Školní fóra jsou iniciativou Národní sítě Zdravých měst. Vytváří prostor pro diskuzi žáků, vedení škol a města. V Novém Jičíně se do aktivity zapojilo zhruba 120 žáků druhého stupně. Vyjadřovali názory na to, co se jim ve škole a městě líbí, a co by chtěli naopak změnit.
Ondřej Syrovátka (Zelení), 2. místostarosta Nového Jičína: “Pro nás, pro vedení města, je to důležitý hlas od věkové skupiny, která vlastně normálně nemá šanci se k vývoji města vyjadřovat.”
Například v základní škole Komenského 68 si žáci přáli šatní skříňky, stojany na kola nebo bufet.
Štěpán Smolka, žák základní školy Komenského 68: “Spokojeni jsem se školními obědy, ale co bychom chtěli změnit, tak například, že bychom chtěli dát přes školu lavičky.”
Svatava Hajdová, ředitelka ZŠ Komenského 68, Nový Jičín: “I když jsou to děti školního věku, přece jen je jejich názor reálný. Takže si této dovednosti u žáků velice ceníme, že mají schopnost takového vyjádření. Překvapila mě pochvala, že máme šikulu školníka. Je to úsměvné, ale je to milé, že si žáci uvědomují, že když se něco pokazí nebo někdo třeba i úmyslně zničí, že je tady pan školník, který je schopen to v podstatě ihned opravit.”
Co se týče problematiky města, zaznívaly třeba požadavky na nový tobogán na bazéně nebo skatepark. Toho se mladí lidé dočkají ve druhé polovině letošního roku.
Ondřej Syrovátka (Zelení), 2. místostarosta Nového Jičína: “Všechny nápady, které předloží a které se umístí v té prioritě někde nahoře, tak jsou potom předloženy radě města, která zváží jejich realizaci. Stejně tak to funguje i s nápady, které jsou pro školu, kde zase vedení školy rozhoduje o tom, které by se do budoucna mohly realizovat.”
Některé výtky dětí směřovaly i ke stavy veřejných prostranství. Všechny tyto požadavky ale město není schopné vyřešit, protože není vlastníkem daných pozemků a nemovitostí, například areálu autobusového nádraží, jehož vzhled by si školáci také přáli zlepšit.
A zatímco žáci druhého stupně diskutovali na staré Komenské v rámci školního fóra, ve stejný čas probíhal v budově i jiný projekt - ve třech nových specializovaných učebnách si ho užívali páťáci ze základních škol z okolních obcí. V přírodovědné třídě se seznamovali s programem Kost po kosti.
Pavla Stanislavová, učitelka ZŠ Komenského 68: “Pro děti jsem si připravili projektové dopoledne s kostrou, kdy si sestaví vlastního kostlivce, kterého si pojmenují. Seznámí se s jednotlivými kostmi, zjistí, z čeho je kostra dále složená a co je uvnitř kostí.”
V učebně chemie pokračoval projektový den Labyrintem látek a v polytechnické místnosti to bylo téma robotika.