Mozaika na zídce na Máchově ulici není kulturní památkou, nicméně patří do souboru děl z období socialismu, které lze dle historiků umění považovat za poměrně výjimečný doklad doby.
Josef Červinka, restaurátor: “Zde máme poměrně svérázné sgrafito s keramikou aplikací, což samo o sobě z použité techniky je zajímavé. Výtvarně je to velice svébytné, samozřejmě dnes je to ještě příliš mladé na to, abychom to dokázali zodpovědně výtvarně zhodnotit, nicméně určité kvality a renomé autora jsou zde nepochybné.”
Autorem sgrafita je Otakar Schindler, vytvořil jej v roce 1967. Vzniklo na stěně budovy kočárkárny tehdejších jeslí, čemuž odpovídá zobrazené téma dětí.
Ostravský rodák, malíř, sochař a scénograf Otakar Schindler, zemřel v 75 letech v roce 1998, toto je jeden z jeho mála výtvorů ve veřejném prostoru, který se dodnes dochoval.
Sgrafito, které bylo před časem více než 10 let zakryto reklamní plachtou, řekněme znovuobjevil pedagog Jakub Ivánek, člen okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu, který mapuje výtvarná díla ve veřejném prostoru vzniklá ve druhé polovině 20. století.
Zídka se Schindlerovým dílem se nachází na soukromém pozemku, vlastník této nemovitosti v rámci nové výstavby ji potřebuje bourat. Nicméně především na základě kontaktu s Jakubem Ivánkem projevil vůli sgrafito zachránit.
Michal Uhlár, majitel pozemku: “Pan Ivánek je iniciátor celé této akce. První komunikace s ním o záchraně této stěny byla někdy před pěti lety, kdy jsem mu slíbil, že tu zeď ponechám, aby bylo možné ji zachránit. Původně měla být přemístěna do Ostravy, pak se ale na popud veřejnosti z dal z města i kraje nějaký grant a stěna může zůstat tady, akorát bude posunuta o kousek dál v rámci tohoto pozemku, který potom bude městu za korunu nebo nějakou symbolickou cenu předán.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Tam byla výjimečná spolupráce čtyř subjektů. Jednak to byl Jakub Ivánek, který oslovil majitele této zdi a také nás, i město, jestli by bylo možné to zachránit. A díky tomu, že pan majitel byl výjimečné vstřícný, a město bylo ochotno do toho poskytnout nějaké finanční prostředky, a tím čtvrtým aktérem je kraj, který se také rozhodl poskytnout individuální dotaci na přesun totho výjimečného díla, tak se podařilo shromáždit 850 tisíc korun, z čehož 450 tisíc korun dává město a 400 tisíc kraj na ten samotný přesun.”
Od konce září tedy probíhají pod dohledem restaurátora přípravné práce na přemístění díla o několik metrů vlevo.
Josef Červinka, restaurátor: “Transfer patří k jedněm z nejriskantnějších kroků při restaurování, zde se jde opravdu do velkého rizika a může nastat i to, že dojde k drobným ztrátám na tom artefaktu.”