hokejisté Studénky, sotva byl rozpuštěn led po právě skončené sezoně, plánují další ročník. Oficiálně představili i jednoho z nových trenérů mládeže. Bude jím zdejší odchovanec a vítěz extraligy Vladimír Svačina.

      Krokovací výzva podnítila k pohybu klienty novojičínského ProSenioru

      Výzva 10 000 kroků pomohla rozhýbat i klienty novojičínské pečovatelské služby ProSenior. Sedm z nich se od počátku dubna vydává na pravidelné procházky. Vůbec nevadí, že kroky sbírají s pomocí chodítek.

      Město je stabilní, další alespoň tři strážníky ale potřebuje

      25. dubna 2025 10:00 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

      Bezpečnostní situace ve městě byla v uplynulém roce stabilní, vyplývá to z hodnotící zprávy městské policie. Neovlivnilo ji ani částečné omezení systému služeb, které kvůli nedostatku strážníků nejsou už rok každý den nonstop.

      Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci
      Vydáno 30. září 2019 15:28, Nový Jičín, Petra Dorazilová
      Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

      První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

      “Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

      Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

      “Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

      Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

      “Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

      Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

      Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

      Zdroj: https://polar.cz/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/11000017575/horni-nadrazi-stoji-130-let-a-ceka-na-svou-druhou-sanci